Temporal glòria

Veïns de Cantonigròs formalitzen les seves queixes després del tall que els va deixar 40 hores sense llum

L'alcalde critica que Endesa no els solucionés el problema fins gairebé dos dies després de la caiguda de la torre elèctrica

per Osona.com , 28 de gener de 2020 a les 17:55 |
Una de les veïnes de Cantoni mentre formalitza la queixa per haver-se quedat sense servei de llum gairebé dos dies enmig del temporal de la setmana passada | ACN
Un degoteig de veïns ha anat passant aquest dimarts al migdia pel local social l'Esplai de Cantonigròs on tècnics de Consum del Consell Comarcal i del propi ajuntament els ajudaven a formalitzar les reclamacions per haver-se quedat sense llum durant el temporal. Arran del Gloria, més de 200 llars i establiments de Cantonigròs es van veure afectats per una torre elèctrica que va caure i que Endesa no va reparar fins dos dies després. L'alcalde, Àlex Montanyà, ha criticat que la companyia no solucionés el problema d'immediat, ja que "amb un grup electrogen s'hagués pogut salvar". El batlle es queixa que el territori s'estigui quedant sense serveis i assenyala que cal estar "alerta" perquè les grans multinacionals responguin amb rapidesa i no els abandonin.


Més de 200 cases de Cantonigròs es van quedar sense llum durant gairebé dos dies arran de la llevantada de la setmana passada. L'alcalde, Àlex Montanyà, ha explicat que la caiguda de la torre que ho va provocar va passar la matinada de dilluns a dimarts per culpa del fort vent. No va ser fins més de 40 hores més tard que els veïns van recuperar l'electricitat que els proporciona Endesa.

Montanyà ha criticat la poca celeritat amb què, malgrat el temporal, la companyia elèctrica es va fer càrrec de l'avaria. De fet, l'alcalde reclamava un generador que pogués suplir l'avaria mentre que no milloressin les condicions meteorològiques i els operaris d'Endesa se'n poguessin fer càrrec, però el municipi es va topar amb la negativa de la companyia. En aquest sentit, l'alcalde vol saber per què no es va col·locar un grup electrogen que hagués evitat que els veïns continuessin sense llum.


Àlex Montanyà ha explicat que les queixes s'estan recollint de forma individual però es tractaran de manera conjunta perquè, posteriorment, es registraran al Consell Comarcal i des d'aquí es vehicularan a Endesa. "És un recorregut llarg i ja ens avisen que, si s'accepta, pot trigar un any a resoldre's", ha dit el batlle.
 

Un dels carrers de Cantonigròs on encara es poden veure restes de neu del temporal de la setmana passada. Foto: ACN


Si es tira endavant, la companyia farà una comparativa de la manca de consum d'aquelles hores en relació als consums d'anys anteriors i es valorarà econòmicament. "Cada cas de cada llar potser va dels 5 als 20 euros", ha assenyalat Montanyà. "Però hem de reclamar perquè cal estar ben alerta contra els abusos de les grans multinacionals", ha afegit. Segons el batlle, ara es parla molt de combatre el despoblament però el territori s'està quedant sense serveis, "i quan hi ha problemes fan cas omís excusant-se que és força major".

Alguns veïns de Cantonigròs tenien generadors propis i van poder suplir l'avaria, però molts d'altres no en tenien i van patir les conseqüències. Com que molts congeladors es van quedar sense electricitat, hi va haver gran quantitat de menjar que es va fer malbé. Aquest problema va ser especialment greu en el cas dels establiments del poble i els bars i restaurants. O també aquells que van haver de comprar llenya per escalfar-se durant el temps que va durar l'avaria. Algunes qüestions es poden vehicular des de les asseguradores privades de cada veí, però la manca de llum d'Endesa es vehicularà de manera conjunta.

 

Participació