Una guia de bones pràctiques per a professorat per reduir l’abandonament escolar postobligatori

Investigadors de la UVic-UCC elaboraran el projecte que pretén empoderar joves en risc d’abandonament escolar

Equip de «Crossroads» reunits aquest dijous i divendres a la UVic
Equip de «Crossroads» reunits aquest dijous i divendres a la UVic | UVic-UCC
Osona.com
26 de gener del 2020

El Centre d’Estudis Interdisciplinaris de Gènere (CEIG) de la UVic-UCC acaba de posar en marxa Crossroads, un projecte de recerca europeu que promou l’intercanvi de pràctiques socials i educatives orientades a reduir l’abandonament escolar prematur, és a dir, reduir l’abandonament en etapes educatives postobligatòries un cop acabada l’educació secundària com ara el batxillerat, els cicles formatius professionals o la universitat. El projecte donarà a conèixer metodologies i compartirà experiències similars que s’han desenvolupat en altres països europeus per donar resposta a aquest problema, causat sobretot per l’impacte de diferents eixos de desigualtat com ara el gènere, l’origen, la classe social, l’ètnia o el sexe.


L’equip coordinador, integrat per persones investigadores de diferents grups de recerca de la UVic-UCC, el conformen Gerard Coll-Planes de GETLIHC, Mar Binimelis-Adell de TRACTE i Núria Simó-Gil del GREUV. El director i la investigadora del CEIG Gerard Coll-Planas i Gloria García-Romeral coordinen aquest projecte on participen socis de Croàcia, Polònia, Bèlgica i Espanya.

L’objectiu final de Crossroads és elaborar una guia de bones pràctiques i un recull d’eines i metodologies que es posaran a l’abast del professorat, amb la voluntat d’empoderar joves en diferents situacions de risc per tal que continuïn els seus estudis postobligatoris. Per aconseguir-ho, l’equip investigador durà a terme quatre iniciatives diferents: una formació interna per avaluar els procediments i intercanviar aprenentatges; un treball amb grups de professorat i joves en risc per tal de conèixer de prop les diferents experiències i vivències de l’abandonament escolar; un seminari de bones pràctiques i diverses activitats de difusió dels resultats als quatre països participants.

Aquest dijous i divendres la UVic ha acollit la reunió de llançament del projecte, que reunia representants de tots els socis membres per començar a treballar. El vicerector de Recerca i Transferència del Coneixement de la UVic-UCC, Jordi Collet, ha inaugurat les jornades de treball d’aquest projecte coordinades per l’equip del CEIG sota la direcció d’en Gerard Coll-Planas.

Crossroads es duu a terme amb el finançament obtingut en la convocatòria Erasmus+ de la Comissió Europea i està previst que es desenvolupi des d’ara i fins a l’octubre del 2021. El projecte entronca amb el programa de mentoria Camins que es va tancar el 2019 i que fomentava trajectòries d’èxit educatiu entre noies joves d’origen marroquí de la comarca d’Osona.

Situació de l’abandonament prematur dels estudis a Catalunya

Segons l’IDESCAT (2018), les xifres d’abandonament prematur dels estudis mostren un percentatge més elevat a Catalunya (17%) i a l’Estat espanyol (17,9%) que a la mitjana de la Unió Europea (10%). Pel que fa a les causes, Núria Simó explica que “diferents estudis ens indiquen que hi ha factors associats al caràcter acumulatiu de la situació de fracàs escolar que el sistema educatiu cronifica en l’alumnat que no supera amb èxit l’educació obligatòria, ja que s’ha demostrat que la repetició i l’agrupament per nivells no són les solucions”. En aquest sentit, Simó destaca les mancances de les opcions inclusives en l’educació obligatòria: “No estan funcionant quan gairebé un 20% dels i les joves són expulsats o no arriben a la formació postobligatòria. Aquestes situacions reverteixen en les subjectivitats dels joves que viuen l’escolaritat com un obstacle infranquejable o que l’escola no va amb ells.”

Gloria García afirma que les solucions són molt complexes: “Calen polítiques educatives més compromeses perquè els països que han abaixat els índexs d’abandonament escolar prematur han fet una aposta clara d’inversió educativa en sistemes educatius més inclusius. D’altra banda, també cal dir ben clar que l’abandonament escolar prematur no és un problema individual dels nois i noies que abandonen, sinó que hi ha factors vinculats a les experiències dels joves en les seves trajectòries educatives que podem millorar, i aquí els agents educatius tenim responsabilitat i camí a recórrer”.