«Vaig ser pròsper», «La Revelació», «Sólo creo en el fuego» i «Accions de resistència», finalistes del Premi BBVA de Teatre

Àlex Casanovas demana que la dotació del guardó pugui permetre al guanyador endegar un nou projecte

Finalistes de la 20a edició del Premi BBVA de Teatre
Finalistes de la 20a edició del Premi BBVA de Teatre | Premi BBVA de Teatre
Osona.com
22 de desembre del 2019
Vaig ser pròsper, de Projecte Ingenu, La Revelació, de TeatrodeCERCA, Sólo creo en el fuego, de Los Prometidos, i Accions de resistència, de la Companyia Susanna Barranco, són les quatre obres finalistes de la 20a edició el Premi BBVA de Teatre. Un premi que suposarà al guanyador una gira valorada en 20.000 euros (incloent-hi el Festival Temporada Alta) i que prèviament portarà les obres finalistes als teatres de Tàrrega, Valls, Martorell i Igualada. El Premi BBVA de Teatre l'organitza la Fundació Antigues Caixes Catalanes des de l'any 2011 i és hereu del premi de teatre amateur de Caixa Manlleu. El guardó no discrimina cap gènere, i de fet, l'any passat el va guanyar l'espectacle familiar Laika de Xirriquiteula Teatre.

El jurat d'aquesta edició està format pel director del premi, Joan Roura, les actrius Ariadna de Guzman i Mireia Aixalà, Laura Iglesias, en representació del Festival Temporada Alta, i Ramon Ferrer, programador de L'Atlàntida de Vic. El BBVA de Teatre és el guardó privat més ben dotat del sector, a través d'una gira per diversos teatres de Catalunya valorada en uns 20.000 euros.

Millor interpretació i direcció

Enguany s'hi ha presentat 65 propostes teatrals, exactament la mateixa xifra que la passada edició. La novetat de l'edició és que no es lliuraran guardons al millor actor i millor actriu sinó un de sol a la millor interpretació, i un altre a la millor direcció.

Aquests dos premis i el principal, al millor espectacle, es donaran a conèixer en una gala que se celebrarà el 18 de maig al teatre L'Atlàntida de Vic. Prèviament, a l'abril, les quatre obres finalistes es representaran al Teatre Ateneu de Tàrrega (La Revelació), el Teatre Principal de Valls (Vaig ser pròsper), el Foment de Martorell (Sólo creo en el fuego) i el Teatre de l'Aurora d'Igualada (Accions de resistència).

Més dotació

Sobre la dotació del guardó, el president de la col·laboradora Associació d'Actors i Directors Professionals de Catalunya (Aadpc), l'actor Àlex Casanovas, no es va estar de demanar aquesta setmana més recursos als seus promotors. Casanovas objectava que si del que es tracta és "d'incentivar la innovació i creació d'obres", com havia recordat prèviament la directora la Fundació Antigues Caixes Catalanes, Belén Latorre, caldria de cara a la propera edició "una quantitat que permeti realment començar a treballar i endegar un projecte". L'actor ja havia agraït prèviament l'existència d'aquest guardó i al BBVA per continuar amb la tasca endegada per Caixa Manlleu.

El director del premi, Joan Roura, va replicar a Casanovas que si fa uns anys el premi era en metàl·lic, es va optar per la gira entenent que "el millor premi és poder treballar". "Fa anys que m'adono que tenim un país molt ric creativament però tenim un gran problema: no hi ha feina per tots, i molts espectacles que fem se'ns moren a les mans. Una mica, la idea de la gira és poder treballar, fer bolos, tant de bo puguem créixer més i oferir més bolos", va desitjar.

Els espectacles finalistes

El Premi de Teatre de BBVA continua mantenint una línia de guardons d'espectacle professional una mica als marges del teatre comercial, segons va reconèixer el mateix director dels premis, que no obstant això va apuntar que l'objectiu del jurat és sempre "l'excel·lència" i premiar aquells projectes que expliquen coses que no s'han dit abans, o que les diuen de manera diferent.

Els quatre finalistes d'aquesta 20a edició mantenen aquesta tendència. La Revelació, de la Cia. TeatrodeCERCA, és una obra dedicada a la figura dels whistleblowers (els alertadors d'abusos, corrupcions o il·legalitats) inspirada en Julian Assange, Chelsea Manning i Eduard Snowden, que en són els protagonistes. Tota l'obra, diàlegs i situacions, són extractes de la realitat "tot i que semblen fruit d'una ficció dramàtica o d'espionatge".

Vaig ser pròsper és un muntatge de Projecte Ingenu (el darrer que van idear mentre feien residència a la Nau Ivanow, i que s'ha vist també al Teatre Akadèmia en dues ocasions). L'obra que parteix de l'obra de Shakespeare La Tempesta s'aproxima als estralls que causa l'Alzheimer en la ment d'un home gran que viu els seus darrers moments de lucidesa. "És la nostra proposta més arriscada estèticament i ideològica, per això ens fa especial il·lusió ser finalistes del premi", explicava aquest matí el director de la companyia, Marc Chornet.

El tercer espectacle finalista és Sólo creo en el fuego, de la Cia. Los Prometidos (Carlos Martín Peñasco i Ángela Palacios). L'obra s'endinsa en la relació entre l'escriptora francesa Anaïs Nin i el novel·lista nordamericà Henry Miller, a través de les cartes que van intercanviar durant ´s de vint anys, des que es van conèixer a París el 1931 fins al darrer intercanvi datat als Estats Units al 1953.

Finalment, ha estat escollida l'obra de Susanna Barranco Accions de resistència, una peça que mostra la distòpia d'una possible societat futura on néixer, viure, treballar i morir esdevenen una peça més de l'intercanvi mercantil. Creació documental, espai escènic i text es barregen a la darrera obra d'aquesta documentalista, dramaturga i actriu catalana. "L'obra explica quatre accions de resistència al sistema capitalista en què vivim", va concretar: "Parir amb magnificència, decidir no produir, morir amb dignitat i caminar" (no córrer).
Arxivat a