La JONC estrena a Vic una òpera de Puccini en versió concert que després girarà per Alemanya

Els cantants s’han format en la primera Acadèmia d’Òpera de la Jove Orquestra Nacional de Catalunya

Un dels assajos que la JONC ha fet aquest dimecres al matí a l’Atlàntida de Vic
Un dels assajos que la JONC ha fet aquest dimecres al matí a l’Atlàntida de Vic | ACN
Osona.com
11 de juliol del 2019
La Sara Alarcón és una jove intèrpret de 25 anys i de Barcelona que es troba en el penúltim curs dels seus estudis de cant. Serà la primera vegada que es posi en la pell d’un paper protagonista com el de la Mimí, la modista de La Bohème, una de les obres cabdals del compositor italià Giacomo Puccini. “És un repte immens i el creixement que suposa aquesta experiència és molt gran”, ha explicat l’artista a l'ACN, que desitja dedicar-se de ple al món de la lírica i cantar òpera. Per primer cop, la Jove Orquestra Nacional de Catalunya (JONC) s’ha llançat a la conquesta del terreny de l’òpera i, per poder incorporar cantants, s’ha creat una acadèmia que ha preparat els millors del país. L’òpera en versió concert que han preparat s’estrenarà aquest dijous al vespre al Teatre l’Atlàntida de Vic i l’endemà es podrà veure al Palau de la Música. A partir del 25 de juliol viatjarà a Alemanya i sota la batuta de l’italià Fusto Nardi la JONC tocarà La Bohème en format òpera amb cantants alemanys al castell de Weikersheim.

Una producció lírica del gran repertori. Aquesta era la idea que Manel Valdivieso, el director de la JONC, tenia al cap des de feia temps. És cert que la jove orquestra ja havia fet alguns programes dedicats a la lírica, però mai una obra completa com La Bohème de Puccini. Després de l’estrena catalana aquest dijous a l’Atlàntida de Vic, la JONC viatjarà a Alemanya el 25 de juliol on farà el seu primer concert. La JONC ha estat convidada per les Joventuts Musicals d’Alemanya per ser la seva orquestra en residència i serà la protagonista de nou funcions.

El somni de la Violeta Alarcón, la Mimí a La Bohème, seria dedicar-se al món de la lírica. L’artista ha alabat el naixement d’una acadèmia d’òpera perquè s’ha convertit en una molt bona oportunitat pels cantants joves. “N’hi hauria d’haver moltes més”, ha assenyalat. “Pels cantants lírics joves és la manera d’aprendre què vol dir cantar amb una orquestra i en una sala gran. La majoria estem acostumats als conservatoris i tenim molt poques oportunitats de cantar amb una orquestra. Normalment ho fem amb piano i l’experiència no té res a veure”, ha assenyalat. D’altra banda, Alarcón també opina que hi ha molts artistes a Catalunya que tenen molt bon nivell, “però si no se’ls reconeix fora, a casa costa més triomfar”, ha lamentat. 

En Ferran Albrich, és el Marcello de La Bohème, fa un mes que ha acabat la carrera de cant al Liceu i per ell participar a l'obra és tot un repte que l’il·lusiona molt. En el seu cas, s’estrena totalment com a cantant d’òpera i mai abans havia tingut un paper com aquest. De fet, fins fa uns anys tocava el violoncel amb la JONC i ha decidit fer el pas i va decidir estudiar cant. Segons ha explicat, en aquesta òpera l’”exigència vocal és molt alta”. “Per mi la dificultat està en la interpretació del personatge a nivell escènic, per entendre realment el que estàs dient, més enllà de la dificultat tècnica”, ha explicat. “Tot allò que vulguis que el públic entengui ho has de transmetre tu amb la música, els gestos o l’expressió facial”, ha afegit. 
 

Un dels assajos que la JONC ha fet aquest dimecres al matí a l’Atlàntida de Vic Foto: ACN



A nivell d’escenari, l’espai per a la interpretació a l’Atlàntida o al Palau més aviat és petit, ja que la major part l’ocupen els músics. “La versió concert té aquesta dificultat, d’una banda l’orquestra està a l’escenari i no al fossat -on la comunicació amb el director és directa i no d’esquena com en aquest cas que ho fa tot més complicat perquè t’obliga a estar molt més pendent”, ha explicat Violeta Alarcón. 

Tot i que el gruix de l’activitat de la JONC aquest estiu passi a Alemanya, la jove orquestra ha volgut estrenar-se a Vic amb una versió concert de l’òpera “gairebé complerta” – ja que a les representacions catalanes, a diferència de les alemanyes, no hi haurà un cor. Mentre que les representacions a Alemanya també comptaran amb escenografia i vestuari, als dos concerts a Catalunya aquests elements no hi seran. El director d’escena dels concerts, David Selvas, ha explicat que per salvar també el fet que l’òpera es canta en italià i que no hi hagi subtítols ni atrezzo, abans de començar cada acte s’ha decidit emetre una veu en off llegida pels mateixos artistes que en català ajudaran a situar l’espectador en l’obra. 

Manel Valdivieso és el director dels dos concerts a Catalunya, però quan la JONC se’n vagi a actuar a Alemanya els joves músics catalans se posaran sota la batuta del reconegut director Fausto Nardi. En l’òpera que s’interpretarà a Alemanya els cantants seran solistes internacionals seleccionats per les Joventuts Musicals d’Alemanya. Nardi ha explicat que faran nou funcions entre el 25 i el 4 d’agost i cada personatge de ‘La Bohème’ té dos artistes que l’interpreten.

Valdivieso ha valorat molt positivament la creació de l’acadèmia de cant perquè ha ajudat la JONC a obrir-se i atraure nous partners amb qui compartir projectes. En aquest sentit, el director espera poder seguir amb aquesta línia de treball i no descarta obrir-la a altres disciplines que els ajudi a eixamplar aquesta xarxa de contactes amb altres músics d’arreu del món. Enguany la JONC celebra el 25è aniversari. 
 

Un dels assajos que la JONC ha fet aquest dimecres al matí a l’Atlàntida de Vic Foto: ACN


Arxivat a