UVic-UCC

​Els mitjans públics catalans entenen la «inevitable» transformació digital com una oportunitat de creixement

Una xerrada sobre la distribució de continguts a les plataformes digitals centra la inauguració de la 15a edició de l’e-week de la UVic-UCC

per Redacció, 9 d'abril de 2019 a les 16:33 |
Javier Muniáin i Saül Gordillo, durant la jornada inaugural de l’e-week de la UVic-UCC. | ACN
Intentar ser presents a totes les plataformes de continguts i xarxes socials és un dels objectius dels mitjans públics catalans. Així ho ha explicat el cap de Mitjans Digitals de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals, Saül Gordillo, aquest dimarts durant la inauguració de la 15a edició de la setmana digital de la UVic-UCC. Per Gordillo, si cada vegada hi ha menys espectadors de televisió i ràdio tradicionals, “cal fer un esforç per sortir de la nostra zona de confort i captar els nous usuaris de l’entorn digital”. Si bé aquest canvi digital és “inevitable”, en comptes d’enfrontar-lo com una amenaça, l’estratègia dels mitjans públics ho encara com una oportunitat de creixement, ha explicat Saül Gordillo.

Fer que el públic més desinteressat al consum de la televisió pugui consumir aquests continguts des d’altres xarxes o plataformes és l’objectiu del director de Mitjans Digitals de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals, Saül Gordillo. Per això, Gordillo ha insistit que si hi ha un tipus de públic que només consumeix continguts a través de plataformes com Youtube és important que la corporació hi sigui. 


Gordillo ha destacat que els mitjans de la Corporació ja s’estan “posant les piles” i ha destacat programes com Adolescents iCat -pensat íntegrament per a les xarxes-, però també es poden veure sèries que han triomfat a la televisió, com Merlí, a Netflix o els programes de ràdio a Spotify. 

El director de Mitjans Digitals de la CCMA ha assenyalat que si bé fa uns anys el contingut passava “per davant de tot”, “ara ens trobem en un moment molt delicat en què els gegants tecnològics es podrien convertir en els editors del futur”. “Si el contingut passa a mans dels grans gegants tecnològics com ho hem de fer els mitjans públics catalans per no quedar diluïts o ser irrellevants?”, s’ha preguntat. 

Per això, segons ha destacat Saül Gordillo, els mitjans públics han de ser presents “a totes les plataformes possibles”, sense deixar d’ambicionar el lideratge i aconseguir suport econòmic suficient per poder elaborar productes de qualitat. Gordillo també ha reivindicat la contribució que els mitjans públics del país fan a la llengua catalana. “Hi ha coses que si no les fem nosaltres no les farà ningú”, ha lamentat. 

Lluny del context actual “enterbolit” i situant els mitjans públics en un horitzó d’uns 25 anys vista, Saül Gordillo ha destacat que serà important que continuïn existint una ràdio i una televisió públiques “que donin un relat de la societat del llavors perquè ajudi els espectadors a ponderar-lo amb tots els àmbits del seu entorn”. Sobre les prohibicions de la Junta Electoral a Tv3 i Catalunya Ràdio per evitar dir "presos polítics" i "exiliats", Gordillo ha qualificat la mesura d’”anacrònica”. 


De la seva banda, el gerent de Màrqueting de Telefónica, Javier Muniáin, ha parlat, entre d’altres, de les noves maneres de consumir continguts a través de les xarxes i plataformes de què és responsable. Sobre la rellevància que adquireixen algunes de les plataformes digitals, Muniáin ha explicat que hi ha programes de Movistar 0 que tenen més audiència per Youtube, que no pas pel propi canal. Muniáin també ha destacat el compromís de la seva companyia amb les dades que generen els clients. Si bé poden saber quins continguts estan consumint tots els seus abonats, aquestes dades són convertides den anònimes, per tant, els clients passen a formar part d’una tipologia d’usuari. 

Amb l’objectiu d’apropar la tecnologia i les novetats tecnològiques als estudiants, la UVic –UCC programa des de fa quinze anys una setmana dedicada al món digital. La directora de l’e-week, Montse Casas, ha destacat que ja no es parla només d’internet, “sinó que passem a parlar d’una nova era tecnològica, el 5G, que ho ha de transformar absolutament tot”. Només a tall d’exemple, el 5G és 250 vegades més ràpid que el 4G. Segons Casas, serà fonamental incloure en la formació dels estudiants les dimensions humanística i ètica per poder fer front als nous reptes.

Entre les novetats, enguany hi haurà una sessió que elaborarà un document per a la transformació digital a les universitats i com afrontar-la “des d’aquesta nova era del 5G, i pensant en les humanitats i en la nova crisi tecnològica que s’esdevindrà”. 

 

Participació