Infraestructures

Comença el desmantellament de la línia paral·lela a la MAT a Osona entre Vic i Bescanó

Durant sis mesos es trauran 100 torres, després d'anys de reivindicació per part dels alcaldes de la zona

per Carles Fiter , Folgueroles, 1 de març de 2019 a les 13:18 |
El desmantellament ha començat aquest divendres a Folgueroles. | Josep M. Montaner
Aquesta informació es va publicar originalment el 1 de març de 2019 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Aquest divendres han començat els treballs de desmantellament de la línia 220 Kv paral·lela a l'eix Vic-Bescanó-Santa Llogia, de 400KV, la coneguda com la MAT (Molta Alta Tensió). Han començat a Folgueroles i tenen un termini d'execució de sis mesos, és a dir, es preveu que estiguin acabats el setembre. S'ha de desmuntar els cables, retirar els suports, demolir el formigó que aguanta la infraestructura i restituir el terreny.

En total es retiraran 100 suports d'aquesta línia entre Vic i Bescanó, que comprèn 38 quilòmetres. Aquest tram inclou els quatre municipis d'Osona de Folgueroles, Vic, Sant Sadurní d'Osormort i Vilanova de Sau, a més de Sant Hilari Sacalm, Osor, Santa Coloma de Farners, Brunyola, Anglès i Bescanó.


Amb retard

La consellera d'Empresa i Coneixement, Àngels Chacón, ha reconegut que "el desmantellament arriba amb un cert retard". "Havíem de corregir aquest impacte visual", ha dit la consellera, remarcant que "només calia mirar l'espai físic per veure que era obvi que havia de produir-se el desmantellament d'aquesta línia".


"Hi ha hagut el compromís de Red Eléctrica i Generalitat, i la insistència amb to perseverant i conciliador de les administracions locals", ha remarcat. "Moltes vegades tenim clares les intencions, però es tarda molt més temps del que voldríem", ha conclòs. Chacón ha afegit en valor que la MAT "dona competitivitat, ens permet l'enllaç internacional i que hi hagi més dinamització empresarial en altres territoris".
 

Operaris desmantellament una de les línies que passa per Folgueroles. Foto: Josep M. Montaner


En aquest sentit, la directora general de Transport de REE, Eva Pagán, ha remarcat que "tota aquesta xarxa robusta permet un desenvolupament industrial i que potencia també el desenvolupament de la zona amb una qualitat major si s'aconsegueix allunyar les torres del nucli urbà".

Una reivindicació històrica del territori

La construcció de la MAT es va acabar a Osona al voltant del 2011 i va entrar en funcionament dos anys després, el 2013. El projecte inicial no contemplava que la MAT compactés les altres línies al territori, i per tant que les torres que s'han començat a desmantellar avui, es quedessin igualment.

Finalment, l'acord entre Red Eléctrica, la Generalitat i els municipis afectats ha permès posar punt final a la polèmica, mitjançant la compactació de totes les línies en una. A més, no s'ha hagut d'incrementar el nombre de suports, ja que la retirada dels antics coincideix amb els nous suports ja construïts.

En aquest, l'alcalde de Folgueroles, Carles Baronet, ha apuntat que és "un dia d'enorme satisfacció i important" per al municipi, després de la insistència per poder "subsanar" la línia que passava a tocar del casc urbà del municipi. "A Folgueroles som territori de literatura i paisatge, del poeta nacional Verdaguer i hi ha molta consciència que el paisatge s'ha de conservar i algunes torres passaven a tocar d'espais il·lustres verdaguerians", ha afegit.
 

Chacón a Folgueroles, acompanyada d'alcaldes i altres autoritats. Foto: Josep M. Montaner


L'alcalde ha explicat que "les grans infraestructures tenen coses positives com el progrés i també de negatives, com les línies que ens trossejaven el territori i no ens permetien el creixement urbanístic". "Deixem el poble net i ordenat", ha conclòs. En el cas de Folgueroles hi havia 12 torres d'aquesta línia que passaven pel municipi.

Per què ara i no fa sis anys?

Fa poc més de tres setmanes que la línia de la MAT funciona al complet de Vic-Bescanó-Santa Llogaia. A principis d'aquest 2018 es va acabar la subestació a la Farga, situada entre Sant Julià de Ramis i Cervià de Ter, cosa que ha permès la posada en marxa de tota la línia i el desmantellament de la paral·lela. "Ara que està en marxa totes les instal·lacions noves, ja es pot retirar les antigues", ha explicat Pagán.

I les altres línies?

En els propers mesos començarà el desmantellament de les altres dues línies paral·leles a la MAT. D'una banda, es trauran les torres de 110Kv a la zona de les Guilleries (entre Vic i Sant Hilari Sacalm); i les de 132Kv, que van de la nova subestació de la Farga a Santa Llogaia, a l'Alt Empordà.

Cal destacar que actualment, ja s'estan acabant els treballs de desmantellament de la línia 220Kv entre Bescanó i la Farga, que suposen 52 torres en un tram de 18,5 quilòmetres.
 

Autoritats presents a l'inici del desmantellament de les línies a Folgueroles. Foto: Josep M. Montaner

 

Participació