L'Esquirol exigeix l'increment de la freqüència dels busos

L'Ajuntament denuncia que fa un any que reclamen solucions i que no arriben

Redacció
16 de gener del 2019
L'Ajuntament de L'Esquirol exigeix al Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat solucions a les mancances en transport públic que pateix el municipi. Fa un any que el consistori reclama que s'incrementi la freqüència dels autobusos a Vic però, malgrat la predisposició de la concessionària, Sagalés "els canvis no arriben", diu l'alcalde, Àlex Montanyà. Després d'una primera protesta col·lectiva de veïns i consistori, anuncien accions "més contundents" si no es posa fil a l'agulla.

Vint quilòmetres separen l'Esquirol de Vic. L'única línia d'autobús té tres combois d'anada i tres de tornada. A banda de la poca freqüència, explica l'alcalde, els horaris fan que siguin inviables "per conciliar". Posa com a exemple que el primer autobús en direcció a la capital osonenca surt de l'Esquirol a les 9 del matí, "el que implica que ningú el pugui fer servir per anar a treballar", o que el darrer surti de Vic a mitja tarda. "Els pares han d'anar a buscar als joves que arriben d'estudiar a Barcelona perquè, sinó, no poden tornar", afegeix.

Un any reclamant solucions

Fa més d'un any que l'Ajuntament va demanar a la concessionària solucions. "Vam demanar un bus llançadora, que passes cada hora i ens deixés a Manlleu o Roda, on hi ha més freqüència", explica l'alcalde, que afegeix que la proposta, malgrat ser "viable" i rebre inicialment el vistiplau de l'empresa, segueix damunt de la taula.

Montanyà explica que Sagalés ha traslladat les peticions al departament de Territori. Aquests, afegeix, conscients de la problemàtica, "ens traslladen de nou a la concessionària. I així portem més d'un any", es queixa.

L'elevat cost

En paral·lel, l'Ajuntament denuncia el desproporcionat cost que té realitzar el trajecte en autobús, malgrat tractar-se de 20 quilòmetres. D'acord amb l'actual sistema tarifari, comporta una despesa tres vegades superior a la que "per exemple costa anar de Barcelona al Maresme, que són 50 quilòmetres", explica. El batlle lamenta que des del Govern "no es destini al transport públic de la Catalunya interior" i que, en canvi, s'abaixin tarifes a l'àrea metropolita "i aquí se'ns emplaci a esperar al 2021".

Primera mobilització

Veïns de L'Esquirol i l'Ajuntament ja s'han mobilitzat una primera vegada per exigir la millora del transport públic. "No ens podem omplir la boca amb paraules com sostenibilitat, reduir emissions, evitar el despoblament si no tenim uns serveis públics adients", justifica l'alcalde, que exigeix que els canvis arribin "d'una vegada per totes". Si no arriben, avança, "hi haurà més mobilitzacions" i "accions més contundents".