El Mercat Medieval de Vic consolida la recreació de «L'Assalt de l'Altarriba» amb dos nous espais

El certamen del 2017 va tenir un impacte econòmic d'uns 30 milions d'euros, dels quals 5 tenen repercussió a la capital i Osona

Una de les escenes de L'assalt de l'Altarriba
Una de les escenes de L'assalt de l'Altarriba | Joan Parera
28 de novembre del 2018
Actualitzat a les 9:44h
Els carrers del centre històric de Vic, com cada any, retornen a l'edat mitjana del 6 al 9 de desembre amb el Mercat Medieval de Vic. Una fira que torna amb la recreació teatral de L'Assalt de l'Altarriba, que s'ha convertit en un element indestriable del Mercat. El recorregut teatral, basat en fets històrics que van tenir lloc a la capital, es podrà veure en dos nous espais emblemàtics: el pati de la Casa Sacerdotal i l'Albergueria.

El director de l'obra Pep Simon ha destacat que aquest darrer espai té un caràcter "molt intimista" i és "idoni per a l'escena"; mentre que la Casa Sacerdotal és un "canvi important" perquè s'acostumava a fer en un lloc més petit. En aquest sentit, Simon remarcava que es tracta d'un "muntatge complex" amb un text que no s'acostuma a modificar. "Dins d'aquesta partitura anem fent variacions al llarg dels anys. Les més òbvies són els espais nous", afegia el director, remarcant que "és un al·licient per poder accedir a llocs que no són accessibles habitualment".

Per Simon, L'Assalt de l'Altarriba dona "el toc cultural dins unes àrees que estan treballades des de fa molts anys". Aquesta és la cinquena edició de la recreació -la 23a del Mercat Medieval- i ha esdevingut un referent cultural pels visitants de la fira. De fet, l'organització xifra que unes 2.000 persones van passar pels diferents espais el passat 2017.

La resta d'escenaris són el claustre de la Casa de Convalescència, el pati de la Creu de l'Antic Hospital de la Santa Creu, l'Orfeó Vigatà, la Casa Bojons i el Temple Romà. En el recorregut teatral hi participen una cinquantena d'actors que recorren tota la ciutat amb escenes que parlen d'amor, odi, traïció, sang i fetge.

Enguany també s'ha canviat el repartiment de papers entre els actors, cosa que ha donat una volta a la representació. "Això produeix una certa inseguretat, però alhora ha millorat els personatges amb noves aportacions", afegia Simon. Les entrades per accedir a les vuit escenes valen un euro i es poden comprar a cada espai 30 minuts abans o al punt d'informació a la plaça Gerbert d'Orlhac.
 

El Mercat Medieval, en una imatge d'arxiu. Foto: José M. Gutiérrez


El Mercat Medieval segueix amb el mateix format

Pel que fa a la Fira, els carrers vestits per l'ocasió acolliran parades d'artesanies i queviures, grups de música, passacarrers i tavernes. Les activitats preparades i les ubicacions són similars a les anteriors edicions. En aquest sentit, el regidor de Fires i Mercats de Vic, Benjamí Dòniga, explicava que el format "funciona i no veiem convenient fer-hi massa canvis". També afegia que "quatre dies" de fira és un temps "molt ben equilibrat". En total comptarà amb 358 parades de tot tipus distribuïdes per la ciutat, a més dels dos zocos d'inspiració àrab (al Parc Jaume Portell i a la plaça Gerbert d'Orlhac).

La plaça dels Màrtirs i la plaça Santa Eulàlia aglutinaran la varietat d'activitats adreçades al públic familiar, com titelles, atraccions i tallers... Les tradicionals exposicions d'aus rapinyaires es podran veure a la plaça dels Màrtirs. Tampoc no hi faltarà el campament medieval de la zona de les Adoberies, amb la recreació d'oficis (bufador de vidre, talla de fusta, pergamí, terrisser...).

Pel que fa a la mobilitat, una de les actuacions més destacades és la prohibició al trànsit rodat pel Portalet des del dia 5 i durant tot el mercat. A banda dels aparcaments municipals i privats de la ciutat, els serveis de tren i autobús de línia amb Barcelona es reforçaran fins al dia 10 de desembre.

30 milions d'euros d'impacte econòmic

Dòniga destacava que, segons les dades recollides de la fira de l'any passat per una empresa de comptatge, va tenir unes 376.221 visites  (283.000 únics) i va generar un impacte econòmic total d'uns 30 milions d'euros, 5 dels quals es va generar a Vic i a comarca. En aquest sentit, el regidor apuntava que el 79% de visitants fa algun àpat a Vic -la majoria dins de l'oferta de la fira- i que tenen una despesa de 72,5 euros. Segons les dades obtingudes per l'estudi, Dòniga també destacava que per cada euro invertit, el retorn se xifra en 146,5 euros i es va generar una ocupació de 242 llocs de treball.

El 70% dels visitants són de la demarcació de Barcelona, amb Barcelona ciutat encapçalant el rànquing. D'altra banda, mentre que el 78% és públic que ja està fidelitzat, el 22% va ser la primera vegada que va visitar la ciutat per aquestes dates.
 

Consulta el mapa dels aparcaments

Consulta tota la programació

Galeries de fotos del Mercat Medieval de Vic dels darrers anys

Benjamí Dòniga i Pep Simon, a la roda de premsa de presentació a l'Albergueria Foto: ACN

Arxivat a