mobilitat

Més de 15.000 persones ja han pujat al primer bus sense conductor de Catalunya

L'objectiu de la iniciativa, que ha finalitzat aquest diumenge al municipi de Vic, era donar a conèixer el sistema de transport d’alt nivell tecnològic

per Redacció , 28 d'octubre de 2018 a les 16:05 |
Anna Erra, Jordi Xena, Joan Roca, Josep Castany, Joan Martín, i regidors, amb la Pilarín Bayés, fent un dels últims viatges de l'ÈRICA | AMTU
Aquesta informació es va publicar originalment el 28 d'octubre de 2018 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
La Gira Catalana del Bus Autònom, l'ÈRICA, ha finalitzat aquest diumenge al municipi de Vic després de circular durant dos mesos pels municipis de Sant Cugat, Terrassa, Sabadell, Girona, El Vendrell, Reus i la capital d'Osona. D'aquesta manera s'ha posat fi a la iniciativa organitzada per l'Associació de municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU), amb el suport de la Generalitat, que va començar el passat 7 de setembre a Sant Cugat i que ha registrat més de 15.000 usuaris. 

Així doncs, per primera vegada a Catalunya ha circulat un bus sense conductor i està previst que al 2020 ja hi hagi un bus autònom circulant en algun dels municipis de Catalunya, segons ha explicat el president de l'AMTU, Jordi Xena. La intenció de la Gira  Catalana del Bus Autònom era donar a conèixer, a un gran nombre de ciutadans, aquest sistema de transport d'alt nivell tecnològic i destinat al desplaçament de viatgers. 

 
També s'ha donat l'oportunitat als ajuntaments catalans de comprovar la viabilitat que pot tenir un autobús autònom en els seus municipis i preveure els canvis que hauran d'adoptar per adaptar-se al seu funcionament. Xena ha fet una valoració molt positiva de la Gira ÈRICA i ha afirmat que "hem fet història", perquè "hem pogut presentar a la societat un nou sistema de transport que creiem que serà una revolució i representarà un canvi paradigmàtic en l'àmbit de la mobilitat i el transport urbà".


"És un transport col·lectiu que ens ajudarà a tenir ciutats més amables i accessibles"


El president de l'AMTU també ha dit que "durant aquests dos mesos s'ha demostrat que l'ÈRICA és un bus "totalment segur" i que pot "millorar el transport de la demanda, oferint un sistema de transport més adaptat a les necessitats dels catalans". En el cas de Sabadell, més d'un miler de persones van poder gaudir del servei
 

En la mateixa línia, l'alcaldessa de Vic, Anna Erra, ha afegit que "hem vist que el bus autònom pot solucionar dos problemes principals: la mobilitat de les persones i la cura pel medi ambient". L'alcaldessa també ha valorat que "és un transport col·lectiu que ens ajudarà a tenir ciutats més amables i accessibles". En aquest sentit, ha afirmat que estudiarà posar un bus autònom a Vic.

L'ÈRICA, el primer bus autònom de Catalunya

El bus autònom que ha circulat per Catalunya té una capacitat per a 12 persones (6 assegudes i 6 dretes) i és 100% elèctric, climatitzat, i accessible per a persones amb mobilitat reduïda, ja que incorpora una rampa automàtica que es desplega a la mateixa vegada que el vehicle s'abaixa. Les inicials del seu nom ÈRICA responen als principals trets característics d'aquest vehicle: Elèctric, Revolucionari, Intel·ligent, Compartit i Amable.
 

Viatge inaugural de l’ÈRICA, el bus que circula sense conductor, a Martorell Foto: Ajuntament de Martorell



Tot i que l’ÈRICA no porta conductor, durant la gira sí que hi havia operadors tècnics que en tot moment acompanyaven i assessoraven els ciutadans que volien provar el sistema i podien resoldre qualsevol incidència. De fet, el primer viatge que havia de fer a Sabadell es va ajornar per una avaria que es va solucionar amb rapidesa. 

Segons l'AMTU, el bus autònom aportarà beneficis a les ciutats com una major seguretat, sostenibilitat, i més accés al transport públic. "La seva intel·ligència artificial l'ajuda a aprendre de cada viatge i a decidir en cada situació l'opció més segura", explica. També reivindica que la mobilitat 100% elèctrica reduirà la contaminació sonora i atmosfèrica i que els minibusos permetran oferir serveis de transport més flexibles i personalitzats. 

Com funcionen els busos autònoms

Els busos autònoms que ja circulen per diferents països del món són un exemple d'aplicació de la intel·ligència artificial. Majoritàriament es tracta de petits autobusos que funcionen amb energia elèctrica, equipats amb sistema GPS, amb càmeres de reconeixement d'objectes i sensors, que analitzen en tot moment el seu voltant.
 
Aquests vehicles han de tenir un recorregut estandarditzat que, prèviament, hauran de memoritzar. És el que es denomina “fase de cartografia”. Aquesta gravació es fa gràcies a uns detectors d'imatge làser que fan servir raigs lumínics per registrar tot allò que hi ha al seu voltant. Un altre registre aporta la posició de les rodes durant el trajecte inicial.
 
 
Una vegada ha memoritzat el recorregut, el bus ja es pot posar en circulació. Durant la conducció, els LIDAR vigilen qualsevol possible canvi en la zona del recorregut. Una càmera de vídeo situada al darrere també aporta informació addicional.

 

 

Participació