El primer bus sense conductor de Catalunya circula per Vic

El projecte de l'AMTU i la Generalitat clou la gira per Catalunya a la capital d'Osona, on s'hi pot pujar fins diumenge

El bus Èrica circulant pel Passeig de Vic
El bus Èrica circulant pel Passeig de Vic | Albert Alemany
24 d'octubre del 2018
Actualitzat a les 12:15h
El primer autobús autònom de Catalunya, l'Èrica, ja és a Vic. Des d'aquest dimecres fins diumenge, 28 d'octubre, els ciutadans podran pujar al vehicle -gratuïtament- per veure com funciona sense conductor. Només circula pel passeig i fa un recorregut entre la plaça de Santa Clara i la plaça de Santa Teresa. S'hi pot pujar de 10.30 a 13.30h i de 15 a 20h, de dimecres a divendres, de 10 a 15 dissabte, i de 16.30 a 20h diumenge. El vehicle, que és 100% elèctric, té capacitat per a 12 persones –6 assegudes i 6 dretes–, disposa de totes les garanties de seguretat.

Abans de començar a circular l'Èrica ha estat dos dies enregistrant el trajecte que ha de fer. Circula de forma autònoma gràcies a un sistema GPS de gran precisió i nombrosos captors làsers que li permeten seguir el recorregut i detectar els obstacles. Un operador està dins el vehicle acompanyant i assessorant els ciutadans que ho vulguin provar. A més, una carpa informativa explica com funcionen i alhora els canvis econòmics, culturals, de planificació o paisatgístic comportarà. També es fa una enquesta elaborada per la Universitat de Barcelona per recollir les opinions dels usuaris.


Vuit municipis i més de 13.000 persones

Vic és una de les vuit ciutats catalanes per on ha circulat l'autobús. La gira va arrencar el passat 7 de setembre a Sant Cugat del Vallès, ha passat per Terrassa, Sabadell, Girona, El Vendrell, Reus, Martorell i acaba a la capital d'Osona. El projecte està liderat per l'Associació de municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU), que reuneix 97 municipis i 3 Consells Comarcals, i compta amb el suport del Departament de Territori i Sostenibilitat.

Tal com explicava el director general de l'AMTU, Joan Prat, "més de 13.000 persones han pujat a l'Èrica fins ara" i ha destacat que Catalunya és el tercer país (darrere els Estats Units i Canadà) que posa en marxa aquesta iniciativa adreçada a la ciutadania. Prat desglossava tres objectius de la prova pilot de bus autònom: donar-lo a conèixer perquè el 2020 es pugui desenvolupar com una realitat; atendre als ajuntaments perquè liderin la mobilitat autònoma, com un complement; i ajudar i donar-ho a conèixer les empreses, ja que suposa una nova oportunitat de negoci. En aquest sentit, el conseller delegat de Sagalés, Ramon Sagalés, ha dit que volen acompanyar l'administració "en el desenvolupament de noves tecnologies i alhora oportunitats".
 

Autoritats durant la presentació del bus Èrica a Vic Foto: Albert Alemany


Per la seva banda, el secretari d'Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat, Isidre Gavín és una iniciativa conjunta que té un resultat "molt interessant". En aquest sentit ha remarcat que per la Generalitat "el transport és una prioritat absoluta, ja que connecta persones amb serveis públics, comerços, oci..." i alhora "és un element vinculat a la qualitat de vida i el model de societat que volem". Gavín ha destacat també la importància de l'aplicació de les noves tecnologies i la sostenibilitat en els vehicles.

El regidor de Medi Ambient de l'Ajuntament de Vic, Josep-Ramon Soldevila, ha remarcat la sostenibilitat del vehicle. "Encara tenim temps de mitigar-lo i disminuir les emissions de CO2 a l'atmosfera", deia Soldevila, enumerant els diferents plans d'acció que porta a terme l'Ajuntament (pla d'acció ambiental, pla de qualitat ambiental, etc.) i la incorporació de les noves tecnologies en la mobilitat (com les noves zones DUMA).

Arxivat a