El Síndic de Vic, més accessible a la ciutadania

Joan Sala amplia els canals de comunicació amb un correu i un telèfon

Joan Sala va començar a treballar el passat 15 de març.
Joan Sala va començar a treballar el passat 15 de març. | Josep M. Montaner
17 d'octubre del 2018
"M'he adonat que hi ha una dificultat d'accés al síndic"; aquesta és una de les principals conclusions que ha arribat Joan Sala als seus set mesos al capdavant del defensor del poble. El Síndic de Greuges de Vic apunta que, a partir, d'ara es posa a disposició a la ciutadania una adreça de correu electrònic (sindic@vic.cat) o bé el telèfon 9938 862 100 (extensió 11272). 

"És una manera d'entrar directament en contacte amb mi", afegeix. Sala vol complementar l'única via que hi havia fins ara: presentar una instància a les Oficines d'Atenció Ciutadana (OAC). El síndic considera que molta gent "es fa enrere" per haver d'anar-se a queixar de l'Ajuntament al mateix edifici de l'ajuntament".

D'altra banda, això també servirà per agilitzar les queixes, ja que amb aquestes noves vies d'accés es podrà fer una primera valoració i, en cas de complir les condicions, requerir que s'entri una instància a qualsevol de les OAC. Sala remarca que "no estic fent res que no s'estigui fent" i que "facilita altres vies de comunicació com altres síndics".

Una quarantena de casos en set mesos

Sala ha destacat tres casos de la quarantena que ha atès. Aquests fan referència a queixes per senyalitzacions municipals de la Guixa-Sentfores, la relació telemàtica amb l'administració o el cas d'una menor desapareguda. Tot i que alguns els ha derivat perquè no són competència seva, el síndic remarca que sempre atén a les persones.

El primer cas feia referència a uan proposta de canvi de senyalització d'un veí de la Guixa, que remarcava que Sentfores i La Guixa no és el mateix. En aquest sentit, s'ha de seguir el criteri de "Sentfores (La Guixa)" o "Sentfores - La Guixa", tal com marca el nomenclàtor de la Generalitat. La Guixa fa referència només al nucli del municipi, mentre que Sentfores és tot l'antic terme municipal que es va ajuntar a Vic al voltant del 1930. El síndic ha instat al regidor de Serveis a esmenar-ho dels cartells de senyalització, i així es farà.

D'altra banda, Sala apuntava que el segon cas fa referència a l'aplicació de la normativa espanyola que obliga a totes les persones jurídiques a relacionar-se amb l'administració telemàticament de forma exclusiva. Moltes entitats i associacions (com comunitats de veïns) tenen dificultats a l'hora d'accedir a la gestió administrativa per fer canvis. Per això, Sala ha organitzat dues sessions de taller pràctics als Centres Cívics de Vic per aprendre com funciona l'aplicatiu. Sala ha derivat el cas al Síndic de Greuges de Catalunya, que ho derivarà al seu torn al Defensor del Pueblo. Per últim, Sala també explicava com es va poder resoldre positivament el cas de la desaparició d'una menor, que va poder ser localitzada i ha passat a la tutela del DGAIA.

A la xarxa Ombudsman

Tal com explicava Sala, des del mes passat forma part de la xarxa d'Ombudsman, que agrupa els síndics, síndiques i defensors i defensores de tot Europa. A Catalunya, una vintena dels 41 síndics municipals que existeixen estan adherits a aquesta associació.

Arxivat a