La bústia ciutadana de Vic supera els 10.000 missatges

La majoria d'aportacions són suggeriments o qüestions relacionades el manteniment, el mobiliari i la neteja de la ciutat

Toni Serrat és l'encarregat de gestionar la bústia des de la seva posada en marxa el 2007.
Toni Serrat és l'encarregat de gestionar la bústia des de la seva posada en marxa el 2007. | Josep M. Montaner
07 d'agost del 2018
Actualitzat a les 10:02h
L'estiu del 2007 va néixer la bústia ciutadana de Vic, un espai interactiu perquè la ciutadania pugui comunicar-se amb l'Ajuntament enviant-nos els seus suggeriments i queixes. El regidor de Serveis Toni Serrat va ser l'encarregat de posar-la en marxa ara fa tres legislatures i explica a Osona.com que diàriament rep "tres queixes diàries". "Això a final d'any són moltíssimes", diu el regidor, remarcant que "hi ha molta feina darrere".

El procediment és el següent: l'usuari envia un missatge (queixa-suggeriment) a la bústia ciutadana, el regidor la classifica per temàtica (circulació, manteniment, sorolls, neteja...), i li contesta la resposta al més aviat possible. A vegades respon ell mateix i sinó l'envia al departament corresponent. "Al principi només publicava la resposta quan s'havia solucionat", diu Serrat, però ara si fa uns 15 dies i no està resolt, respon que "s'hi està treballant". L'eina ha anat evolucionant, ja que ara també s'hi poden penjar imatges.
 

Toni Serrat, durant l'entrevista Foto: Josep M. Montaner


Serrat també és l'encarregat de decidir quins missatges es publiquen o no. Exclou les "bústies repetitives o insultants". Per repetitives es refereix a les que parlen de la mateixa problemàtica i mateixa ubicació, ja que s'acaben abordant igualment i, a més, "el lector se'n cansa". En aquest sentit, el regidor remarca que "les bústies es tracten totes, fins i tot les anònimes".

Suggeriments i neteja

La majoria de missatges que rep la bústia són -per ordre- suggeriments (més d'un 20%), qüestions relacionades amb el manteniment, el mobiliari urbà i la neteja. Serrat explica que la tendència s'ha mantingut al llarg dels anys i considera que durant aquests 11 anys ha estat una eina molt útil per "orientar on s'han de posar els esforços per millorar el benestar del ciutadà". "Al final a tots ens importa l'entorn més proper", conclou.
 

El gràfic que mostra l'evolució dels missatges que es reben. Foto: Aj. de Vic


Convertir-se en una aplicació mòbil?

"La bústia ha d'evolucionar", així de clar es mostra el regidor, però encara no troben el com. Serrat ha rebut diferents ofertes per aplicacions mòbils, però només hi hauria una comunicació entre el ciutadà i l'Ajuntament. "El fet de publicar-ho és l'èxit de la bústia", remarca.

En aquest sentit, Serrat posa en valor "l'esforç" dels ciutadans d'enviar els missatges. Si es fes a través d'una aplicació "ens podrien enviar 1.000 queixes diàries". "Si ho féssim tan fàcil, no sé si tindria èxit", reflexiona el regidor. En tot cas, treballen per evolucionar d'alguna manera, però encara no han trobat la millor forma de fer-ho.
 

Toni Serrat, durant l'entrevista Foto: Josep M. Montaner

Arxivat a