Els tràmits en línia de l'OAC de Manlleu augmenten exponencialment un any després de la nova oficina

El servei pilot per fer gestions municipals a través del mòbil, l'idCAT Mobile Connect, també experimenta un creixement

L'Oficina d'Atenció Ciutadana és al primer pis de l'Ajuntament de Manlleu.
L'Oficina d'Atenció Ciutadana és al primer pis de l'Ajuntament de Manlleu. | Carles Fiter
20 de febrer del 2018
Ara fa un any que l'Ajuntament de Manlleu posava en marxa la nova Oficina d'Atenció Ciutadana (OAC) per centralitzar tota la informació i tràmits municipals. Amb el nou espai també es va voler potenciar que es fessin els tràmits en línia i, any rere any, es va assolint el repte. Així ho apuntaven aquest dimecres en una roda de premsa.

"Des del 2015 hi ha hagut un increment del 1.500%", explicava la coordinadora de l'Àrea Organització, Persones i Administració Electrònica, M. Carme Noguer. Remarcava que, tot i la diferència amb les gestions presencials, "aquest 2017 hi ha hagut un augment molt important". El 2015 se'n van fer 154; el 2016, 691; i el 2017, 2392. "Hem de seguir en aquesta línia", concloïa.

Els tràmits en línia representen un 9% del total de tràmits gestionats des d'atenció ciutadana. La resta són gestions d'atenció presencial. Cal destacar que pel que fa a les autenticacions a través de les xarxes han augmentat un 25%. La més usada és el certificat digital (idCAT, dni electrònic, ceres…), seguida per l’idCAT Mobile Connect, Clave i Mobile Connect.

Un 10% de gestions en línia des d'idCAT Mobile Connect

Precisament, Manlleu també va posar en marxa l'idCAT Mobile Connect, un sistema pioner a nivell europeu que permet fer gestions municipals a través del mòbil. Com Esparreguera i Castellar del Vallès, forma part d'una prova pilot que es preveu que s'impanti en els tres municipis i s'exporti en altres consistoris.

L'idCAT Mobile Connect forma part d'aquestes gestions en línia i representa un 10% del total. Tal com explicava Noguer, "és un grau d'èxit espectacular", tenint en compte que es va impulsar fa menys d'un any.

Quines gestions es fan?

En línia, la majoria de gestions (81%) tracten sobre tràmits generals. La resta són per aportació de documentació a expedient, autorització de representant o dret d'accés a la informació i altres. Pel que fa als tràmits presencials, la majoria de gestions fan referència al padró o habitatge (llicències urbanístiques). Precisament, Noguer posava èmfasi en el padró, ja que "és un tràmit molt simple i àgil si es fa en línia". Per això, "s'ha de trencar aquesta barrera mental".

En aquest sentit, La regidora de Noves Tecnologies i Atenció Ciutadana, Maria Josep Palomar remarcava que tot i que des de l'Ajuntament tenen l'objectiu de ser una administració oberta i propera, que ja pot tramitar el 100% de les gestions, "la ciutadania ho ha d'assumir i "perdre la por a l'administració electrònica".

Per aquest motiu, des del consistori s'impulsen accions pedagògiques perquè la ciutadania es formi en aquests aspectes, com l'idCAT Mobile Connect. El perfil que utilitza els tràmits en línia són bàsicament joves.

Millores i reptes de l'OAC

Durant la presentació, tant Noguer com Palomar han remarcat que un dels principals reptes que té l'OAC és reduir el temps d'espera amb el servei de cita prèvia; impulsar l'idCAT Mobile Connect; publicar les queixes i suggeriments a la web; i assolir els compromisos de qualitat establerts en la carta de Serveis de l'OAC.

També s'ha apuntat que per facilitar l'eficiència del servei, es trasllada l'Oficina Municipal d'Escolarització a Can Puget per treure pes a l'OAC en aquest aspecte.
 

Palomar i Noguer, durant la roda de premsa d'aquest dimarts Foto: Carles Fiter

Arxivat a