Més de 5.000 infants d'arreu del país aprenen a escriure contes de la mà de Pilarín Bayés

La 15a edició del premi que porta el nom de la coneguda ninotaire espera rebre un miler d'escrits

La ninotaire Pilarín Bayés parla amb els alumnes de 4t de Primària de l'escola Fedac de Vic
La ninotaire Pilarín Bayés parla amb els alumnes de 4t de Primària de l'escola Fedac de Vic | ACN
Redacció
17 de febrer del 2018
“Idees per canviar el món”. Aquesta és la temàtica que enguany han escollit els organitzadors del Premi Pilarín Bayés –L'Editorial Mediterrània i l'Obra Social Sant Joan de Déu- amb motiu del seu quinzè aniversari. Tot i que la convocatòria encara està oberta fins el proper 21 de febrer, s'espera que hi participin uns 5.000 alumnes de més d'un centenar d'escoles d'arreu del país. Els escolars poden presentar contes de manera individual o bé col·lectiva, de manera que habitualment es presenten al voltant d'un miler d'escrits. La gran protagonista del guardó, la ninotaire Pilarín Bayés, va visitar aquest divendres una escola de Vic per comprovar com els infants elaboren els contes. Un dels consells que donava Bayés als nens és que siguin "molt sincers" i que "expliquin les coses que els hi passen o bé que els hi agradaria que passessin, no pensant en quedar bé o ser políticament correctes, sinó en ser molt sincers". Els guanyadors s'anunciaran per Sant Jordi i el premi consisteix en publicar els contes amb il·lustracions fetes per la Pilarín.

Amb forts aplaudiments i les boques ben obertes van rebre aquest divendres al migdia els alumnes de l'escola Fedac de Vic la ninotaire Pilarín Bayés, que va apareixer per sorpresa a les aules del centre. El motiu de la visita s'emmarca en el Premi Pilarín Bayés, que consisteix en atorgar uns guardons als millors contes escrits per nens i nenes de Primària. Precisament, aquest dijous els alumnes de quart de Primària de l'escola Fedac estaven enllestint els darrers detalls dels contes per poder-los enviar abans de dimecres de la setmana que ve, data en què finalitza el termini per enviar els treballs. 

Enguany la temàtica del premi és “Idees per canviar el món” i l'objectiu és que els infants reflexionin al voltant de preguntes com ara “ens agrada el món en què vivim?”, “quines coses ens agradaria canviar?” o “què podem fer perquè aquest canvi sigui real?”. Precisament, Bayés va dir que aquest any han vist important tractar aquesta temàtica per subratllar la importància de "la solidaritat" entre els infants. La il·lustradora vigatana també va donar alguns consells als escolars i els va dir que, sobretot, "siguin molt sincers". Per ella, és molt més important "ser sincer" que no pas "quedar bé o fer les coses políticament correctes". 

Sobre l'admiració que va despertar Bayés entre els alumnes de l'escola Fedac, la mateixa ninotaire va dir sentir-se molt contenta i orgullosa. De fet, una de les alumnes de quart de Primària, la Judith, explicava que li agraden molt els dibuixos que fa la Pilarín i admetia que de vegades intenta dibuixar amb el mateix estil que fa servir la ninotaire. En aquest punt, Bayés va expressar que "un artista adult no té dret a copiar, però un nen sí. Un nen està amb tot el seu dret de copiar perquè es va fixant amb coses d'una persona i d'una altra fins que crea el seu propi estil". 

Uns premis per fomentar els valors

Els principals objectius del Premi són fomentar la lectura i apropar els llibres als infants, estimular la seva imaginació i fer-los reflexionar i treballar temàtiques al voltant dels valors. La tutora de quart de Primària de l'escola Fedac de Vic, Ariadna Planas, explicava que al llarg de l'any al centre ja treballen els valors, però el Premi és una oportunitat per "acabar d'incidir-hi més i relacionar-ho amb la vida quotidiana". A més, Planas creu que el guardó també els ajuda a treballar continguts com ara l'expressió escrita o la lectura i, al mateix temps, és una motivació per als alumnes participar en uns premis que, a més, "porten el nom de la Pilarín, que és de la nostra ciutat". 

Sobre la temàtica d'enguany, !Idees per canviar el món”, un dels alumnes de 4t, en Sirius, va explicar que a l'hora d'escriure el conte s'ha basat "en les idees del meu pare, que sempre està parlant sobre com millorar el món i he pensat en ell". "Sempre em diu que la solució clau és pensar amb les persones que estan al teu voltant", va afegir aquest nen vigatà de deu anys. 
 

Pilarín Bayés fent un dibuix a l'escola Fedac de Vic Foto: ACN

Arxivat a