Barcelona: contaminació

Les restriccions de trànsit a Barcelona en episodis de contaminació entren en vigor

Quan hauré de deixar el cotxe a casa? Us ho expliquem

per Jordi Bes, 1 de desembre de 2017 a les 16:30 |
Els senyals per contaminació a les Rondes | ACN
Aquesta informació es va publicar originalment el 1 de desembre de 2017 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Les mesures per intervenir directament en el trànsit de Barcelona quan hi hagi molta pol·lució ja estan preparades. A partir d'aquest divendres 1 de desembre, i quan es declari un episodi de contaminació, es prohibirà circular als vehicles que emeten més contaminants a gairebé tota la capital catalana i part dels municipis limítrofs. L'aparcament de l'àrea verda i la zona blava també s'encarirà dos euros l'hora per als no residents en cas d'episodi. La Generalitat és la responsable de declarar-lo quan els nivells de partícules en suspensió (PM10) o diòxid de nitrogen (NO2) superin els límits establerts i les previsions no indiquin millora.

La restricció de la circulació pretén contribuir a una reducció del 30% de les emissions associades al trànsit viari en el termini de 15 anys per assolir gradualment els nivells recomanats per l'Organització Mundial de la Salut (OMS). Com a mínim un 10% d'aquestes emissions es pretenen reduir en els pròxims cinc anys. Segons dades de les administracions catalanes, a l'àrea metropolitana es registren al voltant de 3.500 morts prematures cada any a causa dels perjudicis que suposa la mala qualitat de l'aire. A NacióDigital repassem tot allò que cal saber per estar previngut en cas que hi hagi molta pol·lució.


1. Quines són les principals mesures i qui es veu afectat.

A partir d'aquest divendres no podran circular els vehicles que generen més pol·lució quan es declari un episodi de contaminació a la Zona de Baixes Emissions (ZBE), que inclou tot el municipi de Barcelona excepte la Zona Franca i el barri de Vallvidrera, el Tibidabo i les Planes, però també engloba part de quatre municipis limítrofs: Sant Adrià de Besòs, l'Hospitalet de Llobregat, Cornellà i Esplugues. Les rondes en queden fora. A més, s'encarirà en 2 euros/l'hora el preu de l'àrea verda i la zona blava per als no residents que tenen els vehicles més contaminants.
 

La zona en verd és on s'apliquen les restriccions de trànsit. Font: Ajuntament de Barcelona


Un episodi no és un escenari molt habitual, ja que se sol donar entre dos i tres cops cada any, però convé estar preparat per si s'està afectat per alguna de les mesures que a partir d'ara estaran associades a aquesta circumstància. L'element essencial per saber a qui s'apliquen les restriccions són les etiquetes ambientals que la Direcció General de Trànsit (DGT) ha enviat als conductors, i amb les quals divideix els cotxes i furgonetes en funció del seu potencial contaminant. Només podran circular els que tinguin distintiu: Zero, Eco, C i B –fa uns mesos s'havia plantejat un criteri menys restrictiu-.


Així, la prohibició s'aplicarà als turismes de benzina anteriors al 2000, els dièsels matriculats abans del 2006 i les furgonetes anteriors al 1994, i que no disposen etiqueta. De moment queden fora motos, camions, autocars, autobusos i furgonetes Euro 1, Euro 2 i Euro 3 malgrat que tampoc tenen etiqueta. Els vehicles d'emergències (policia, bombers, ambulàncies), de persones amb mobilitat reduïda i serveis essencials (mèdic, funerari) podran circular sempre. Això vol dir que no podrà circular el 16% del parc de la capital catalana que ara mateix ho fa, que l'Ajuntament xifra en uns 700.000 vehicles.

De moment queden fora de les restriccions de circulació totes les motos, camions, autocars i autobusos

El veto a circular serà vigent de dilluns a divendres entre les 7.00 i les 20.00 hores, des de l'endemà de la declaració de l'episodi de contaminació fins al dia de declaració de final d'episodi. De moment la restricció només es produirà quan hi hagi un episodi contaminant, però l'any 2020 ja no es podrà circular mai per la Zona de Baixes Emissions amb els vehicles afectats per les mesures que es poden implantar a partir d'aquest divendres per rebaixar la pol·lució.

2. Em poden multar si no tinc l'etiqueta ambiental?

Per controlar que es compleixi la restricció de circular es destinaran 48 patrulles específiques de la Guàrdia Urbana, a l'espera que en el futur s'instal·lin càmeres que llegeixin les matrícules. Qui se salti la mesura, s'exposa a rebre una multa de 100 euros. Malgrat que no es dugui l'etiqueta al cotxe, només se'l podrà multar un cop la Urbana hagi comprovat que efectivament aquell vehicle no té dret a circular en un episodi de contaminació. Ara com ara no és viable controlar els vehicles amb matrícules de països estrangers.
 

Les etiquetes ambientals: el cotxe que en té pot circular en episodi de contaminació. Foto: DGT


Segons la DGT, la col·locació del distintiu ambiental és voluntària. No obstant això, facilita la identificació ràpida dels vehicles menys contaminants i recomana adherir-lo a la part inferior dreta del parabrisa del davant, o en qualsevol lloc visible. Quan la Guàrdia Urbana vegi un vehicle sense etiqueta, el podrà aturar i comprovar si la seva matrícula es correspon amb un turisme que no pot circular. Només en aquest cas s'imposarà una multa de 100 euros, una sanció lleu, i se'l convidarà a no entrar a la ciutat. No se'l podrà immobilitzar.

Hi ha diverses maneres de comprovar si el vehicle disposa d'una etiqueta que permetrà circular encara que es declari un episodi de contaminació. El millor és fer-ho al web municipal sobre la qualitat de l'aire, on es pot introduir la matrícula i immediatament es pot saber si es disposa d'algun distintiu ambiental i si s'està afectat per les restriccions. L'Àrea Metropolitana (AMB) també incorpora un buscador. A més, es pot mirar al web de la DGT, però allà no es concreta quina és l'afectació per al vehicle de les mesures de Barcelona contra la contaminació.

3. Tinc facilitats per passar-me al transport públic?

Es crea un bitllet de transport públic (la T-Aire) per als dies d'episodi que permet fer dos viatges per 1,80 euros, un preu sensiblement més barat que la T-10. Està destinada als conductors que habitualment no utilitzen el metro o el bus. També està vigent la T-Verda metropolitana, que ofereix tres anys de transport públic gratuït a canvi de desballestar un cotxe contaminant en els sis mesos anteriors a la sol·licitud del títol i amb el compromís de no adquirir cap altre vehicle durant aquest temps. L'Àrea Metropolitana ha rebut 249 sol·licituds d'aquesta targeta entre el 2 d'octubre i el 19 de novembre.

Quan la Generalitat activi un episodi, el metro es reforçarà en hores punta amb un tren més per cada línia, millorant la freqüència de 3-4 minuts a 3. El tramvia millorarà els intervals de pas entre les 7 i les 22 hores, de 5 a 4 minuts, i s'incorporaran dues unitats dobles i es reforçarà el servei en general. A Rodalies s'ampliarà l'hora punta fins a les 11 hores pel que fa a les línies R1 i R4, i també s'incrementarà l'oferta dels Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) de la Línia del Vallès i de Llobregat-Anoia.
 

Els senyals que informen al carrer de les restriccions de trànsit. Foto: ACN


També hi haurà 50 busos addicionals per als corredors de la capital catalana amb més demanda. S'incorporaran 30 autobusos en hora punta pel que fa a les línies de bus metropolità. També es reforçarà el bus Exprés.cat. Per facilitar la circulació del transport públic s'ha executat el carril bus de la Gran Via a l'Hospitalet però també s'habilitarà un de temporal a la B-23 des de Molins de Rei fins al carrer Albert Bastardes.

4. I a Madrid, com s'ho fan per lluitar contra la pol·lució?

La capital catalana s'ha convertit en la primera ciutat de l'Estat en posar en marxa un sistema basat en les etiquetes ambientals de la DGT. Madrid ja té en marxa el seu protocol contra la contaminació des del febrer del 2016, però no s'està demostrant prou efectiu i l'Ajuntament que dirigeix Manuela Carmena ja està treballant en la seva modificació per fer­-lo més restrictiu de cara al 2018. El protocol madrileny no està ajudant a reduir els índexs de diòxid de nitrogen (NO2), segons es desprèn de les darreres dades municipals.

A la capital espanyola les restriccions de trànsit es plantegen de manera diferent a Barcelona. El protocol té quatre fases: es comença per la reducció de la velocitat a 70 km/h a la M30 i els accessos. En una segona fase també es prohibeix aparcar al centre; en una tercera s'inclou en aquest àmbit el veto que circulin la meitat dels vehicles (els dies parells poden els que la matrícula acaba en parell i en imparells, els que tenen matrícula imparell) i en la quarta aquesta restricció també s'estén a la M30 i per a la majoria de taxis al centre.

 
Els nivells de pol·lució que fan declarar un episodi de contaminació
La declaració d'un episodi de contaminació i conseqüent activació de les restriccions de trànsit és responsabilitat de la Generalitat, la qual el pot declarar-lo quan hi hagi altes concentracions de diòxid de nitrogen (NO2) o partícules en suspensió (PM10). Es posa en marxa si els nivells de NO2 són superiors en més d'una estació de mesurament al valor límit horari de 200 µg/m³ i la previsió a 24 hores no indica una millora en els nivells.

Si és pels nivells de PM10, la mitjana diària del dia anterior ha de ser superior al valor de 80 µg/m³ a més d'una estació o la previsió a 24 hores ha d'indicar que els nivells es mantindran elevats i es continuarà superant el valor diari de 50 µg/m³. En el cas d'activar-lo per episodis ambientals persistents de partícules PM10, els nivells de la mitjana diària han de ser superiors a 50 µg/m³ durant més de 3 dies a més d'una estació, i la previsió a 24 hores ha d'indicar que es mantindran elevats i es continuarà superant el valor diari de 50 µg/m³.
 

Trànsit a la Ronda Litoral. Foto: Eva Domínguez

 

Participació