Crònica del ple

Vic aprova per unanimitat la remodelació del carrer Montserrat

El ple també dona el tret de sortida, però amb menys suport, a les obres del parc Jaume Balmes, el pont de la pista i el carrer Anselm Clavé | Vic s’adherirà a la tarifa integrada de l’ATM

per Carles Fiter , Vic, 27 de juliol de 2017 a les 09:22 |
Els projectes de reurbanització del carrer Montserrat i la continuació de la rambla Hospital són de les obres més importants de l'equip de govern | Josep M. Montaner
Aquesta informació es va publicar originalment el 27 de juliol de 2017 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
El ple de l'Ajuntament de Vic va aprovar aquest dimecres el projecte inicial de reurbanització del tram del carrer Montserrat, entre el carrer de Sant Segimon i de Torelló. La regidora d’Urbanisme, Fabiana Palmero, va explicar que l’aprovació es presentava perquè la Diputació de Barcelona finançarà més de la meitat del projecte de remodelació i necessita l’aprovació inicial per tirar endavant el conveni. El cost del projecte s’enfila a més d’un milió d’euros.

El carrer Montserrat és una de les artèries principals de la ciutat, que guia el trànsit vingut de pobles veïns cap al centre de la ciutat. La reforma té la intenció de donar més prioritat als vianants i pacificar el pas de vehicles. Es preveu que la via sigui de zona 30, és a dir, que s’ha de circular a 30km/h i amb una cinquantena d’arbres.


L’aprovació inicial va arribar el ple amb tot el suport.  Tots els grups van votar-hi a favor. D’una banda, Jaume Colomer, d’ERC-Som Vic, va remarcar la necessitat de reformar aquesta via i que compartien “plenament” el plantejament del projecte, com la pacificació del trànsit, la proposta de materials i l’arbrat. “Serà una de les claus de volta del futur urbanístic i econòmic de la ciutat”, va apuntar.

Marc Barnolas, de Capgirem Vic, va remarcar que també estaven d’acord amb el projecte, però que era important, senyalitzar correctament per les bicicletes, ja que és una de les zones amb embussos a les hores puntes. Barnolas també va afegir la proposta de redirigir els vehicles cap al Prat de Galliners i instal·lar-hi un aparcament dissuasiu per pacificar precisament el trànsit.


Des de Plataforma Vigatana, Josep Anglada, va destacar que els veïns mereixien aquesta remodelació “d’un dels carrers més importants”. Arnau Martí, de Vic per a Tots, va remarcar que la via “tindrà una centralitat en el futur campus de Salut de la UVic” i que es convertiria en un carrer “més humanitzat”.
 

Barnolas va reclamar una millor senyalització per a les bicicletes. Foto: Josep M. Montaner
 

Joan Ballana parlant amb Jaume Colomer. Foto: Josep M. Montaner
 

Arnau Martí, durant el ple Foto: Josep M. Montaner


Reactivació del Pla de Barris: continuació de la rambla Hospital

La reurbanització del carrer Montserrat és una de les obres més importants que té previstes l’equip de govern, però també ho és la remodelació del projecte del parc Jaume Balmes, el pont de la Pista i un tram del carrer Anselm Clavé. Aquesta obra s’emmarca en Pla de Barris del centre i el barri de La Calla i dona continuïtat a les obres de la rambla Hospital i la rambla Sant Domènec.

Tal com explicava la regidora Palmero,  a partir de la dotació pressupostària del Pla de Barris es poden executar aquests treballs. “L’objectiu és aconseguir una zona pacificada de trànsit, traient els cotxes del cinturó de la ciutat, que són les rambles”. En aquest sentit, doncs, també es transformaria amb una zona de circulació a 30km/h. La despesa total puja a 700.000 euros que s’han de desglossar en quatre fases.

L’oposició de l’Ajuntament de Vic no ho va veure amb tant bons ulls com l’anterior proposta. Les esquerres, ERC-Som Vic i Capgirem Vic es van abstenir en el dictamen. D’una banda, el regidor Jaume Colomer, va explicar que la “la proposta hauria de ser molt més ambiciosa”, i no “un repintat del que ja tenim”. Colomer també va reconèixer que la proposta tenia a veure amb el termini per executar-la, però que era un projectes “més estètic, que de solucions reals”.

Per la seva banda Marc Barnolas va apuntar que no veien el projecte massa clar ni prioritari, en qüestions de finançament i urbanístiques. “Per la importància que té el tram, no és una obra que faci grans canvis”, deia el de Capgirem, remarcant que acabava sent “un rentat de cara”.

Tant Josep Anglada com Arnau Martí van donar-hi suport. Aquest darrer va apuntar que seria bo ampliar la zona trenta fins al carrer Pep Ventura o carrer Soledat.

La regidora d’Urbanisme va apuntar que s’havia d’aprofitar la reobertura del Pla de Barris per executar aquestes obres, que es preveu que acabin el desembre de 2018. D’altra banda, a proposta de Capgirem i Vic per a Tots, Palmero va remarcar que paral·lelament s’estava redactant el Pla General de la Bicicleta per determinar quines vies són les prioritàries per enllaçar-les. 
 

Un dels plànols de remodelació de la plaça Balmes i el pont de la pista. Foto: Josep M. Montaner

 

Anglada, durant la intervenció al ple Foto: Josep M. Montaner

 

Arnau Martí va demanar ampliar la zona 30 Foto: Josep M. Montaner


Vic s’adherirà a la tarifa integrada de l’ATM

Abans de passar a l’apartat de mocions, l’alcaldessa va introduir un punt d’urgència per aprovar el conveni d’adhesió de Vic a la tarifa integrada de l’ATM (Autoritat del Transport Metropolità). El regidor de Serveis, Toni Serrat, va apuntar que era un pas molt important per “situar-nos com membres de ple dret a la mobilitat”.

D’aquesta manera, doncs, tal com destacava Serrat, permetrà obtenir títols com la T-10 o adherir-se a la T-16, la targeta que donarà la gratuïtat del transport públic entre els més joves de la ciutat. D’altra banda, les tarifes vindran decidides per l’ATM el bitllet senzill s’anirà integrant al llarg de quatre anys, i passarà –durant aquest període- d’1,75 a 2,15 euros. La T-10 passarà de 9 a 9,95.

Tots els grups hi van estar a favor. Barnolas de Capgirem va destacar que l’adhesió a aquest sistema estava a “l’agenda política de Vic” i posava “a l’alçada de les grans ciutats”. En aquest sentit, el de Capgirem va demanar una intensa campanya informativa que arribés a tots els habitants. D’altra banda, Arnau Martí va celebrar l’aprovació d’aquest conveni  i va apuntar que s’haurien de repensar els itineraris de la ciutat i connexions als polígons.

Toni Serrat va explicar que el conveni es signarà el proper 12 de setembre quan es posarà en marxa aquesta adhesió. A partir de setembre es farà la campanya corresponent per comunicar la nova tarifació a la població. Serrat també va destacar que s’estaven revisant els itineraris perquè passessin més per centres educatius, zones esportives i el tanatori.
 

Serrat es va mostrar satisfet pels resultats. Foto: Josep M. Montaner

Coma va criticar durament la posició de l'equip de govern per no acceptar la moció del seu grup. Foto: Josep M. Montaner
 

Martí i Arimany entrant al ple Foto: Josep M. Montaner


Transparència

Entre els dictàmens s’havien de resoldre les al·legacions de l’ordenança de transparència, accés a la informació i govern obert i aprovar-la definitivament, i a més, i del codi ètic de conducta. Aquests punts van prosperar amb el vot a favor de l’equip de govern (PDECat i PSC), Plataforma Vigatana i Vic per a Tots. ERC es va abstenir i Capgirem va votar en contra.

Joan Coma, de Capgirem, va apuntar la falta d’informació en les despeses de l’acte de mig mandat de l’equip de govern i va criticar la despesa per fer les dues ordenances amb un cost de 18.500 encarregat a un bufet extern. “No volem legitimitat aquestes pràctiques i menys d’un govern que no s’ho creu de cap de les maneres”, va etzibar Coma.

En la mateixa línia, Joan Ballana, portaveu d’ERC, també va criticar que s’hagués d’encarregar la creació d’ambdues ordenances a un bufet extern i que el cost fos tan elevat. “Vostès prediquen molt la transparència i l’exerceixen poc”.

Precisament aquestes declaracions van ser represes per Josep M. Diéguez quan l’equip de govern va declinar la moció presentada per Capgirem Vic per crear una bústia de denúncia de la corrupció i males pràctiques públiques. Coma, en la presentació, apuntava que per context es feia necessària aquesta intervenció. “La corrupció no entén de banderes”, remarcant que es pogués denunciar de forma anònima la corrupció i les males pràctiques.

L’equip de govern va rebutjar la moció, al·legant, en paraules de Josep Arimany, que pels recursos que disposava l’Ajuntament de Vic “era innecessària i generava sobrecostos”. Només van votar-hi a favor Capgirem, ERC i Vic per a Tots. La moció no va prosperar. 
 

Balasch, Colomer i Diéguez, durant el ple. Foto: Josep M. Montaner

 

Sara Blázquez al ple. Foto: Josep M. Montaner
 

Anna Erra va rebre felicitacions pel seu sant. Foto: Josep M. Montaner


Bicicleta i Llengües

Pel que fa a les altres dues mocions, presentades per Vic Per a Tots, sí que van prosperar. D’una banda, Arnau Martí va proposar la creació i posada en marxa d’un registre municipal de bicicletes. Es tractaria d’un registre gratuït i que actués com a eina per reduir els robatoris. Tots els grups hi van votar a favor, excepte Capgirem que es va abstenir, perquè no els va quedar clar si era per prevenir o per multar.

D’altra banda, també es va aprovar la moció per augmentar l’oferta d’ensenyament d’idiomes a la ciutat. La majoria dels grups van remarcar que es tractava d’una moció “de bones intencions”, en paraules de Maria Balasch (ERC), ja que depenia d’altres ens, enlloc de l’Ajuntament de Vic. Tot i les crítiques,  es va aprovar per unanimitat.
 

Balasch va considerar la moció de Martí "de bones intencions". Foto: Josep M. Montaner
 

Susagna Roura, al ple Foto: Josep M. Montaner
 

Lluís García, al ple de Vic. Foto: Josep M. Montaner
 

Josep Arimany, al ple de Vic. Foto: Josep M. Montaner

 

Participació