Presos formats per estudiants universitaris: «És una oportunitat per apropar-nos a la societat»

Futurs mestres de la Universitat de Vic dissenyen les unitats didàctiques per als alumnes de l'escola d'adults de la presó de Lledoners | La coordinadora del projecte, Saray Gómez, remarca els beneficis per a totes les parts i, sobretot, per la futura reinserció dels presos

Dos alumnes de l'escola Carme Karr conversant amb estudians de la UVic
Dos alumnes de l'escola Carme Karr conversant amb estudians de la UVic | Albert Alemany
06 de maig del 2017
Actualitzat el 08 de maig a les 8:27h
"És una oportunitat per apropar-nos i integrar-nos a la societat de fora", explica l'Elodio en una visita aquesta setmana la Universitat de Vic (UVic). Ell és un dels sis presos del centre penitenciari Lledoners que ha decidit participar en el projecte Aprenentatge i servei com a forma d'inclusió, un programa que els ha permès visitar la universitat de la capital d'Osona i conèixer els estudiants que aquest curs s'han convertit en els seus professors a distància.


En aquesta iniciativa, estudiants de Magisteri de la UVic (primària o infantil) en la menció d'Educació Inclusiva han dissenyat unitats didàctiques per als alumnes de l'escola d'adults Carme Karr de la presó del Bages. Els professionals d'aquesta escola han aplicat després els materials que els han proporcionat. Concretament han creat dues unitats didàctiques: la de música i la de sistemes polítics.

Una de les estudiants de la UVic, l'Ester, apunta que al principi li feia "respecte" afrontar el projecte. Ella esgrimia que està cursant Educació Infantil (per nens de 0 a 6 anys) i ha hagut de portar a terme una unitat didàctica per a adults de diverses cultures, idiomes i nivells d'aprenentatge. L'Ester va fer un projecte sobre la música i va poder escoltar la cançó que van composar els alumnes de l'escola.

Una altra estudiant de la UVic, la Carla, que ha fet la unitat sobre sistemes de govern, explica que, tot i la dificultat d'explicar qüestions polítiques, l'experiència personal ha suposat un repte en què ha après i, sobretot, ha posat en pràctica "allò que hem creat i farem en un futur".
 

Un dels presos durant la visita a la UVic. Foto: Albert Alemany


"Tots aquests projectes reforcen la feina de dins del centre i la moral dels nostres alumnes", explica Genís , mestre de l'escola d'adults Carme Karr. "Per molt d'ells és la primera vegada que entren a la universitat perquè era una cosa inexpugnable. Això reforça la seva idea d'educació", sentencia .

Els sis visitants són una petita representació del centenar d'alumnes que composaven el grup que va participar al programa. L'escola Carme Karr de Lledoners té 450 alumnes inscrits, més de la meitat dels 700 presos que hi ha reclusos al centre penitenciari.
 
Un benefici a quatre bandes
 
La proposta va venir d'una exalumna de la UVic, Saray Gómez, que actualment és mestra a l'escola d'adults i ha coordinat aquest projecte. Per Gómez, la iniciativa suposa un benefici a quatre bandes. D'entrada, pels alumnes presos, ja que "tenen una connexió amb l'exterior", aspecte molt important perquè "la reinserció està cap a fora".

D'altra banda, els mateixos professors de l'escola Carme Karr poden dedicar més temps a analitzar com ha funcionat la unitat didàctica, en lloc de preparar-ne una altra. "Tenir la programació feta ens permetia tenir més temps per reflexionar sobre la nostra pràctica", remarca Gómez.

I alhora un benefici pels estudiants i professors de la UVic, ja que allò que han après o ensenyen ha estat aplicable, "ho han portat a la pràctica". Pels alumnes "té més significat i és més motivador", remarca la coordinadora.
 

Genís Jò i Saray Gómez, durant la visita a la UVic, i dos alumnes al seu darrere Foto: Albert Alemany


Habilitats pels estudiants de Magisteri

La professora d'Estratègies d'Intervenció i Organització de l'Aula Inclusiva, Olga Pedregosa, apunta que aquesta experiència és "interessantíssima pels alumnes, ja que veuen una realitat que els queda lluny". "No són les escoles amb les que sovint pensen", però "la realitat d'aquestes aules els demana competències i habilitats multinivells".

D'aquesta manera, doncs, "això els servirà per ser flexibles i saber adaptar-se als diferents ritmes i interessos dels alumnes". "Han pogut posar en joc estratègies molt vàlides per realitats diverses, siguin nens petits, nens més grans o adults", sentencia Pedregosa.

No serà l'última experiència

El projecte va començar el primer trimestre, quan els alumnes de la UVic van visitar l'espai de la presó per detectar les necessitats de l'escola. Aleshores van dissenyar les dues unitats didàctiques, que van fer arribar als professors del Carme Karr durant el segon trimestre.

Finalment, aquest tercer trimestre, els alumnes de l'escola Carme Karr van visitar la Universitat de Vic i van explicar què els ha aportat el projecte. Els mestres han entregat les propostes de millores i els punts forts de cadascuna de les unitats. La intenció dels dos centres participants és que la iniciativa es repeteixi de manera regular, curs a curs.
 

Alumnes dels dos centres educatius. Foto: Albert Alemany

 

Compartint experiències. Foto: Albert Alemany

 

Alumnes de l'escola Carme Karr i de la UVic compartint el projecte. Foto: Albert Alemany

Arxivat a