Investigadors de la UVic elaboren un documental sobre la infància a la dictadura de Primo de Rivera

El material didàctic i d’investigació que proporciona el documental es podrà utilitzar en ensenyaments d’ESO i Batxillerat i en els estudis de grau vinculats a l’educació

Redacció
01 de maig del 2017
Durant la presentació del documental
Durant la presentació del documental | UVic-UCC

Durant la presentació del documental Foto: UVic-UCC


Els investigadors del Grup de Recerca Educativa (GREUV) de la UVic-UCC han editat el documental titulat Viure la infància durant la dictadura de Primo de Rivera (1923-1930). El film recull el resultat de l’anàlisi de les produccions cinematogràfiques i els continguts audiovisuals de temàtica historicoeducativa que es van realitzar durant la dictadura del general, amb la intenció de reforçar la propaganda del règim a través del sistema educatiu. El documental és la culminació del projecte de recerca Revisión y análisis de documentales propagandísticos y anuncios audovisuales educativos producidos entre 1914-1939 en España, que compta amb el finançament del Ministeri d’Economia, Indústria i Competitivitat.

Per al desenvolupament de la investigació s’ha elaborat un model d’anàlisi de continguts audiovisuals de temàtica historicoeducativa que integra paràmetres de la història de l’educació, la pedagogia, la psicologia i la sociologia, que possibilita estudis de caràcter transversal i temàtic. Paral·lelament al projecte, també s’ha desenvolupat una proposta de material didàctic i d’investigació per tal que el documental pugui ser utilitzat en estudis de grau vinculats a l’educació, com la pedagogia, el magisteri i l’educació social, així com en ensenyaments d’ESO i de Batxillerat.

L’anàlisi repassa les variacions en l’educació entre la dictadura de Primo de Rivera, la Segona República i la Guerra Civil, així com les propostes educatives i les concepcions de la infància segons les diferents ideologies polítiques (liberalisme, anarquisme, comunisme i franquisme). També s’han estudiat les característiques dels diversos subjectes de l’educació (els infants, la comunitat educativa i l’entorn social) així com la identificació de les principals preocupacions educatives del sistema (democratització, extensió de l’educació, metodologies efectives i drets de la infància). Finalment s’ha analitzat l’evolució de la representació d’àrees educatives específiques (educació de la salut i la higiene, l’educació física, l’educació política i l’educació moral).

L’equip del GREUV que ha desenvolupat el projecte l’han coordinat Eulàlia Collelldemont i Josep Casanovas amb les investigadores Anna Gómez, Pilar Prat, Núria Padrós i Isabel Carrillo, amb la col·laboració de Rosa Sambola i Jon Telford. Per a l’edició s’ha comptat amb la feina de Pau Sàlvia d’Esglai Creacions Audiovisuals i amb la locució de Dolors Rusiñol. També s’ha col·laborat amb les següents filmoteques públiques i institucions per tal de poder recollir el material que ha permès desenvolupar la investigació: Arxiu Fotogràfic de Barcelona, Instituto Nacional de Administración Pública (INAP), ABC Archivo y Documentación, La Vanguardia Hemeroteca, El Cedall, Filmoteca de Catalunya, CuturArts (IVAC), Filmoteca Canaria, Cementos Portland Valderrivas, S.A., Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya, Ajuntament de Canet de Mar, Memorial Democràtic (Generalitat de Catalunya).

El documental, així com el projecte que l’engloba, es va presentar dijous passat a la Sala Mecenes de Casa Convalescència de Vic, en un acte que ha obert el degà de la Facultat d'Educació, Traducció i Ciències Humanes, Eduard Ramírez, i que ha comptat amb la participació de membres del GREUV i amb una conferència prèvia a la projecció a càrrec d’Antonio Viñao, professor emèrit de Teoria i Història de l’Educació de la Universitat de Múrcia i expresident de la Societat Espanyola d’Història de l’Educació (2001-2005).