L'emprenedoria no és cosa de sexe, sinó de gènere

Un estudi de la UVic-UCC i la UB demostra que no és que les dones neixin amb menys vocació emprenedora que els homes, sinó que és la socialització la que les porta a menors nivells d'autoeficàcia per als negocis

Redacció
07 de març del 2017
Un estudi de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) i la Universitat de Barcelona (UB) demostra que els individus que s'identifiquen amb el gènere androgin o masculí manifesten una major disposició per emprendre, i que és la identitat de gènere, i no el sexe, el que determina la predisposició a posar en marxa un negoci.

Segons l'estudi publicat a la International Journal of Gender and Entrepreneurship, es manté l'existència dels quatre tipus d'estereotips de gènere: masculí, femení, androgin i no diferenciat. El procés de socialització persegueix que els homes s'identifiquin amb el gènere masculí i les dones amb el femení, però no sempre ho aconsegueix. Hi ha homes femenins i dones masculines, i un 25% dels individus –tant homes com dones–manifesten posseir una identitat de gènere andrògina, és a dir, que s'identifiquen tant amb característiques masculines com amb característiques femenines.

Una de les conclusions de l'estudi és que la figura de l'empresari està associada sobretot als estereotips de gènere masculí i androgin. En conseqüència, la dona percep que socialment no s'espera d'ella que posi en marxa una empresa, de manera que se sent amenaçada per l'estereotip. Aquesta és una explicació plausible de la bretxa de gènere en la creació d'empreses: "les dones no neixen amb menys intenció d'emprendre, sinó que és el procés de socialització el que les porta a menors nivells d'autoeficàcia per als negocis" explica la investigadora de la UVic-UCC, Anna Pérez-Quintana.

D'altra banda, l'estudi conclou que si es potenciés la imatge social dels trets andrògins de la persona emprenedora, com ara la creativitat o la innovació, possiblement la bretxa de gènere en la creació d'empreses es reduiria. També caldria, segons la investigació, un canvi de paradigma en què prenguin importància determinats trets estereotipadament femenins com a valors positius per a l'emprenedoria, com són la flexibilitat, la lleialtat, la sensibilitat cap a les necessitats dels altres, l'adaptabilitat..., que no tenen per què ser contradictoris amb la figura de la persona emprenedora. "Possiblement potenciant aquests valors arribaríem a un sistema econòmic menys destructiu i menys injust", afirma la investigadora de la UVic Anna Pérez-Quintana, coautora d'aquest estudi.

Entrevistats 760 estudiants del grau d'Administració i Direcció d'Empreses

Aquest estudi, que analitza la persistència dels estereotips de gènere a la societat catalana avui, així com la seva influència en la figura de la persona emprenedora, ha estat realitzat pels doctors Anna Pérez-Quintana, Joan Carles Martori i Rafa Madariaga de la UVic-UCC i per Esther Hormiga de la UB. Per portar-lo a terme s'han seleccionat 31 característiques que són o bé favorables o bé desfavorables per a la figura de la personalitat emprenedora. El treball de camp ha consistit a entrevistar 760 estudiants de primer i tercer curs d'Administració i Direcció d'Empreses de la Universitat de Barcelona, a qui se'ls va demanar que quantifiquessin cada una de les característiques, segons si creien que corresponia més a un home, a una dona, a ells mateixos com a futurs empresaris, o a una persona emprenedora.

Després d'analitzar les dades es va arribar a la conclusió que els estereotips de gènere persisteixen i es va poder identificar quins eren els trets característics per a cada gènere. L'evidència de les dades demostra que la persona emprenedora s'identifica amb els trets andrògins (creatiu, innovador, optimista, actiu, enèrgic, capacitat d'esforç) i masculins (segur de sí mateix, disposat a assumir riscos, amb capacitat de lideratge, ambiciós, competitiu), mentre que les persones amb una identitat de gènere femenina mostren una dèbil o nul·la intenció d'emprendre.

Segons les dades recollides a l'Enquesta de Població Activa corresponents al darrer trimestre del 2016, el total de persones amb negoci propi a Catalunya ascendeixen a 529.800 de les quals el 66% són homes i el 34% dones (unes 180.000). En aquesta xifra s'inclouen tant els qui tenen treballadors com els qui no, així com els membres de cooperatives.

Aquesta recerca va sortir a la llum quan a pocs dies per a la celebració del dia internacional de la Dona Treballadora que defensa la igualtat d'oportunitats per a totes les dones.