Vic reuneix en una exposició tota la producció que ha generat la capitalitat cultural

El material dialoga amb les peces de la col·lecció permanent del Museu de l'Art la Pell

Pla detall del collage visual que configuren els cartells de diferents actes del VICCC 2016
Pla detall del collage visual que configuren els cartells de diferents actes del VICCC 2016 | ACN
Redacció
10 de febrer del 2017
Actualitzat a les 11:00h
"VICCC 2016 – Panoràmica" és una exposició que fa una pinzellada a tota la producció cultural i artística que ha omplert Vic amb motiu de la Capitalitat de la Cultura Catalana durant l'any 2016. La mostra ocupa les tres plantes del Museu de l'Art de la Pell de Vic, la façana i els espais exteriors del recinte. El comissari de l'exposició, Marc Comas, ha explicat a l'ACN que més d'un centenar d'intervencions i micro escenografies omplen el museu a mode de tast de la basta producció que s'ha generat arran de la capitalitat. A més, les peces, objectes i obres exposades estableixen diferents diàlegs, relacions i interaccions amb la col·lecció permanent del museu, com per exemple els vestits utilitzats en l'obra Verdaguer. Ombres i Maduixes que s'exposen al costat de túniques sacerdotals com les que devia lluir el poeta de Folgueroles. La inauguració de la mostra tindrà lloc aquest divendres, 10 de febrer, a dos quarts de vuit del vespre.

El comissari de l'exposició, Marc Comas, ha admès que no ha estat una tasca fàcil ensenyar en una sola mostra els 130 projectes i més de 400 actes que s'han celebrat a Vic durant l'any de la capitalitat cultural. La voluntat de l'exposició, ha explicat Comas, "és que el públic s'adoni del gran volum de producció cultural, artística i de sinergies que s'ha anat creant durant tot l'any". Però també que tots els artistes que han participat en una petita parcel·la del projecte, "s'adonin del tot".

A la mostra hi ha instal·lacions més escenogràfiques i d'altres més informatives, però el que s'ha intentat és agafar elements simbòlics i representatius de cadascun dels projectes per elaborar un recorregut que expliqui tot l'any. Les peces s'han integrat amb l'exposició permanent del museu buscant diferents diàlegs "formals, cromàtics, conceptuals o arquitectònics". Per exemple, a l'exposició permanent hi ha un espai dedicat a maletes de pell, i allà s'hi ha col·locat una creació a partir de l'obra de teatre Nador, en què les maletes jugaven un paper molt important per a la protagonista. Un altre exemple és una exposició que es va fer sobre exili i desarrelaments, que també s'exposa al costat de maletes, "perquè quan t'exilies, tan si és ara de Síria o fa 50 anys enrere de Catalunya, t'emportes una maleta", ha explicat Comas.
 

Una pintura sota el títol 'Exili' es mostra al costat de diverses maletes de viatge del museu. Foto: ACN


Una altra de les idees de l'exposició era mostrar material que ja s'havia vist, però des d'una altra perspectiva. Per exemple, l'exposició de fotografia "A vista de campanar", on l'espectador veia les fotografies a una distància de 10, 20 o 50 metres, "aquí les podrà tocar i podrà veure no només el valor artístic, sinó també l'enginyeria pròpia de la lona o com estava ancorada i perforada".

A banda de mostrar bona part dels projectes que s'han desenvolupat durant el 2016, l'exposició exposa elements, objectes, imatges i materials que fins avui el públic encara no havia tingut ocasió de veure. En aquest sentit, l'exposició presenta per primera vegada la tipografia "Vic" de manera complerta. Amb aquesta tipografia dissenyada i creada per diferents autors i artistes que han intervingut a la programació al llarg de tot l'any, el públic podrà deixar els seus comentaris sobre l'exposició al llibre de visites virtual . Una altra de les novetats de l'exposició serà que, per primera vegada, es mostrarà el miler d'imatges recollides durant el projecte de l'arxiu de la memòria fotogràfica de la ciutat.

Augment de "l'autoestima cultural" dels vigatans

Marc Comas ha destacat que durant l'any 2016, Vic no ha inventat ni ha creat nous artistes ni una nova història cultural de la ciutat. "El que sí que hem creat són moltes sinergies i aliances entre els diferents agents culturals", ha explicat. "Vic és una ciutat de capelletes, i penso que el que hem fet és ajuntar aquestes capelletes per poder crear una gran catedral". "Això és el que en quedarà, que a partir d'ara continuaran treballant junts", ha afirmat Comas. El repte de la ciutat, doncs, passarà per mantenir aquest dinamisme cultural, les sinergies i l'energia de la unió d'esforços", ha assenyalat.

De fet, alguns dels projectes que han vist la llum durant l'any de la capitalitat tenen i tindran continuïtat. Com per exemple el musical Verdaguer. Ombres i Maduixes, que s'estrenarà a Barcelona properament, o també l'obra Nador, que ja s'ha vist al Versus Teatre de la capital catalana. D'altra banda, les fotografies de Marc Sanyé sobre els migrants acaben d'arribar de Terrassa i ara viatjaran cap a la Garrotxa. Els recitals de poesia de l'abril també és una de les activitats que aquest 2017 es tornaran a veure a Vic, després de l'èxit de la iniciativa de l'any passat.

Per la regidora de Cultura, Susagna Roura, la capitalitat cultural "ha anat bé per fer-nos pujar la nostra pròpia autoestima cultural". Segons Roura, "Vic ja era potent a nivell cultural, però aquest any ha servit per visualitzar la quantitat d'entitats, artistes, sector privat i activitats que s'han implicat en la cultura de la ciutat". Tot allò que ha representat el VICCC 2016, segons la regidora, ha de servir per elaborar el Pla d'Acció Cultural que s'està debatent en aquests moments. "Tot aquest pòsit, i la ressaca d'accions, ens serviran per reflexionar, pensar i definir el relat que volem tenir a nivell cultural pels propers anys", ha explicat Roura.
 

L'exposició '9 KM' de Marc Sanyé sobre els migrants dialoga amb tres peces de la col·lecció permanent del museu que són objectes habituals en grans viatges, com per exemple una cantimplora. Foto: ACN

Arxivat a