L'AMTU reclama al govern espanyol que incrementi el finançament del transport públic a Catalunya

L'entitat demana el mateix sistema de càlcul de la Comunitat de Madrid i que tingui en compte les 13 comarques que integren l’ATM de Barcelona, entre les quals Osona

Un autobús de Transports Públics de la Conurbació de Granollers
Un autobús de Transports Públics de la Conurbació de Granollers | Transgran
Redacció
19 de desembre del 2016
Actualitzat a les 15:03h
L’Associació de Municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU) reclamarà al govern de l'estat espanyol que incrementi les aportacions per finançar el sistema de transport públic de Catalunya. El Comitè Executiu de l’AMTU, celebrat el passat divendres, ha aprovat una resolució en què s’insta els ministeris de Foment i Hisenda a recuperar els nivells d’inversió de fa sis anys, ja que asseguren que el 2010 l’aportació era de 200,08 milions d'euros i aquest 2016 ha estat de 98,63 milions. L'associació ha recordat que sobretot la Generalitat ha hagut de sufragar aquesta diferència.
 
Al mateix temps, la proposta acordada també reclama un nou sistema de càlcul per finançar el transport públic, atès que les aportacions es reben des del govern central són en base a 7 comarques, i no per a les 13 que actualment integren l’Autoritat del Transport Metropolità de Barcelona.
 
A la resolució aprovada, l’AMTU també recorda que el transport públic de la regió metropolitana i les comarques adjacents s’han sostingut amb les aportacions que han anat incrementat tant la Generalitat, com l’AMB (Àrea Metropolitana de Barcelona) i l’Ajuntament de Barcelona. L'entitat ha afegit que, davant la disminució de finançament de l’estat, aquestes tres administracions n’han assumit la diferència i també els augments de cost, degut a una millora de la prestació dels serveis, a l’ampliació de les tarifes socials i a la congelació dels títols de més recurrència.
 
En aquest sentit, la proporció del transport públic de l’ATM de Barcelona que finança la Generalitat de Catalunya ha passat del 43% l’any 2008 al 51% aquest 2016. En la mateixa línia, l’Ajuntament de Barcelona i l’AMB finançaven un 15 i un 12% del servei ara fa vuit anys, i actualment n’assumeixen el 19 i 16%, respectivament. Pel que fa a l’estat espanyol, l’any 2008 pagava un 29% del servei, mentre que ara sosté només un 14% del cost.

Solucions
 
Per revertir aquesta situació, l'AMTU demana que els ministeris d’Hisenda i Foment contemplin una partida de 108,6 milions per a l’ATM de Barcelona als Pressupostos Generals de l’Estat de 2017: "Aquesta xifra significaria un augment de 10 milions respecte el 2016, alhora que l’ATM podria reduir a zero el dèficit previst per a aquest any", han destacat.
 
També demanen que el govern espanyol financiï el transport públic de l’àrea de Barcelona en el seu conjunt, ja que actualment fa la seva aportació en base a set comarques, quan en realitat l’ATM està formada per 13. A dia d’avui, doncs, queden fora del finançament una part d’Osona, i les comarques del Moianès, el Ripollès, el Bages, l’Anoia i el Berguedà.
 
Amb els acords aprovats aquest divendres, l’AMTU s’afegeix a la reclamació que aquesta setmana han fet la Generalitat, l’Ajuntament de Barcelona, l’AMB i l’ATM cap a l’administració de l’Estat per aconseguir un millor finançament del transport públic.
 
L’AMTU té associats 89 municipis del Vallès Occidental, el Vallès Oriental, Anoia, Garraf, Bages, Maresme, Osona i Ripollès, i els consells comarcals del Baix Llobregat i l'Alt Penedès, amb una població representada de dos milions d'habitants i un volum de viatgers urbans transportats de prop de 42 milions el 2015.