La FADO posa en marxa una aplicació mòbil per millorar l'assistència en l'atenció domiciliària

La nova eina permet als professionals sanitaris intercanviar-se informació en temps real, gestionar incidències o geolocalitzar els terminals

La infermera de la FADO Fina Casanovas mostra la nova 'app' a una de les usuàries del servei, Montserrat Vila
La infermera de la FADO Fina Casanovas mostra la nova 'app' a una de les usuàries del servei, Montserrat Vila | ACN Martí M.
ACN
13 d'octubre del 2016
Actualitzat a les 8:46h
La Fundació Assistencial d'Osona (FADO), que atén entre 600 i 700 pacients de tota la comarca, acaba de posar en marxa una nova aplicació per a mòbils que permet millorar l'assistència i el seguiment dels usuaris que requereixen atenció domiciliària. Amb el nom "Assiscat", la nova eina, que s'ha desenvolupat juntament amb Vodafone, permet als professionals sanitaris intercanviar informació a temps real, gestionar incidències, consultar el pla d'atenció de cada pacient o registrar observacions sobre el seu estat. La directora assistencial de la FADO, Eva Torrejón, ha explicat a l'ACN que, fins ara, la comunicació entre els professionals "es feia via telefònica o en suport paper, de manera que la manipulació de la informació no era del tot correcte segons la normativa de protecció de dades".

Tots els professionals de la FADO –una norantena de persones entre infermeres i treballadors familiars- porten des de fa uns dies un telèfon intel·ligent a la seva butxaca. Es tracta de la seva nova eina de treball, que substitueix els tradicionals suports en paper. Els treballadors recorren diàriament els diferents municipis de la comarca per atendre a les llars els pacients amb situació de dependència. Segons explica Torrejón, la feina itinerant dels treballadors "fa que no tinguin un lloc de treball fix i, per tant, el traspàs d'informació era molt costós, ja que cada dia havíem d'anar fins a les oficines de Vic per recollir la informació de cada pacient".

Amb la nova eina de treball, els professionals de la FADO no només s'estalvien els viatges a les oficines de Vic, sinó que poden conèixer a temps real la situació dels seus pacients, així com comunicar possibles incidències, "xatejar" amb els companys de feina sobre qüestions relacionades amb els pacients o geolocalitzar els terminals en cas que sigui necessari. A més, Torrejón considera que la nova aplicació també és molt útil per als usuaris, ja que els treballadors "fitxen" a través del mòbil cada cop que entren i surten d'un domicili, de manera que "els usuaris saben exactament les hores que s'hi han estat i, per tant, quant els costarà el servei".
 

Imatge de l'aplicació Assicat en una pantalla de mòbil. Foto: ACN Martí M.


Una eina fàcil de transportar i manejar

La Fundació Assistencial d'Osona va decidir elaborar ella mateixa l'aplicació, ja que "al mercat no vam trobar cap eina similar", ha detallat Torrejón. Segons la directora de la FADO, "ha estat un projecte llarg i costós", que ha trigat uns dos anys a veure la llum. Davant d'aquesta necessitat que tenien, l'organització va buscar un 'partner' tecnològic, que en aquest cas va ser Vodafone. "La nostra gran preocupació era que fos una eina fàcil d'utilitzar i de portar i, després de valorar si podia ser un ordinador, un telèfon o una PDA, finalment vam acordar que el més adient seria fer-ho en un 'smartphone'", ha detallat Torrejón.

De la seva banda, la gestora de sanitat per a Catalunya de Vodafone, Rosa Pérez, ha explicat que per ells ha estat un "privilegi" poder participar en el projecte, ja que, segons ha dit, "volem formar part del canvi tecnològic que està experimentant el sector salut i estem aportant els nostres coneixements i recursos econòmics per fer-ho possible". De fet, aquest no és el primer cop que Vodafone col·labora en el desenvolupament d'una app relacionada amb el sector sanitari. Tot i això, Pérez ha lamentat que "encara hi ha poca presència d'aquest tipus d'aplicacions al sector salut i, en canvi, són eines que poden fer molt fàcil i propera la sanitat".

En relació al projecte osonenc, Pérez ha explicat que un dels reptes era que els professionals "se sentissin molt còmodes" amb l'aplicació. Segons ella, els metges i treballadors de la salut "estan acostumats a fer coses molt complicades, però quan se'ls hi incorpora nova tecnologia la rebutgen". Per això, ha dit, "necessitàvem la seva plena col·laboració des del principi" i considera que "l'èxit del projecte rau en el fet que hem col·laborat molt de prop".
 

La infermera pren la pressió a una de les clientes de la Fundació. Foto: ACN Martí M.