El nou accés a l'Eix de Sant Julià i la variant de Calldetenes, oberts al trànsit

El conseller de Territori i Sostenibilitat Josep Rull i la presidenta de la Diputació de Barcelona Mercè Conesa inauguren els dos nous vials que treuen els vehicles pesants dels nuclis d'ambdós municipis

Josep Rull amb els dos alcaldes
Josep Rull amb els dos alcaldes | Carles Fiter
17 de setembre del 2016
Actualitzat el 19 de setembre a les 11:12h
"És un dia històric". D'aquesta manera han qualificat els dos alcaldes de Sant Julià de Vilatorta i Calldetenes, Joan Carles Rodríguez i Marc Verdaguer. Aquest dissabte, ambdós municipis estrenen dos vials que els permet treure els vehicles pesants de l'interior del nucli urbà. D'una banda Calldetenes ha posat en funcionament la variant que connecta els vehicles que vénen de l'Eix Transversal a Vic, esquivant el nucli del municipi. I de l'altra, Sant Julià obre una nova entrada per connectar la C-25 directament amb el polígon industrial La Quintana. La inauguració l'han feta el conseller de Territori i Sostenibilitat Josep Rull i la presidenta de la Diputació de Barcelona Mercè Conesa.

Josep Rull ha remarcat "posem en servei dues obres molt reivindicades pel territori (...) amb elements compartits: generar activitat econòmica, apostar per la seguretat viària i per la sostenibilitat amb menys trànsit pel centre dels municipis". Alhora Rull ha explicat que "ens interessa major connectivitat amb l'Eix Transversal, ja que Catalunya hi ha invertit molts recursos".

D'altra banda, ha denunciat la despesa financera que se suma el cost de la C-25. "Ens ha costat entre 710 i 715 milions d'euros, i n'hem pagat 3.400 de despesa financera". "El fet de no disposar de tots els recursos que el país genera, ens obliga a endeutar-nos innecessàriament" ha sentenciat el conseller. Per això ha posat en valor la tasca de la Diputació de Barcelona que "actua com a una institució nacional de país. Quan el Govern pateix econòmicament, sempre hi és per ajudar a fer progressar el país". "Anant plegats, som imparables" ha dit Rull. 

Per la seva banda, la presidenta de la Diputació Mercè Conesa s'ha compromès en "poder seguir treballant en la xarxa de carreteres per millorar la vida dels ciutadans amb una mobilitat més sostenible". Ambdues obres són de la titularitat de la Diputació.
 

Rull, Rodríguez i Conesa, durant els parlaments a Sant Julià Foto: Carles Fiter

La carretera que ve de la C-25 es desvia cap al polígon o cap al nucli urbà Foto: Carles Fiter


El nou accés de l'Eix Transversal a Sant Julià de Vilatorta
 
Les obres de Sant Julià de Vilatorta van començar l'octubre del 2015 i estava previst que duressin sis mesos, fins a l'abril. Finalment, aquest dissabte s'ha obert al trànsit. L'alcalde del municipi Joan Carles Rodríguez ha destacat que, a més de permetre accedir al polígon, "també es una via per Vilalleons que tindrà un millor accés per arribar-hi". El batlle ha remarcat que és un "projecte molt conscient de la situació i que s'ha intentat adaptar el territori". "Amb uns recursos mesurats, hi ha una gran millora en la mobilitat del municipi" ha sentenciat.

El nou accés a Sant Julià permet que els vehicles (la majoria de gran tonatge) que volen accedir al polígon industrial la Quintana no ho hagin de fer per l'accés de Calldetenes i, per tant, passant pel nucli urbà del poble.

L'accés facilita els moviments directes en sentit Manresa; és a dir, els vehicles procedents del polígon poden incorporar-se directament a l'Eix Transversal cap a Manresa, i els vehicles procedents de Manresa poden incorporar-se a la nova entrada. Aquests són els moviments més majoritaris. D'altra banda, els vehicles procedents de Girona, hauran d'entrar per l'actual accés de Calldetenes i fer un canvi de sentit. Es tracta d'una de les inversions més altes de la comarca. S'han destinat un total de 2,6 milions d'euros.
 

Moltes autoritats han assistit en ambdues inauguracions Foto: Carles Fiter

Moltes autoritats han assistit en ambdues inauguracions Foto: Carles Fiter


La variant de Calldetenes

L'alcalde de Calldetenes Marc Verdaguer ha destacat que era "un dia molt important per Calldetenes", ja que s'aconseguien dos objectius: "treure la perillositat del mig del poble i com a conseqüència millorem la vida dels veïns". Tal com ha explicat Verdaguer, el fluxe de vehicles que hi havia al municipi s'havia agreujat en els últims anys i era una obra necessària.

Territori va iniciar les obres de la variant el 27 d'octubre del 2014, amb una inversió de 2,3 milions d'euros, i tenien un termini d'execució de 12 mesos. Es posa en funcionament gairebé dos anys després, amb parades en el desenvolupament de les obres.

D'altra banda, però, els comerciants estan preocupats pels efectes que pot tenir aquesta disminució de trànsit. Per això, des de l'ajuntament es va organitzar visites a altres municipis amb el mateix cas i així intercanviar experiències, com és Santa Margarida i els Monjos, i també ha presentat un estudi per determinar unes línies d'actuació quan es posi en marxa la variant. S'haurà de veure en els dies que venen, quin efecte té en el teixit comercial de Calldetenes.
 

La variant encara tancada, la setmana passada Foto: Adrià Costa


Calldetenes decidirà un nou projecte pel nucli urbà

L'alcalde de Calldetenes Marc Verdaguer ha explicat que a partir d'ara "hem de continuar treballant pel carrer Gran i l'Avinguda Pau Casals d'acord en el nou entorn: l'hem de fer més agradable, pacífic, vàlid per l'activitat comercial". Per aquest motiu ja hi ha un avantprojecte de la Diputació de Barcelona de viabilitat i mobilitat interna. "Ja el tenim fet per exposar-lo a la gent de Calldetenes i, entre tots, poder decidir el futur del poble a través d'un procés participatiu".

D'altra banda, l'alcalde de Sant Julià ha demanat a la presidenta de la Diputació que valori l'opció d'allargar la nova via verda que connecta el nou accés gairebé fins al nucli urbà, ja que hi ha el barri del Puig (entre Sant Julià i Vilalleons) que queda desconnectat del nucli.