Augmenten les estafes en els contractes de subministraments

Les autoritats recomanen no facilitar mai als comercials factures antigues ni signar precipitadament cap contracte | Què fer si ens trobem afectats?

per Pere Fontanals, Manresa | 9 de febrer de 2016 a les 11:56 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 9 de febrer de 2016 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.

Les autoritats recomanen extremar les mesures de vigilància davant la visita de comercials de subministraments Foto: Marina López


Les autoritats avisen que en els darrers mesos s'ha notat un increment en el nombre de reclamacions referides a canvis en el tipus de contracte o en la companyia de les empreses subministradores -gas, electricitat o telefonia- sense que el titular del servei no hagi signat cap contracte. Tant Mossos d'Esquadra com l'Oficina del Consumidor recorden que mai s'han de facilitar factures antigues als comercials que fan visites a domicili, ni donar dades que siguin susceptibles de ser usades per a una canvi de contracte, com el DNI, el número de compte, o el número de contracte de subministrament.


Malgrat aquestes advertències, s'estan troban casos de comercials que després d'aconseguir aquestes dades per altres mètodes -internet, bústies o directament cartes "descuidades" a dins de casa- omplen el contracte i el signen a nom del titular que només detecta el canvi e contracte quan li arriba la següent factura a casa. És per això, que des dels Mossos d'Esquadra s'insisteix en que no es deixin passar mai a l'interior del domicili els comercials i que, en cas de voler escoltar la seva oferta, es prengui nota del seu número de comercial i de la companyia que fa l'oferta.

També es donen casos de comercials que "complementen" els canvis signats amb l'usuari. O sigui, que si el titular omple dos espais per completar un canvi de servei, es troba, en la següent factura que li surten contractades opcions que ell no havia triat.


Què fer en cas de ser afectat?

Un altre dels temes que cal tenir clar per agilitzar el recorregut d'una reclamació en cas d'haver patit un canvi d'empresa subministradora o de servei sense haver-ho autoritzat és a on hem de dirigir la nostra queixa.


En tots els casos, el primer que s'ha de fer és presentar una reclamació en el Punt de Servei d'aquest subministrament. Entrant la reclamació, el punt haurà de facilitar una còpia amb un número de reclamació que, posteriorment, pot portar-se a altres instàncies.

Si a través d'aquesta reclamació el titular del servei pot accedir al contracte de canvi de servei i comprobar que, en efecte, la signatura que hi consta no ha estat feta per ell, ens trobem en un cas de falsificació en document mercantil, i cal presentar denúncia a la comissaria dels Mossos d'Esquadra, ja que es tracta d'un presumpte delicte penal.

Malgrat tot, si no es pot accedir al contracte de canvi de servei, cal portar el número de reclamació a l'Oficina del Consumidor per a què se'n faci el seguiment.

Les autoritats insisteixen que, malauradament, la reparació d'aquesta irregularitat no té un camí ràpid. Per això insisteixen en tenir molta precaució davant de visites inesperades de personal d'empreses de subministrament, i que, en cas de dubte, ni tant sols se'ls obri la porta.

 

Osona.com estrena butlletí setmanal
Vols rebre els apunts imprescindibles de la setmana a Osona?

Subscriu-te aquí gratuïtament

 

Participació