Vic insta a deixar el cotxe per reduir l'elevat nombre d'atropellaments

L’Ajuntament proposa un pla de xoc contra la sinistralitat | El consistori impulsarà el transport públic, millorarà la xarxa viària i intensificarà els controls, entre d'altres mesures

Dues dones, creuant un pas de vianants a Vic
Dues dones, creuant un pas de vianants a Vic | A. Costa
Pere Pratdesaba
01 de desembre del 2015
Actualitzat el 02 de desembre a les 8:01h

Dues dones creuant un pas de vianants del carrer Verdaguer. Foto: Adrià Costa


L’elevat nombre d’atropellaments al nucli urbà de Vic, molts dels quals en passos de vianants i amb ferits, s’ha convertit en un greu problema. En aquest marc, l’Ajuntament ha presentat aquest dilluns, 30 de novembre, un paquet de mesures per tal d’intentar reduir la sinistralitat, tal com ja va avançar Osona.com. L’alcaldessa de Vic, Anna Erra, considera que s’ha d’actuar de forma urgent: “Vic té uns deures a fer i cal aplicar diferents mesures i accions de forma transversal que contribueixin a disminuir la sinistralitat”.

Les actuacions que es proposen des del consistori incideixen tant en la xarxa viària com en les persones (conductors i vianants). Entre les mesures, destaquen la millora de la senyalització, els controls habituals i periòdics de velocitat i de distraccions al volant, i la incitació a utilitzar el transport públic, la bicicleta i anar a peu, en detriment de l’automòbil. Algunes d’aquestes actuacions ja s’estan portant a terme, però ara es faran amb més freqüència.

En el darrer any, entre els mesos de novembre de 2014 i 2015, hi van haver un total de 29 atropellaments a Vic, cap d’ells mortal. Una xifra que, tot i ser “elevada” en comparació amb d'altres ciutats, tal com reconeix Erra, s’ha reduït en relació al mateix període de l’any anterior, quan n’hi van haver 38.

Pel que fa als accidents amb ferits (de tot grau), la xifra és inversa: hi van haver més sinistres entre novembre de 2014 i 2015, amb 124, que en el mateix període de l’any anterior, que van ser 110.

Des de l’Ajuntament s’apunten diverses causes per l’alta sinistralitat: elevat ús del transport privat en cotxe (un 54%, quan en d’altres ciutats similars és del 45%) i poc del públic, i sobretot, les distraccions, tant al volant com per part del vianant.

Els hàbits dels ciutadans

Lourdes Rota, tècnica de Mobilitat, ha presentat les actuacions que s’impulsaran en el marc del Pla de Seguretat Viària, que incidiran directament sobre la xarxa viària. En primer lloc, es jerarquitzaran les vies en funció de la intensitat de trànsit que han d’assumir.

Des de l’Ajuntament s’intentarà modificar certs hàbits dels ciutadans: evitar l’ús del vehicle privat i potenciar el transport públic, anar a peu i la bicicleta, per la qual cosa es milloraran els carrils bici. També es millorarà la senyalització urbana d’orientació, la qual cosa permetrà afavorir una conducció més segura i reduir així el risc d’accidents.

El pla preveu augmentar la xarxa de carrers de preferència per a vianants amb l’objectiu de pacificar el trànsit rodat. Rota també ha detallat que es farà una regulació amb semàfors als passos de vianants a la xarxa bàsica que mostren més sinistralitat. En aquest pla de xoc també es farà una millora del disseny i l’ordenació del trànsit a les interseccions més conflictives, un reforç contra l’estacionament indegut i altres accions que treballen en aquest sentit, com la millora de les parades i ubicació del transport públic urbà.

D’altra banda, al llarg de 2016 es realitzaran diverses campanyes informatives per conscienciar la ciutadania de la importància de complir les normes de conducta tant per a conductors com per a vianants.

Les distraccions, la principal causa dels accidents
 
Per la seva banda, l’inspector en cap de la Guàrdia Urbana, Antoni Jurjo, ha exposat actuacions que s’intensificaran amb el mateix objectiu, que afectaran les persones. És el cas d’accions preventives, com l’educació viària, que al llarg de l’any ja ha arribat a 3.800 escolars i que l’any vinent s’estendrà a col·lectius de gent gran. Des de la policia local també s’intensificaran controls d’alcoholèmia i drogues, de velocitat amb el radar i d’altres associats a detectar distraccions per ús de telèfons mòbils o aparells tecnològics. Segons Jurjo, en base a les dades recollides per la Guàrdia Urbana, les distraccions són la principal causa d’accidents al nucli urbà.
 
Finalment, l’alcaldessa ha fet una crida a la ciutadania perquè sigui prudent i prediqui amb una bona conducta. En aquest sentit, Erra ha posat de relleu que es tracta d’una “feina de tots” i que tothom ha de contribuir perquè “Vic sigui una ciutat amable i per a les persones”.
 

Últims atropellaments a Vic


Antoni Jurjo, Anna Erra i Lourdes Rota, a la presentació del pla de xoc contra la sinistralitat. Foto: Adrià Costa

Arxivat a