El Govern obre la porta a finançar les obres del tren amb fons europeus

El desdoblament parcial forma part dels projectes presentats per formar part del Pla Juncker | Santi Vila es mostra "moderadament optimista" però recorda els incompliments de l'Estat

Esteve Plantada/Arnau Urgell
20 de febrer del 2015
Actualitzat el 09 de setembre a les 9:15h

El conseller Santi Vila amb els càrrecs electes de CiU al Vallès Oriental, Osona i Ripollès, a l'estació de la Garriga. Foto: Adrià Costa


El Govern ha obert la porta a finançar el desdoblament del tren Montcada-Vic amb fons europeus. El projecte forma part de la llista de propostes que la Generalitat ha presentat a l'Estat per tal que entrin a formar del denominat Pla Juncker, una iniciativa de la Comissió Europea que pretén reactivar l'economia del continent a partir de mobilitzar 300.000 milions d'inversió -bàsicament privada- per a grans infraestructures energètiques i de comunicacions.

Aquesta setmana ICV ha fet públic el document provisional que el Govern té sobre la taula amb les inversions que voldria que l'Estat presentés per ser finançades. Un dels capítols més destacats és el destinat a Rodalies -amb 738 milions d'euros dels quals 485 en el període 2015-2017-. El Govern situa en aquest paquet l'accés a la terminal T-1 de l'aeroport, la interconnexió dels corredors ferroviaris de l'accés nord de Barcelona i, a banda d'altres actuacions, la primera fase de la duplicació de via del tram Montcada-Vic.

Santi Vila, que avui s'ha reunit a la Garriga amb representants electes de CiU del Ripollès, Osona i el Vallès, ha evitat donar massa detalls sobre la qüestió. "La necessitat no s'ha de vincular a fons i mètodes de finançament, siguin europeus o d'altres", ha assegurat a preguntes d'Osona.com. "Tenim previstos 95 milions d'euros d'inversió que es complementen amb altres fons. Si són europeus no ens ha d'ocupar més de l'imprescindible", ha assegurat.

Santi Vila expressa 'satisfacció continguda
 
Santi Vila, envoltat de diputats, alcaldes i regidors convergents, ha reiterat que el 2016 han de començar les obres, un anunci que ha provocat una "satisfacció continguda" a la seva conselleria, "a causa dels incompliments històrics i reiterats de l'Estat". En aquest sentit, el conseller ha assenyalat la imminència de dues actuacions per verificar si aquesta vegada va de debò. En primer lloc, si a l’abril, tal com està previst, "s’inicien les obres de la llançadora de l'Aeroport del Prat". També, que "a la B-40 es reprenguin les obres al tram entre Viladecalvalls i Olesa". Les dues accions mostraran, segons el conseller, la voluntat del govern de l’Estat pel que fa al compliment de l'acord. Amb tot, Vila ha admès que es tracta d'un "projecte de mínims" perquè el desdoblament és només "parcial".

Pel que fa a l’acció sobre la línia Barcelona-Vic-Ripoll, Vila ha manifestat que aquesta és la línia de Catalunya que necessita un impuls més important: "La gent està cansada de promeses que no arriben enlloc", ha assegurat. El projecte és clau perquè té el doble objectiu de "millorar la viabilitat del servei, fent que no tingui retards ni incidències, i també la freqüència". En aquest sentit, el conseller ha manifestat que "hem d’aconseguir que la connectivitat entre Barcelona i Vic millori i passi a ser de 15 minuts de freqüència entre els trens". Pel que fa al tram entre Vic i Ripoll ha assenyalat l'objectiu de rebaixar el temps a 30 minuts.

A la roda de premsa hi han assistit molts representants osnencs de CiU, com Benjamí Nieto, Joan Roca, Josep Rafús, Santi Vivet, Carme Sayós i Marta Pascal, entre d'altres.
 

Llista provisional de projectes susceptibles de ser finançats pel Pla Juncker (PDF)


Santi Vila, en la roda de premsa d'aquest migdia a la Garriga. Foto: Adrià Costa
 

Maribel Matas, Benjamí Nieto, Carme Sayós, Santi Vila, Santi Vivet, Josep Rafús, Marta Pascal i Joan Roca, aquest divendres a la Garriga. Foto: Adrià Costa