El 2014 conclou sense cap accident mortal a la C-17 i a l'Eix Transversal

Cinc persones han perdut la vida a Osona en accidents de trànsit aquest últim any, quatre més que el 2013 | Les carreteres catalanes han registrat 140 morts, un 17,6% menys que l'any anterior

Redacció
02 de gener del 2015
Actualitzat el 03 de gener a la 13:07h
Dos vehicles accidentats
Dos vehicles accidentats | Bombers


Cinc persones han perdut la vida a Osona en accidents de trànsit el 2014. Aquesta xifra suposa un augment respecte l'any passat, en què només es va registrar un accident de trànsit mortal a les carreteres de la comarca.

La dada positiva d'aquest 2014 és que s'ha tancat sense cap víctima mortal a la C-17 i a l'Eix Transversal, les dues carreteres desdoblades d'aquest territori. De fet, des que es van acabar les obres a la C-25, fa gairebé dos anys, que no hi ha hagut cap mort en aquesta autovia.

Dels cinc successos esmentats només un ha estat per xoc frontal, el que va ocórrer el setembre a la C-153, a la rotonda del polígon Parc d'Activitats Econòmiques de Vic. Dels restants, un ha estat causat per un atropellament al centre de Roda i un altre protagonitzat per un ciclista que va caure al lateral de la C-17 a l'alçada de Malla.

Els dos accidents que falten han estat provocats per sortides de la carretera. El primer el novembre en una pista forestal del Brull i el segon fa pocs dies, quan un conductor va precipitar-se a la riera de Talamanca a les Masies de Voltregà.

La sinistralitat al conjunt de Catalunya

Les carreteres i autopistes catalanes van registrar l'any 2014 un total de 140 morts, un 17,6% menys que l'any anterior, quan es van produir 170 víctimes mortals. La reducció respecte l'any 2010 encara és més important, un 43%, i això, segons el conseller d'Interior, Ramon Espadaler, indica que el model català de seguretat viària "dóna resultats positius".

Tot i que Catalunya està al capdavant de l'estat i la Unió Europea en reducció de sinistralitat, el conseller no vol caure en el "triomfalisme" i ha alertat que la primera causa de mort és la manipulació de telèfons mòbils al volant. Per això, el 2015 se centrarà en aquest aspecte, així com la mobilitat laboral i els majors de 74 anys.

Mentre que el 2010 hi va haver 246 morts en accidents de trànsit interurbans, la reducció des d'aleshores ha estat constant. També els ferits greus han baixat dels 1.278 de fa quatre anys a 935, amb alguns augments i descensos entremig.

Per demarcacions, l'única que augmenta els morts és Tarragona, amb 34 víctimes, respecte les 29 del 2013, tot i que els ferits greus han baixat. Això es deu principalment a dues vies: la N-340 a les Terres de l'Ebre, passant de 9 a 12 morts -la xifra més alta de totes les carreteres catalanes-, i la C-37 a Valls, que ha passat de cap víctima mortal a quatre. De fet, dos dels accidents més greus de tot el país, amb tres morts cadascun, han tingut lloc a les carreteres de Tarragona: un a l'AP-7 amb tres turistes francesos morts, i un altre a la N-340 a Sant Carles de la Ràpita, amb tres turistes alemanys morts.

Les comarques on ha disminuït més la sinistralitat són les de Girona i les de Barcelona. A la primera s'han registrat 20 morts, davant dels 35 de l'any anterior, cosa que suposa un descens del 42%, tot i que han augmentat els ferits greus. Espadaler ho ha atribuït en part a la millora a la N-II, on l'any passat es va prohibir la circulació de camions.


A Barcelona s'han reduït les xifres un 21%, passant de 76 a 60 morts. En aquesta zona una de les vies amb més sinistralitat és la C-55, amb vuit morts, el doble que el 2013. Pel que fa a Lleida s'ha passat de 30 a 26 morts, un 13% menys.