El conjunt d'Osona passa a formar part del sistema tarifari integrat

La mesura permetrà als usuaris reduir el cost dels viatges entre un 22 i un 44% | Des de l'1 de gener la zona nord de la comarca se sumarà a aquest mètode, implantat ja a la regió sud

Redacció
31 de desembre del 2015
Actualitzat el 02 de gener del 2015 a les 11:56h
Un tren espera a l'estació
Un tren espera a l'estació | Adrià Costa

Un tren aturat a l'estació. Foto: Adrià Costa


Osona en el seu conjunt passarà a formar part del sistema tarifari integrat de Barcelona a partir de l'1 de gener, tal com va anunciar el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, principis d'aquest mes. Actualment, a la comarca ja es troben inclosos en aquest model vuit municipis del sud (Balenyà, Centelles, Malla, Sant Martí de Centelles, Seva, Taradell, Tona i Vic), que representen el 46,4% de la població osonenca.

A partir del 2015 es començaran a integrar els 43 municipis restants, fet que suposarà que el sistema arribi a 83.180 persones més i que permetrà reduir el cost dels viatges als usuaris entre un 22 i un 44%.  L’ampliació de l’àmbit integrat a tot Osona es farà estenent l’actual corona 6: s’ampliarà el sector 6F i es crearà el sector 6H.

La integració inclou Rodalies (creix la xarxa ferroviària integrada en quatre estacions: Manlleu, Torelló, Borgonyà i Sant Quirze de Besora); les companyies d’autobusos que operen a la comarca (25 Osona Bus, Transports Castellà, Empresa Sagalés, Autocars Prat, Autocars Rovira i Jordi Comasòlivas, -en aquest tres últims la integració serà efectiva a la primavera-), i els transports urbans de l'àrea de Barcelona (metro i autobús). Es tracta d'una de les reivindicacions històriques dels usuaris.

Pel que fa als títols de transport, serà vàlida tota la gamma de títols integrats de l’ATM incloent la possibilitat de combinar modes de transport per realitzar un desplaçament amb una única targeta i amb la despenalització econòmica dels transbordaments. Així, un usuari que surti de pobles com Sant Pere de Torelló o Sant Julià de Vilatorta podrà fer servir el bus fins a Torelló o Vic, allà agafar un altre bus o el tren per desplaçar-se a Barcelona i, un cop a la ciutat comtal, utilitzar el metro o l’autobús urbà, tot amb la mateixa targeta.

Segons el Departament de Territori i Sostenibilitat, la mesura suposarà una gran reducció de les tarifes globals. Per exemple, un usuari que viatgi de Torelló a Barcelona amb la companyia 25 Osona Bus, i a continuació utilitzi el transport públic a la primera corona, s'estalviarà un 43,9%. Un altre cas: la persona que es desplaci de Manlleu a Barcelona amb Rodalies de Catalunya (Renfe) i a tot seguit utilitzi el transport públic a la primera corona economitzarà els costos un 29,7%.

La integració tarifària també arribarà a altres comarques a principis d'any com ara el Ripollès i el Berguedà. Ambdós territoris passaran a formar part d'una nova setena zona del sistema de transport metropolità de Barcelona.