Santi Vila encara confia que el desdoblament parcial del tren s'iniciarà el 2016

El conseller, en unes declaracions a Vic, nega que el govern espanyol hagi incomplert els acords, però reconeix que el projecte “no avança tan ràpid” com es voldria

Elvira Vilardell/Pere Pratdesaba/Arnau Urgell
17 d'octubre del 2014
Actualitzat el 21 d'octubre a la 13:00h
Santi Vila amb Jordi Montaña i Josep Maria Vila d'Abadal, aquest divendres a la UVic-UCC
Santi Vila amb Jordi Montaña i Josep Maria Vila d'Abadal, aquest divendres a la UVic-UCC | Adrià Costa

Santi Vila amb Jordi Montaña i Josep Maria Vila d'Abadal, aquest divendres a la UVic-UCC. Foto: Adrià Costa


El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, encara confia que el desdoblament parcial del tren a la línia 3 de Rodalies, en el tram entre Montcada i Vic, es portarà a terme, tot i que l’Estat espanyol no hi hagi dedicat cap partida pressupostària per al 2015. El conseller reconeix que el projecte s’ha endarrerit, però té confiança en que les obres s’iniciaran, a molt estirar, durant l’any 2016. Així ho ha declarat avui a Vic, en sortir de la inauguració del curs acadèmic de la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC).

Vila ha defensat amb fermesa el projecte i ha dit que cal continuar pressionant el Ministeri de Foment per tal que es compleixin els terminis i compromisos fixats. Tot i això, també ha matisat que no considera que s’hagin incomplertels acords als quals el seu Departament va arribar amb la ministra Ana Pastor, el novembre de 2013: “El projecte no avança tan ràpid com voldríem, això ho reprovem, però el Ministeri està culminant la redacció del projecte executiu, a la qual cosa es va comprometre, i confiem que les obres es puguin començar a partir de 2016”. I ha afegit: “És important que acabem el 2015 amb els projectes redactats, a punt per engegar licitacions”.

En els discursos a la UVic-UCC, el mateix rector de la universitat, Jordi Montaña, ha reclamat millores a la línia de tren, una exigència que ha assumit el mateix conseller.

Aquest mateix migdia, el conseller també s'ha reunit amb alguns alcaldes osonencs i la plataforma "Per què no ens fotin el tren", per parlar de la situació del tren.

Una història de retallades i incompliments

El novembre del 2013 el Ministeri de Foment i el Departament de Territori van anunciar una solució de compromís per desencallar el desdoblament de la línia de tren Barcelona-Vic. Davant de la impossibilitat de tirar endavant l'obra de manera íntegra  -el projecte havia desaparegut del tot als pressupostos 2014-, s'assumia fer un “desdoblament parcial”.

L'acord, un any després, ha esdevingut paper mullat, al menys a curt termini, i és que en els comptes del 2015 no hi ha cap referència ni cap dotació per tirar endavant els projectes constructius. De fet, la ministra Ana Pastor va assegurar que les obres començarien aquesta mateixa legislatura, una promesa que hores d'ara sembla complicada, tot i les esperances del conseller.

Santi Vila, setmanes després de la reunió a Madrid, va detallar que el desdoblament parcial suposaria una inversió de 60 milions d'euros, una xifra 13 vegades inferior a la del projecte complet, valorat amb uns 800 milions d'euros. Concretament, es treballava amb la idea de fer tres trams de doble via, dos al Vallès Oriental entre Montcada i la Garriga, i un tercer ja a Osona, entre Centelles i Tona. L'objectiu de tot plegat seria permetre duplicar les freqüències dels actuals 30 minuts a només 15. Més amunt de Vic, es considerava que amb petites millores de gestió l'actual infraestructura ja podia ser suficient per augmentar el nombre d'expedicions.

L'estat de les estacions de tren

Pel que fa a les millores a les estacions de trens, àmpliament reclamades des del territori i encapçalades per  la plataforma “Per què no ens fotin el tren”, Vila també confia que es veuran “millores significatives” ben aviat, tot i la retallada del pressupost dedicada al manteniment de la infraestructura. “Aquest any que ve s'hi han de veure actuacions importants, tant en la R3, com en la línia del Maresme, entre Maçanet i Girona”, ha dit el conseller.

“És molt i molt urgent que ataquin la infraestructura bàsica del servei”, ha conclòs.
 

Jordi Montaña ha aprofitat la inauguració del curs acadèmic per reclamar millores a la línia de tren. Foto: A. Costa

Arxivat a