Les obres de la variant de Calldetenes s'iniciaran abans d'acabar l'any

La Generalitat i la Diputació de Barcelona desencallen el projecte, que costarà 2,3 milions d’euros | La via permetrà treure del centre de la població 16.000 vehicles diaris, molts dels quals camions

Redacció Osona.com
24 de juliol del 2014
Signatura del conveni a Barcelona
Signatura del conveni a Barcelona | Diputació de Barcelona
Xavier Flores, director general de Carreteres; Joaquim Ferrer, vicepresident tercer de la Diputació de Barcelona; Marc Verdaguer, alcalde de Calldetenes; i Marc Castells, diputat delegat d'Infraestructures, han signat el conveni aquest dijous a Barcelona. Foto: Diputació de Barcelona

Finalment el projecte de construcció de la variant de Calldetenes s’ha desencallat i s’iniciarà abans d’acabar aquest any. Aquest dijous, 24 de juliol al matí ,s’ha signat el conveni de col·laboració entre la Generalitat de Catalunya i la Diputació de Barcelona per a l’execució de les obres, amb la presència de Xavier Flores, director general de Carreteres; Joaquim Ferrer, vicepresident tercer de la Diputació de Barcelona; Marc Verdaguer, alcalde de Calldetenes; i Marc Castells, diputat delegat d'Infraestructures.

Amb aquest acord de traspàs firmat a Barcelona, i tal com ja va avançar aquest diari, la Diputació es fa càrrec de la construcció de la carretera que fins ara depenia de la Generalitat. Les obres, adjudicades des de fa quatre anys i pressupostades en 2,3 milions d’euros, començaran aquesta tardor amb un termini d’execució de vuit mesos. En termes econòmics, és una de les obres més importants que realitzarà la Diputació durant aquesta legislatura.

Degut al gran volum de trànsit que circula pel centre de Calldetenes i a la restricció del pas de vehicles pesants per alguns carrers de Vic, és important que la variant es faci aviat i ràpidament. Des de l’Ajuntament de Calldetenes es considera que aquesta és una obra prioritària ja que el poble està absorbint els més de 16.000 vehicles que cada dia creuen el nucli urbà, inclosos un gran nombre de camions.

La variant de Calldetenes voltarà el poble i alleugerirà el trànsit del mig del nucli urbà, discorrent pel nord de l’actual N-141d. La carretera projectada està formada per dos carrils i comença a l’altura de Can Gasparó, al terme de Vic, on quedarà enllaçada amb una rotonda. Poc després, la variant entra al terme de Calldetenes i travessa el torrent de Sant Marc fins que arriba al camí de l’Aragall, on es preveu una altra rotonda. A continuació, creua el Serrat de l’Aragall fins al final del recorregut, a la Torre d’en Marc, on es construirà una tercera rotonda a l’encreuament amb la carretera N-141d.

Un projecte llarg i polèmic

El primer estudi de traçat de la variant de Calldetenes el va fer la Diputació de Barcelona el setembre de 1998. La variant de la N-141d al seu pas per Calldetenes es va impulsar amb l’objectiu de millorar la seguretat i la fluïdesa del trànsit a la zona. En aquests moments, tot i que l’obra estava adjudicada des d’octubre de 2010, el projecte de la variant estava completament aturat des de 2011, degut a la falta de liquiditat de la Generalitat, i les obres s’havien posposat sense fixar data concreta. El projecte va reaparèixer amb força a finals de l’any passat i finalment, després de diverses negociacions, reunions i una recollida de firmes, s’ha aconseguit reactivar-lo.

La variant, a més, ha suposat un enfrontament entre els ajuntaments de Calldetenes i Sant Julià de Vilatorta, després que la Generalitat aprovés el projecte d’accés de la C-25 al polígon industrial de la Quintana de Sant Julià.

Mapa del traçat de la variant de Calldetenes. Foto: Ajuntament de Calldetenes