Vic prohibirà en breu el trànsit de camions pel nucli urbà

El ple aprova per unanimitat una moció de SI | Els vehicles pesants en trànsit que es dirigeixen a l’escorxador de Santa Eugènia de Berga hauran de voltar per Calldetenes

Pere Pratdesaba
05 de juny del 2014
El gran problema són els camions de l'escorxador de Santa Eugènia
El gran problema són els camions de l'escorxador de Santa Eugènia | Adrià Costa
Un camió de transport de bestiar entrant a Vic per la carretera de Santa Eugènia. Foto: Adrià Costa

El ple de l’Ajuntament de Vic, reunit en sessió ordinària, va aprovar per unanimitat el passat dilluns prohibir el pas de camions pesants en trànsit pel nucli urbà. La moció va ser presentada per Solidaritat, que va acceptar incloure algunes esmenes: informar a les empreses afectades, canviar “rètols” per “senyals de trànsit” i estudiar alternatives que no perjudiquessin a altres municipis.

El problema no és nou i ha provocat moltes queixes dels veïns. Els camions que es desplacen a l’escorxador Le Porc Gourmet de Santa Eugènia de Berga utilitzen la sortida Vic-Sud de la C-17 o la de la C-25, a l’est de la ciutat, i tallen pels carrers del barris del sud. La moció prohibeix el pas de camions pesants “en trànsit” (per tant, no els que van a polígons de la ciutat) i insta a posar els rètols corresponents. També es proposta fer una campanya informativa abans de sancionar els camions que infringeixin la prohibició.

L’alcalde, Josep M. Vila d’Abadal, que sempre s’ha mostrat reticent a aplicar mesures fins que no hi hagi la tan esperada pota sud, va avançar que el proper 11 de juny tenia una reunió amb Carreteres, en la que hi participarà el conseller de Territori Santi Vila i on ja estava previst consensuar la prohibició de camions per dins el nucli urbà. En tot cas, la circulació en aquest tram és competència de l’Ajuntament, per tant, si no s’arriba a cap acord, el consistori podria tirar pel dret, emparat en la moció aprovada. Carreteres, per la seva banda, hauria de posar una senyalització informativa a la C-17 per avisar que hi ha restringit el pas als vehicles pesats. Els vehicles, llavors, haurien de donar la volta per Calldetenes on, per cert, el projecte de la variant encara està encallat.

La pota sud, intocable

En el rerefons de tot plegat hi ha la pota sud, que facilitaria l’accés dels camions des de la C-17 a Santa Eugènia. Aquesta és una opció que es veu amb bons ulls des de l’Ajuntament, tot i que últimament també s’han escoltat algunes queixes de veïns. En tot cas, el projecte encara està a les beceroles i podria trigar alguns anys a fer-se realitat.

Des de la CUP, al ple, es va demanar que es retirés el projecte de la pota sud, mitjançant una esmena a la moció, perquè hi havia molts veïns en contra. SI, que ho va rebutjar, va rebre el suport del regidor d’ERC Joan Ballana, que va demanar que no es barregessin els dos temes, i del mateix alcalde.

“No es pot desestimar un projecte que no es coneix i que ha estat aprovat per unanimitat als tres plens de Vic, Sant Julià de Vilatorta i Santa Eugènia de Berga”, va dir Vila d’Abadal. “És un projecte que afecta el conjunt de la comarca i que no perjudica en res els veïns de la Serra-de-sanferm”, va afegir i va instar els detractors a participar en el debat i les al·legacions, que es podrien allargar “cinc anys”.

Un camió de transport de bestiar dirigint-se a Santa Eugènia de Berga per la carretera B-520. Foto: Adrià Costa
Arxivat a