La rebaixa de les tarifes del tren es condiciona ara a un acord amb Madrid

La Generalitat posposa de nou la integració tarifària fins a Sant Quirze de Besora i descarta que es pugui aplicar al Ripollès

Redacció Osona.com
08 d'abril del 2014
La integració tarifària no passarà de Sant Quirze de Besora. Foto: Adrià Costa

Males notícies pels usuaris del tren d’Osona. El Departament de Territori i Sostenibilitat ha tornat a posposar la rebaixa per als usuaris habituals de la línia de Vic-Puigcerdà, que havia promès que estaria enllestida en uns mesos , i ha passat la patata calenta al govern espanyol. La mesura s’emmarca ara en un acord global que s’està negociant per al conjunt de Rodalies.

El passat dissabte es van trobar a Torelló representants dels usuaris –de les plataformes Perquè no ens fotin el tren i Renfe Espavila't–, alcaldes i regidors de Torelló, Centelles, Sant Quirze de Besora i Ripoll amb Ricard Font, secretari de Territori i Mobilitat. Font va explicar que s’ha plantejat l’extensió de la integració tarifària fins a Sant Quirze (ara només arriba a Vic), per tal que Foment aporti els recursos per fer-ho possible, un possibilitat que està per veure si fructificarà. L'altre opció és esperar a iniciar el desplegament de la T-Mobilitat que a partir del 2015 començarà a iniciar la integració tarifària de tot el país. En tot cas, però, la solució no serà immediata.

La trobada de dissabte va resultar encara més negativa per als interessos del Ripollès, ja que des de la Generalitat, en el marc d’aquestes converses globals, ha descartat que la comarca pugui gaudir de la integració tarifària. A més, a diferència del que havien assegurat en reunions anteriors, tampoc són partidaris d'una “excepcionalitat” per poder rebaixar el preu dels bitllets dels viatgers més freqüents.

La raó és tan simple com incomprensible: el Ripollès no forma part de la demarcació de Barcelona i, per tant, no pot formar part de l'Autoritat Metropolitana de Barcelona. “Vam recordar que només seria afegir Ripoll, no la comarca sencera”, explica Àlex Porta, un dels usuaris que coordina les reivindicacions sobre el tren al Ripollès, que recorda que “no té cap sentit la integració amb Girona si no hi ha cap tren”.

La tarifa integrada permetria abaratir els abonaments i, sobretot, facilitar la intermodalitat amb altres tipologies de transport. Per exemple, el mateix bitllet comprat a Sant Quirze o a Ripoll serviria després per agafar el metro o l'autobús a Barcelona, tal com ja es pot fer des de Vic.

Els usuaris d'Osona i el Ripollès, coordinats a través de la plataforma Perquè no ens fotin el tren , volen mantenir una actitud “constructiva” i de col·laboració. En aquest sentit van entregar als responsables de Territori un dossier amb les principals problemàtiques de la línia i els hi van presentar el blog amb models de queixes . La propera trobada, abans de l'estiu, serà també amb responsables de Renfe i Rodalies ja que, com reconeix el mateix Porta, “el marge d'acció de la Generalitat és mínim”.

Reunió a Torelló, el passat dissabte. Foto: Ajuntament de Torelló