Vic proposa pacificar el trànsit al nucli antic amb càmeres de vigilància

L’Ajuntament posa sobre la taula la primera fase de la vianalització del centre de la ciutat, que s’aplicarà si hi ha consens amb comerciants, veïns i restauradors | Després, l’Eixample Morató

Pere Pratdesaba
10 de gener del 2014
576_1389344243cascantic
576_1389344243cascantic | Albert Alemany
Un accés a la plaça de la catedral, aquest divendres al matí. Foto: Albert Alemany

L’equip de govern de l’Ajuntament de Vic, format per CiU i ERC, ja té a sobre la taula la primera fase del projecte de vianalització del centre de la ciutat. En concret, la proposta fa referència al nucli antic, on es vol pacificar el trànsit amb el control de càmeres de vigilància. Més endavant, la mesura s’aplicarà a l’Eixample Morató, amb un sistema semblant. L’Eixample Morató comprèn, entre d'altres vies, el carrer Manlleu, carrer Jaume I, la plaça dels Màrtirs i la zona de l'ambulatori. La restricció de trànsit a la rambla del Passeig, de moment, queda aparcada.

L’alcalde, Josep M. Vila d’Abadal, i els regidors Antoni Serrat i Josep Rafús, van explicar-ho ahir als veïns del nucli antic, en una trobada al Sucre. Més endavant, es farà una altra reunió amb els veïns de l'Eixample Morató. De moment, ja s’ha fet l’estudi pertinent de mobilitat en aquestes dues zones.

En aquesta primera fase, l’Ajuntament proposa garantir la restricció de trànsit al nucli antic. Cal dir que la circulació de vehicles ja està prohibida en aquesta zona, exceptuant veïns i càrrega i descàrrega, però la normativa no es compleix com es desitjaria des de l’equip de govern. En l’estudi elaborat, s’ha comptabilitzat que al nucli antic hi accedeixen uns 1.700 vehicles diaris, “molts d’ells no autoritzats”, segons Rafús.

Per assegurar que es compleix la normativa, l’Ajuntament desestima les antigues pilones i instal·larà unes càmeres de seguretat a tres entrades del nucli antic: el carrer Dues Soles, la plaça Major i el carrer Sant Just. Al mateix temps, elaborarà unes llistes blanques amb les matricules dels veïns autoritzats a entrar a la zona, així com dels vehicles vinculats a comerços, restaurants o bars. Si no estan en aquesta llista, els cotxes que accedeixen al nucli antic podran ser multats. “En aquest marc, serem molt flexibles, i es permetran accions com familiars que hagin d’anar a buscar un avi o descàrregues puntuals a establiments en hores determinades”, apunta Rafús.

Només es deixarà una via lliure, que no estarà controlada per càmeres: els vehicles podran entrar pel carrer de la Ramada i sortir pel carrer Sant Antoni Maria Claret. L’excepcional mesura s’activarà per facilitar el trànsit a l’escola, la guarderia i els consultoris mèdics de la zona.

La trobada amb els veïns d’ahir va tenir per objectiu informar-los i alhora recollir les possibles aportacions que es puguin fer. A més, des de l’equip de govern s’han previst diverses reunions amb els col·lectius de comerciants i restauradors per tal d’arribar a un acord global. “Nosaltres no imposarem res. Activarem la proposta si hi ha el consens de totes les parts implicades”, assegura el regidor Xavier Farrés, també de l'equip de govern.

Si aquest consens arriba, l'Ajuntament pretén engegar el projecte al llarg d’aquesta legislatura. El projecte de vianalització del centre de la ciutat és una aposta decidida del mateix alcalde, Josep M. Vila d’Abadal, que té assumit implantar-lo en aquest mandat, o sigui, en la darrera legislatura que ell exercirà com a alcalde. Vila d'Abadal ja ha anunciat en diverses ocasions que en acabar aquesta legislatura es retirarà de la política activa.
Arxivat a