Trànsit investiga per què la tanca de formigó no va evitar la caiguda al Ter

El tràgic accident de dissabte, on van morir quatre persones, encara té moltes incògnites

Arnau Urgell
16 de desembre del 2013
Accident Farga de Bebié
Accident Farga de Bebié


El tràgic accident de dissabte a la C-17 a la Farga de Bebié, que es va saldar amb la mort de quatre membres d'una mateixa família, té encara moltes incògnites. Una de les principals és perquè la furgoneta sinistrada va acabar al fons del Ter malgrat la tanca de formigó que protegeix el traçat de l'autovia del riu.

En aquest sentit, segons Televisió de Catalunya, el Servei Català del Trànsit investiga perquè la protecció tipus New Jersey no va ser suficent. La principal hipòtesi de l'accident –tal com va explicar aquest diari- és que després del xoc inicial, el vehicle es va enfilar lateralment a la tanca fins que la va sobrepassar i va caure al riu a desenes de metres del punt inicial (alguns testimonis parlen però d'un primer impacte al cantó muntanya). Lluís Rodríguez, especialista en resistència de materials del CECAM, considera en declaracions a TV3 que la tanca va complir la funció en intentar reconduir la furgoneta cap a l'interior. Tot i això, també caldrà veure perquè posteriorment es va trencar.

Un altre dels elements a tenir en compte és determinar si el xoc va ser frontal o lateral. La velocitat del vehicle, en un tram limitat a 80 km/h, és una altra de les incògnites en un matí on els Mossos d'Esquadra havien instal·lat un radar mòbil pocs metres abans del punt de l'accident. Per altra banda, cal avaluar si a la fatídica corba el ferm estava sec, humit o hi havia gel. La nit anterior havia començat amb temperatures a l'entorn del zero graus -cap al vespre- però després havien augmentat.

Finalment, TV3 assegura que fonts de Territori expliquen que les rodes de la furgoneta estaven molt desgastades i que no eren les homologades per al tipus de vehicle. Precisament el titular d'aquest departament, el conseller Santi Vila, té sobre la taula una petició de reunió per part dels alcaldes de Ripoll i les Llosses per avaluar quines mesures es poden prendre per reduir la perillositat del tram.

Cal recordar que la C-17 desdoblada en sentit nord entre l'enllaç de Montesquiu-Sora i la depuradora de Ripoll aprofita l'antic traçat de la carretera. Una circumstància que fa que la carretera sigui molt més virada que una autovia convencional i hi hagi diversos punts perillosos, una situació agreujada per la proximitat amb el riu i les condicions meteorològiques hivernals. En tot aquest tram no hi ha cap radar fix malgrat que la velocitat està limitada a molts punts –com en el de l'accident- a 80 km/h.