El pla de xoc de Rodalies inclou una inversió de 12 milions a la línia de tren de Vic

Les actuacions serviran, entre altres, per limitar l'efecte de les baixades de tensió | També s'instal·larà un nou sistema de gestió del trànsit ferroviari entre la capital d'Osona i Ripoll

Arnau Urgell
14 de novembre del 2013
Actualitzat el 21 d'octubre del 2014 a la 13:02h
Una de les actuacions suposarà modificar el sistema de gestió dels trens entre Vic i Ripoll. A la imatge, un tren arribant a Manlleu. Foto: Adrià Costa

La reunió de dilluns a Madrid entre la ministra de Foment i el conseller de Territori va servir per desencallar –encara que descafeïnat– el projecte del desdoblament de la línia de tren entre Montcada i Vic. A més, es va consensuar un pla de xoc per valor de 306 milions d'euros amb les actuacions que es consideren més prioritàries per evitar el col·lapse de la xarxa de Rodalies. El pla, que queda lluny del de 4.000 milions pactat amb l'executiu de Zapatero, suposa invertir més de 12 milions a la línia de Barcelona-Vic-Puigcerdà.

Un dels elements crítics de l'actual infraestructura són les caigudes de tensió. “Les incidències són recurrents i quan se'n produeix una afecta en cadena la resta de la línia” expliquen a Osona.com fonts del Departament de Territori. En aquest sentit, dues de les actuacions estrella són la instal·lació de noves subestacions elèctriques a Centelles (3,6 milions d'euros) i Parets del Vallès (3,11 milions d'euros). “L'objectiu és que tinguem una alternativa per quan es produeixi una avaria” afegeixen les mateixes fonts.

L'altra gran inversió afecta el tram entre Vic i Ripoll. En aquest cas es modernitzarà el sistema de control i senyalització (del BLAU amb CTC al BAU amb CTC), una actuació que costa 4,5 milions d'euros. “Permet un major control sobre els trens que circulen”, expliquen des de Territori. De fet, amb aquest nou sistema es podria afrontar una possible millora de les freqüències, una de les alternatives que Santi Vila va plantejar als alcaldes ja que en aquest tram en cap cas es preveu una millora física de la infraestructura.

El paquet d'inversions prioritàries també inclou destinar 0,5 milions per adequar la senyalització dels passos a nivell a la distància de frenada –una actuació que eliminarà algunes de les actuals limitacions temporals- mentre que en l'àmbit de les estacions només es preveu mig milió per millorar l'accessibilitat de la de Mollet-Santa Rosa (a banda d'actuacions a Montcada-Bifurcació i Torre Baró per on passen diverses línies). En canvi, es queden sense cap dotació les del nord d'Osona, una de les reclamacions dels alcaldes al conseller.

Totes aquestes actuacions –una cinquantena al conjunt de la xarxa de Rodalies- encara no tenen un calendari concret. Serà la propera tasca que hauran d'acordar Territori i Foment tenint en compte, això sí, que globalment hauran d'estar finalitzades el primer semestre de 2016 (tot i que des del Govern es volien limitar a un any i mig). En el cas de línia de Vic, segons asseguren des de Rodalies, en cap cas caldrà tallar la circulació ferroviària.

'Dos o tres trams desdoblats'

Hores d'ara encara es desconeixen els detalls del desdoblament parcial que Foment s'ha compromès a tirar endavant . Des de Territori s'explica que hi haurà doble via a “dos o tres trams” tant al Vallès com a Osona. Tanmateix, la concreció del projecte -que aprofitarà bona part dels treballs de l'estudi informatiu del desdoblament complet- no es farà pública fins a la setmana vinent.
 

Dossier de mesures urgents a la xarxa de Rodalies (PDF)

Mapa de les mesures urgents a la xarxa de Rodalies (PDF)