El col·lectiu de suport a l'estació de Torelló amplia les demandes a Manlleu i Ripoll

“Perquè no ens fotin el tren” vol convertir la capital de la Vall del Ges en un punt estratègic

per Redacció Osona.com , 3 de juliol de 2013 a les 18:50 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 3 de juliol de 2013 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
La cassolada a l'estació de tren de Torelló, el passat divendres, va tenir una prèvia a l'estació de Manlleu. Foto: Albert Generó

El col·lectiu ““ Perquè no ens fotin el tren ” continua les cassolades de caràcter mensual a l’estació de Torelló, per tal de protestar contra l’automatització de l’estació de Torelló i  per demanar la seva inclusió a la zona de Rodalies, entre d’altres aspectes. El passat divendres hi van haver dues concentracions: la primera, a l'estació de Manlleu, amb una trentena de persones (era el primer cop que es feia en aquesta població) i després a la de Torelló, ja amb un centenar d'assistents. A l’acte es va llegir un manifest, que us reproduïm íntegrament a sota.


La campanya ha anat evolucionant i ara, el que bàsicament es persegueix, és que es millorin molts aspectes de la línia Barcelona-Vic-Puigcerdà, especialment en el tram nord, a partir de Vic, i que l’estació de Torelló es converteixi en un dels centres neuràlgics de la zona.

El col·lectiu, davant “el maltractament continuat” que pateixen els usuaris del tren i “les continues amenaces d’abandonament del servei i de les infraestructures”, reivindica la incorporació de Manlleu, on es pensa activar un grup, Torelló i Ripoll a la sisena corona de Rodalies per tal que els usuaris d’Osona Nord, la Garrotxa i el Ripollès es puguin beneficiar dels avantatges de la tarifa integrada, de l’augment de la freqüència de pas dels trens i de la combinació que aquesta integració permetrà conjugar amb altres mitjans de transport públic.


“La inversió que implicarà aquesta integració com la millora de les tarifes tindran com a conseqüència un clar augment dels usuaris i dels ingressos de la línia, ja que actualment un nombre important d’usuaris d’aquesta zona opten per desplaçar-se a Vic”, explica el col·lectiu en el manifest.

Pel que fa a l’estació de Torello, es reclama que esdevingui un punt estratègic d’enllaç entre Barcelona i la Garrotxa, la Vall del Ges i el Bisaura. I per què això pugui ser possible caldria, segons el col·lectiu, establir una tarifa integrada amb el transport públic de carretera de la Garrotxa i la Vall del Ges, potenciar o incorporar la parada de bus de l’estació de Torelló com a punt de destinació del transport públic rodat de la Vall del Ges i la Garrotxa, i estudiar la possibilitat de fer-hi arribar, en hores puntes, un servei des del Bisaura. A més, consideren que s’hauria d’habilitar un aparcament de cotxes amb un nombre important de places prop de l’estació de Torelló.

El col·lectiu, en el manifest, convida els diferents agents socials, econòmics i polítics de la Garrotxa, la Vall del Ges i el Bisaura i el Ripollès a fer-se seves aquestes reivindicacions.

------------------
MANIFEST


ELS USUARIS DE TREN D’OSONA NORD I EL RIPOLLÈS PER UN SERVEI DE QUALITAT I INTEGRAT A RODALIES

El col·lectiu “Perquè no ens fotin el tren” defensem que el transport públic és un dret que  Hauria de garantir la igualtat d’oportunitats per a les persones que necessitem desplaçar-nos de forma continuada i no volem o no podem optar per un mitjà de transport privat. Considerem que la xarxa de transport públic és un patrimoni col·lectiu que hem construït entre tots, que com a tal ens pertany i ens sentim nostre i que no estem disposats a deixar-nos prendre. Igualment, defensem que la mobilitat sostenible forma part de les solucions als problemes de congestió, contaminació local, canvi climàtic i dependència energètica exterior, i que en aquest sentit l’aposta pel tren esdevé cabdal i prioritària. Per tot això i davant el maltractament continuat que patim com a usuaris de la línia Puigcerdà-Barcelona, i més concretament en el tram que va més enllà de Vic en direcció nord, així com també davant les continues amenaces d’abandonament del servei i de les infraestructures:

1. Reivindiquem la incorporació de Manlleu, Torelló i Ripoll a la sisena corona de Rodalies per tal que els usuaris d’Osona Nord, La Garrotxa i el Ripollès ens puguem beneficiar dels avantatges de la tarifa integrada, de l’augment de la freqüència de pas dels trens i de la combinació que aquesta integració ens permetrà conjugar amb altres mitjans de transport públic.

2. Reclamem el desenvolupament de la llei del finançament de transport públic per tal que les poblacions de menys de 50.000 habitants deixem de veure’ns clarament perjudicades per la manca o migradesa de recursos econòmics. Igualment, demanem el desenvolupament de la llei per frenar les retallades actuals i l’endeutament creixent de les empreses de transport públic.

3. Defensem que tant la inversió que implicarà la concreció del punt 1 com la millora de les tarifes tindran com a conseqüència un clar augment dels usuaris i dels ingressos de la línia, ja que actualment un nombre important d’usuaris d’aquesta zona opten per desplaçar-se a Vic, gairebé sempre amb transport privat, per fer ús des d’allà, del servei integrat de Rodalies. Igualment, són molts els usuaris d’aquest àmbit geogràfic que han deixat d’utilitzar el tren per desplaçar-se pels condicionants econòmics, d’una banda, i, especialment, de freqüència, que comporta el servei actual.

4. Reclamem que es compleixin els compromisos i intencions manifestades per diferents governs, comissions tècniques, etc. sobre la incorporació de Torelló, Manlleu i Ripoll a la sisena corona de Rodalies.

5. Convidem les institucions a apostar pel territori i a convertir Torelló en una estació estratègica d’enllaç entre Barcelona i la Garrotxa, la Vall del Ges i el Bisaura. Perquè això pugui ser possible caldrà:

a. Establir una tarifa integrada amb el transport públic de carretera de la Garrotxa i la Vall del Ges.

b. Potenciar/incorporar la parada de bus de l’Estació de Torelló com a punt de destinació del transport públic rodat de la Vall del Ges i la Garrotxa. I estudiar la possibilitat de fer-hi arribar, en hores puntes, un servei des del Bisaura.

c. Habilitar un aparcament amb un nombre important de places als terrenys de darrere l’Estació, amb la finalitat principal de posar a l’abast dels usuaris de Torelló un espai on deixar al cotxe quan es faci ús del tren (aparcament de baix cost i estacionament limitat lligat al servei --o estudiar altres fórmules).

6. Convidem als diferents agents socials, econòmics i polítics de la Garrotxa, la Vall del Ges i el Bisaura i el Ripollès a fer-se seves aquestes reivindicacions, reclamant alhora per a la ciutadania del seu àmbit territorial, la incorporació a la tarifa integrada tal i com, per exemple, s’aplica actualment en zones com el Bages Nord.

7. Exigim que s’amortitzi i s’augmenti la rendibilitat de la inversió de 2,3 milions de fons públics que el 2012 es van destinar a l’Estació de Torelló.

8. Reivindiquem que es dignifiqui i recuperi el servei ferroviari a Manlleu, una població de més de 20.000 habitants i, per tant, cabdal per a la viabilitat econòmica de la incorporació a rodalies del nou tram. Aquesta dignificació inclou també la recuperació dels espais de l’estació així com la millora en l’atenció dels usuaris.

9. Exigim que es garanteixi als usuaris d’Osona Nord i Ripoll els següents drets:

a. La possibilitat de comprar i validar el bitllet en el punt d’origen.

b. La possibilitat d’escollir si es vol pagar amb targeta de crèdit o en efectiu.

c. La possibilitat de seguir gaudint dels descomptes habituals a l’hora de realitzar la compra del bitllet.

d. La possibilitat d’esperar el tren amb unes condicions de seguretat, comoditat i salubritat adequades (informació permanent i actualitzada, accés a una sala d’espera interior, accés als VC, accés als ascensors, etc.)

e. La preservació i manteniment dels espais i l’entorn de les estacions.

10. Manifestem que, en contra del que defensa ADIF, l’automatització barroera de les estacions, que no té en compte els drets descrits en el punt anterior, lluny de contribuir a la sostenibilitat de la línia Puigcerdà-Barcelona és un pas més cap a l’abandonament progressiu de la línia.

11. Suggerim a les institucions locals, comarcals i nacionals que es recopilin les dades dels diferents estudis que s’han encarregat en els últims anys i que s’utilitzin per assolir els objectius que ens proposem.

12. Finalment, reclamem la millora del servei de la línia Puigcerdà-Barcelona en general i que es facin les actuacions previstes en els combois així com que es treballi per al desdoblament de la via.

Col·lectiu #pqnoensfotintren
Torelló, 5 de juny de 2013

Notícies publicades del tema

 

Participació