El Govern haurà de pagar 9 euros per cada vehicle que circuli per l'Eix Transversal

El conseller Lluís Recoder, en una visita a Vic, ha desgranat alguns detalls de la inauguració de la via, el 4 de gener, i s'ha mostrat molt crític amb el peatge a l’ombra amb el qual s’han finançat les obres.

Pere Pratdesaba
20 de desembre del 2012
Lluís Recoder ha visitat el Centre de Control de Carreteres de Vic.
Lluís Recoder ha visitat el Centre de Control de Carreteres de Vic.
Lluís Recoder ha visitat el Centre de Control de Carreteres de Vic. Foto: Adrià Costa

El conseller de Territori i Sostenibilitat en funcions, Lluís Recoder, ha confirmat aquest migdia que el desdoblament de l’Eix Transversal es posarà en servei el pròxim 4 de gener, tal com ja va avançar Osona.com. Ho ha fet en el marc d’una visita al Centre de Control de Carreteres a Vic, on també ha explicat alguns detalls més de l’eurovinyeta, el peatge que la Generalitat pensa aplicar als camions en aquesta via, i del peatge a l’ombra que es pagarà a la concessionària. El màxim de velocitat permès a la carretera serà de 120 km/h, que baixarà a 100 km/h en alguns punts i túnels.

“Aquests darrers dies s’estan acabant d’instal·lar els darrers elements de senyalització i seguretat que permetran que la concessionària ens entregui l’obra sencera el dia 4”, ha explicat el conseller. Durant aquesta setmana han quedat oberts dos carrils en els trams on hi ha tres carrils en una mateixa direcció, fet que facilita els avançaments als vehicles pesants.

La inauguració es farà el mateix dia 4, en un acte “auster”, segons el conseller, segurament a Sant Sadurní d’Osormort. El sistema serà una “posada en servei”, amb l’aixecada d’un plafó, alguns discursos de les autoritats i un breu recorregut per la carretera. Recoder ha assegurat que ell hi serà, tot i que no sap si com a conseller.

A partir de llavors, Cedinsa cobrarà pel sistema de peatge a l’ombra, és a dir, rebrà de la Generalitat una quantitat econòmica per cada vehicle que hi circuli. Aquest sistema ja s'aplica en altres carreteres catalanes, com la C-17. En concret, es pagaran 9,1 euros per cada turisme i 12,7 euros per als camions que facin el recorregut sencer, entre Caldes de Malavella i Cervera, fins a l’any 2040 (per als itineraris interns es reduirà el cost). Aquesta xifra elevarà fins a 107 milions d’euros els fons destinats per la Generalitat a pagar peatges a l’ombra durant el 2013, la qual cosa suposarà més d’un 40% del pressupost total del Departament de Territori i Sostenibilitat.

Recoder ha reconegut que aquest sistema és positiu, perquè permet fer obra pública, però també ha alertat que se n’ha fet un abús i els pressupostos d’inversions en carreteres per als pròxims anys han quedat totalment “condicionats”. “Cal que tothom tingui clar que això no és gratuït”, ha criticat.

Lluís Recoder ha visitat el Centre de Control de Carreteres de Vic. Foto: Adrià Costa

El conseller també ha volgut posar sobre la taula possibles alternatives que permetin a la Generalitat fer front a aquestes despeses en els pròxims anys. “Tenim una solució que des del nostre punt de vista és òptima, que és la creació del fons de rescat de peatges. Es tractaria que els beneficis dels impostos que generen les concessions de peatges explícits es quedessin a Catalunya i servissin per pagar els peatges a l’ombra”, ha explicat.
 
Cal recordar que el mes de maig passat el Parlament de Catalunya va aprovar per unanimitat la proposta de creació del Fons de Rescat de peatges perquè l’Estat cedeixi l’IVA i l’impost de societats que recapta de les concessions catalanes (AP-7, AP-2, C-32, C-16, Túnels de Vallvidrera i Túnel del Cadí) a la Generalitat. Aquest fons suposaria la gestió anual de més de 300 milions d’euros que es podrien dedicar a aplicar a polítiques de bonificacions als peatges explícits, al finançament dels peatges a l’ombra o a finançar transport públic.

Peatge dissuassori per als camions

El conseller també ha confirmat que Eix Transversal es convertirà en la primera carretera de tot l’Estat espanyol que aplicarà l’eurovinyeta, o sigui, un peatge només per als camions. En principi, la mesura només s’aplicaria als vehicles de gran tonatge que travessessin l’Eix Transversal d’una punta a l’altre, des de Girona fins a Cervera, a partir del 2013, que haurien de pagar 12 euros cadascún. El peatge no inclouria els camions que fessin itineraris interns.

La mesura permetria a la Generalitat recaptar un màxim de 10 milions d’euros, que repercutiran en la millora de la carretera. Tot i això, la intenció no és recaptatòria sinó dissuasòria, ja que el que es pretén és que la carretera deixi de ser lloc habitual dels camions de gran tonatge. Des del sector del transport ja s’han escoltat algunes veus crítiques.

De moment, el Departament de Territori i Sostenibilitat està estudiant diverses tecnologies per implantar aquesta eurovinyeta. Tot apunta que es farà a través d’uns sensors, que se situaran a l’entrada i sortida de l’Eix Transversal, a Girona i Cervera, i que obligarà els vehicles de gran tonatge a donar-se d’alta.

Preguntat per si l'eurovinyeta es podria aplicar en un futur també als vehicles, Recoder ha expressat que "tot està obert", malgrat que ha afegit que "la nostra previsió és només pels camions i la normativa comunitària preveu només aplicar-la als camions".

Nota de premsa de la Generalitat i dades concretes del peatge a l'ombra

Més informació del desdoblament de l’Eix Transversal





Lluís Recoder ha visitat el Centre de Control de Carreteres de Vic. Foto: Adrià Costa
Arxivat a