L'impacte econòmic del MMVV sobre Vic i Osona supera els 6 milions d'euros

Un estudi de la Universitat Oberta de Catalunya constata que el Mercat de Música Viva de Vic exerceix de punt de trobada ineludible del sector de la indústria musical. El certamen genera més de 3 milions d’euros de contractació.

Redacció Osona.com
13 de desembre del 2012
Concert de Txarango, aquest dissabte a la plaça Major.
Concert de Txarango, aquest dissabte a la plaça Major. | Adrià Costa
Concert de Txarango, a la plaça Major, al passat MMVV. Foto: Adrià Costa
 
Un estudi d’impacte econòmic, social, cultural i ambiental del Mercat de Música Viva de Vic (MMVV) realitzat per la Universitat Oberta de Catalunya ofereix indicadors clars i molt favorables sobre la incidència del certamen en la indústria musical i el sector professional. L’estudi, pel qual s’ha dut a terme més de 2.000 enquestes a professionals, públic assistent i ciutadans de Vic, també analitza l’impacte turístic a la ciutat i la comarca d’Osona, el capital social en forma de relacions i xarxes, la cohesió ciutadana, la influència com a esdeveniment d’aprenentatge i descoberta cultural i l’impacte ambiental.

Els resultats conclouen que el MMVV és un esdeveniment cultural de primera magnitud, tant des d’un punt de vista professional com ciutadà. Per cada euro invertit per les institucions públiques al Mercat se’n generen 8,3 euros sobre l’economia i 4,7 euros sobre la indústria musical.

A l’edició del 2012 del MMVV hi van assistir un total de 131.198 espectadors i 1.066 professionals (736 agents, mànagers i programadors, i  330 membres de grups musicals).

Font de riquesa per a Vic i Osona

Els 131.198 espectadors i 1.066 professionals assistents a la 24a edició del MMVV aquest any 2012 – segons els resultats de l’estudi realitzat – van realitzar una despesa directa sobre el municipi de Vic de gairebé 2 milions d’euros. Aquesta despesa genera un impacte de 4.134.114 euros sobre la producció i 2.075.186 euros sobre el valor afegit.

El contratenor Jordi Domènech en un moment de l'actuació del Brossa Quartet de Corda. Foto: Joan Parera

El certamen genera, doncs, riquesa a la ciutat i comarca per valor superior als 6 milions d’euros i un total de 42 llocs de treball directes i indirectes.

Més contractació internacional

Pel que fa a la contractació, hi ha hagut una reducció respecte l’edició anterior, efecte de la crisi econòmica actual. Així, el pressupost anual per contractació de les organitzacions acreditades amb perfil comprador que van assistir a l’edició de 2011 de l’MVLab era de 152.844,11 euros de mitjana per organització. En l’edició de 2012, aquesta xifra ha estat de 147.781, 64 euros, un 3,31% menor respecte el 2011. Aquesta reducció s’explica per la caiguda del pressupost dels ajuntaments amb un 38,53%. Compensa aquesta reducció que els programadors, sobretot els internacionals, han augmentat la seva capacitat de contractació mitja en un 9,29%. L’aposta per la internacionalització és clau per al sector professional.

El volum de contractació cal calcular-lo a un any vista. L’any 2011 es van signar contractes per un valor de 3.455.790 euros. Corresponen a 747 contractes, una mitja de tres contractes per organització assistent i un valor mig per contracte d’uns 4.626 euros.

MVLab, punt de trobada del sector

Després de dos anys de la seva creació, l’MVLab, que engloba tots els concerts i activitats destinades als professionals, es consolida com a punt de trobada del sector, assolint així un dels seus objectius estratègics: ser un espai de cita obligada per a la indústria musical. Destaca per un marcat caràcter innovador i és l’aparador per a la presentació de novetats, que enguany han representat el 50% de les propostes.

L’MVLab genera un alt capital social per a la indústria musical ja que afavoreix la consolidació i creixement de les xarxes de relació professional. Les xifres de nous contactes fets per entitat augmenten any rere any. El 2011 eren 12,8 i el 2012 han passat a ser 19,27 contactes nous per cada professional amb perfil comprador. Els professionals amb perfil venedor van passar d’11,6 contactes nous l’any 2011 a 24,46 contactes nous aquest any 2012, increment que es deu a l’èxit dels speed meetings, reunions breus entre agents del sector.

Marc Lloret, director del Mercat, aquest dijous al pavelló comercial. Foto: Adrià Costa

Els speed meetings són reunions curtes, d’uns 10 minuts, entre professionals, amb l'objectiu de posar en contacte venedors i compradors i generar sinergies entre professionals del sector de la música. Recentment, la iniciativa ha estat premiada per la Generalitat.

L’alta satisfacció dels professionals assistents fa que més d’un 70% declari intenció de tornar l’any vinent al MMVV. Els punts forts que destaquen del Mercat són la xarxa de contactes, la bona organització, la innovació i qualitat de les propostes musicals i el fet que és el primer mercat de música a l’Estat espanyol.
 
Fidelitat de públic

Un 84,5% del públic assistent al MMVV ha visitat Vic més de vuit ocasions. Només un 3% visiten la ciutat per primera vegada. Es tracta d’un esdeveniment consolidat que genera una gran fidelitat entre el  seu públic majoritari, que se situa entre 14 i 34 anys.  Així, més el 40% de les persones enquestades fa més de 8 anys que visiten de manera continuada el MMVV, i el 20,9% ho han fet entre 5 i 8 vegades. Estem davant, doncs, d’una cita també obligada per al públic assistent, molt fidelitzat i que tanmateix va augmentant any rere any.

El MMVV posa a Vic en el mapa turístic tant entre el públic assistent com entre els professionals. Més del 70% dels assistents provenen de fora de Vic, principalment de la comarca d’Osona i també de la resta de Catalunya. És un esdeveniment, doncs, d’abast nacional que es converteix en un reclam per visitar la ciutat de Vic any darrera any. L’assistència al MMVV és el motiu principal de la visita del 82,9% dels visitants.
La valoració mitjana del MMVV entre els assistents és de 7,5 de mitjana, però els turistes de fora de Catalunya valoren l’esdeveniment amb un 8,8 i els de Catalunya amb un 8,1. Entre els seus serveis, es valora per sobre de la mitjana a l’organització, la imatge, la durada, els espais dels concerts i la dimensió total del MMVV.

Una imatge positiva de la ciutat

A més de ser un esdeveniment a través del qual Vic es dóna a conèixer (especialment entre els professionals de la indústria musical de l’Estat i l’estranger), els resultats de la recerca demostren també que és un esdeveniment que genera una imatge positiva de la ciutat, que la projecta al món i incrementa i millora la seva reputació. Igualment, és una plataforma de promoció per la ciutat i pels seus negocis i que ha fet de la música un tret identitari de la ciutat.

El MMVV, pel que desprenen les enquestes, genera un sentiment de pertinença i d’orgull comunitari als ciutadans de Vic. És, per tant, un esdeveniment que genera un alt capital social en termes de cohesió ciutadana, autoestima i consolidació de valors saludables a més de riquesa per la ciutat. Permet als assistents gaudir d’una experiència única. El MMVV és un espai de descoberta, d’aprenentatge cultural i musical.

Descarregueu-vos l’estudi complert


Aneu al web del MMVV

Noticies publicades del MMVV




Concert d'Antònia Font, aquest divendres a l'Atlàntida. Foto: Adrià Costa

-----------------

Galeries de fotos:

MMVV 2012

-Concert de la Barcelona Jazz Orquestra (diumenge 16)
- Concerts del dissabte 15
- Concerts del divendres 14
-Concerts del dijous 13 MMVV 2011
- Concerts del diumenge 18
- Concerts del dissabte 17
- Concerts del divendres 16
-Ambient al pavelló comercial
-Concerts del dijous 15
- Premis Puig Porret

MMVV 2010
- Concerts del diumenge 19
- Concerts del dissabte 18 (1)
- Concerts del dissabte 18 (2)
- Concerts del divendres 17
- Concerts del dijous 16
- Inauguració i entrega del premi Puig-Porret

MMVV 2009
- Concert de cloenda, amb La Vella Dixieland  
- Ambient i Fira del Disc
- Concerts al Pasternak
Concerts de dissabte 19 de setembre
- Visita del conseller Tresserras
- Concerts de divendres 18 de setembre
- Concerts del dijous 17 de setembre
- Sopar inaugural

MMVV 2008
- Ambient i concerts del diumenge
- Concerts de diumenge
- Ambient als carrers de Vic
- Concerts del dissabte
- Concerts del divendres
- Concerts del dijous

MMVV 2007
- Maria del Mar Bonet i Miguel Poveda

MMVV 2006
- Galeria del MMVV 2006

Mayte Martín, a l'Atlàntida de Vic. Foto: Joan Parera

Arxivat a