La subestació elèctrica de Bescanó es posa en marxa i activa la MAT

Els treballs per desmuntar l'antic traçat de la línia Vic-Pierola duraran un any.

ACN
27 de juliol del 2011
La subestació de Bescanó, que s'inaugura aquest dimarts, ha suposat una inversió de 21 MEUR i és una peça clau del projecte de la interconnexió.
La subestació de Bescanó, que s'inaugura aquest dimarts, ha suposat una inversió de 21 MEUR i és una peça clau del projecte de la interconnexió. | Xavier Pi
La subestació de Bescanó Foto: Xavier Pi

Red Eléctrica va posar ahir dilluns en funcionament el parc de 400 quilovolts (kV) de la subestació de Bescanó (Gironès), la primera d'aquestes característiques que entra en servei a les comarques gironines. De forma paral·lela, també es van posar en marxa les línies de 400 kV del tram que va de Vic a Bescanó i el de Sentmenat fins a Bescanó, així com la connexió del parc de 132 quilovolts de la subestació de Bescanó, propietat d'Endesa. La companyia assegura que amb la seva posada en funcionament es "garanteix el subministrament de la ciutat de Girona i la Costa Brava" amb els "mateixos nivells de qualitat" que a la resta de l'Estat.

Segons la companyia, la línia Sentmenat-Vic-Bescanó (MAT) i la subestació de Bescanó són una peça clau per al projecte que ha de servir per reforçar el subministrament elèctric del nord-est de Catalunya. Al mateix temps, han de servir per acomplir tres objectius: alimentar el tren d'alta velocitat, fer posible la interconnexió amb França i afavorir la integració en el sistema elèctric de l'energia eòlica dels parcs previstos en aquesta zona.

El pressupost de la línia suma 92 MEUR mentre que la subestació de Bescanó ha estat de 21 MEUR. A finals de maig aquestes instal·lacions es va inaugurar oficialment amb la presència del president de la Generalitat, Artur Mas, i el president de Red Eléctrica, Luis Atienza.
 

El desmantellament de l'antiga línia

La línia Sentmenat-Vic-Bescanó ha suposat la reorganització de les xarxes de transport de la zona alhora que s'han compactat en un mateix traçat, en la mesura del posible, les antiges línies amb les noves. Això ha permès desmuntar més quilòmetres de línia dels que s'han construït, concretament 92,8 quilòmetres enfont dels 89,3 quilòmetres.

Els treballs per desmuntar l'antic traçat de la línia Vic-Pierola van començar fa dos mesos i està previst que s'allarguin fins d'aquí a un any aproximadament.

La subestació de Bescanó és la primera dels 400.000 volts que ha entat en servei a les comarques gironines. La posada en tensió s'ha fet coincidint amb el tram de la molt alta tensió que s'estén entre Sentmenat-Vic-Bescanó.

Des d'aquí, la línia s'encaminarà cap a l'Alt Empordà, on hi arribarà aèria. A l'alçada de Santa Llogaia d'Àlguema, però, els 400 kV se soterraran en rasa i, després, creuaran la frontera per un túnel paral·lel al que ja existeix del TAV. La interconnexió serà una realitat l'any 2014 i el cost global del projecte és de 571 MEUR.