Osona, nova zona educativa

Les ZE suposen una major proximitat amb el territori i faciliten el treball conjunt del Departament d’Educació i les administracions locals.

Redacció osona.com
16 de setembre del 2010
El proper curs escolar el Departament d’Educació incorpora, de mutu acord amb les administracions locals corresponents, 9 noves zones educatives (ZE) al mapa de zones educatives de Catalunya. D’aquesta manera, ja són 27 les ZE que s’hauran creat des de que es va posar en marxa la iniciativa el curs escolar 2008-2009.
 
En total, Les 27 zones escolaritzen 553.944 alumnes en un total de 2.770 centres i compten amb una plantilla docent de 43.963 persones. Les noves zones educatives són: Priorat, Baix Penedès, Tarragonès, Baix Empordà, Anoia, Osona, Bages, Vallès Occidental-Sabadell i Vallès Oriental Nord.
 
Proximitat i excel•lència dels recursos educatius
 
Les zones educatives, a causa de la seva proximitat amb el territori, detecten amb major facilitat les diferents necessitats educatives. A partir d’aquí Educació i les administracions locals, coresponsables de l’educació de cada zona, poden actuar de forma més directa.
 
Entre les principals funcions de les zones educatives destaca la d’elaborar el mapa escolar amb l’oferta de centres i d’ensenyaments que els ciutadans d’aquella zona determinada tenen a la seva disposició. A banda, treballa per aconseguir millorar els resultats educatius de l’alumnat del territori, fomentar l’escolarització equilibrada entre els centres i reduir l’abandonament prematur. La cohesió social, l’igualtat d’oportunitats, la innovació i l’eficàcia en l’ús i gestió dels recursos públics també són eixos clau del projecte. Per això, cal que Educació i les administracions locals promoguin la implicació dels diferents agents de l’entorn –famílies, centres, entitats socials, lúdiques o esportives- a través de xarxes de cooperació.
 
La zona educativa serà l’encarregada d’elaborar un projecte específic en què, a partir de la realitat concreta, detecti quines són les potencialitats per tal de fomentar-les i quines les mancances per tal d’invertir-les.
 
Cada territori, a partir d’aquesta eina d’autonomia, pot impulsar recursos específics de la zona, com ara espais de benvinguda educativa, aules externes o aules hospitalàries. Un cop definides les estratègies es posaran a la pràctica i acabat el període d’actuació es durà a terme una autoavaluació per mesurar-ne els resultats.
 
Algunes de les actuacions concretes que s’han plantejat durant el curs passat són: detectar les necessitats educatives de l’alumnat nouvingut, reduir l’absentisme escolar, fomentar l’interès per la innovació i la recerca, potenciar els programes de qualificació professional inicial o evitar la fugida d’alumnat de determinades zones escolars.

- Més informació, des del web de la Generalitat