L’acord amb la banca permet desencallar el desdoblament de l’Eix Transversal

Les entitats financeres donaran prop de 3.000 milions d’euros en crèdits per a les empreses constructores.

Redacció osona.com
27 d'agost del 2010
Primers treballs del desdoblament de la C-25 a l'alçada d'Espinelves
Primers treballs del desdoblament de la C-25 a l'alçada d'Espinelves | ACN
Primers treballs del desdoblament de la C-25 a l'alçada d'Espinelves. Imatge d'arxiu. Foto: ACN

El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, ha explicat que les empreses constructores han acordat prop de 3.000 milions d'euros en crèdits amb la banca, per tirar endavant les obres que el Govern considera estratègiques per a Catalunya, com ara el desdoblament de l'Eix Transversal i les obres de millora de la mobilitat metropolitana. Aquestes obres inclouen dos trams de l'Eix Transversal entre les Oluges i Manresa i de la capital del Bages fins a Vic, valorats en mil i 800 milions d'euros respectivament, més 300 milions d'euros del perllongament dels ferrocarrils a Sabadell i 700 milions d'euros pel desdoblament de l'Eix Transversal.

Durant el mes de setembre començaran aquestes obres esmentades i també s'adjudicarà el desdoblament entre Vilanova de la Barca i Térmens per un valor de 70 milions d'euros, en un concurs on també hi participen les empreses que formen part de la UTE Variant Sud que són de Lleida, tal com ha explicat Nadal, que es mostra partidari d'invertir en empreses del propi territori per fer aquestes obres.

Les obres dels dos trams de l'Eix Transversal entre les Oluges i Manresa i Manresa i Vic, que han de començar al setembre, són dos trams dels quals no se'n pot fer càrrec l'empresa adjudicatària de les obres Cedinsa, i han passat a licitació després que ja s'han publicat les expropiacions. Per altra banda, el tercer tram, entre Vic i Riudellots de la Selva avança a bon ritme. Nadal ha explicat que les obres del desdoblament poden durar menys de tres anys i que es licitaran per un valor de 700 milions d'euros.

El conseller ha fet aquestes declaracions aquest dijous durant la visita de les obres de la Variant Sud de Lleida, que consisteixen en el desdoblament de l'actual via de 4,5 quilòmetres i el seu perllongament en quatre quilòmetres fins a la carretera LL-11. Les obres van començar el novembre del 2009 i es preveu que acabin durant l'estiu del 2012. De moment s'han desviat els serveis, desbrossat la traça, drenatge i part de les estructures i moviment de terres en aquest tram, amb una inversió de 38,6 milions d'euros. L'obra forma part del projecte per tancar l'anella viària d'alta capacitat que ha de passar al voltant de Lleida.

El projecte inclou el desdoblament de la variant actual de 4'5 quilòmetres i l'ampliació amb quatre quilòmetres nous, passant a tenir quatre carrils i 8,5 quilòmetres fins a l'LL-11 i millorant els enllaços amb les carreteres existents. Pel que fa a l'enllaç amb la N-240 entre Montblanc i Lleida ara s'està redactant un estudi informatiu.

Falta també decidir el tram de la Variant Sud de Lleida per la banda de l'Est, que ha comportat una forta oposició veïnal perquè afecta la zona de l'Horta de Lleida. En aquest sentit, Nadal, ha explicat que s'està negociant el possible traçat definitiu que sigui el màxim respectuós amb l'Horta i espera tenir la proposta definitiva abans de finals de setembre.