La Generalitat dóna llum verd a la futura variant de Calldetenes

Les obres a la N-141d costaran 3 MEUR. S’iniciaran a principis del 2011 i duraran un any.

Redacció osona.com
26 de maig del 2010
Mapa de la futura variant de Calldetenes.
Mapa de la futura variant de Calldetenes. | Generalitat de Catalunya
Mapa de la futura variant de Calldetenes. Mapa: Generalitat de Catalunya

La carretera N-141d discorre entre Vic, Calldetenes, Folgueroles i Vilanova de Sau. El trànsit d’aquesta via, molt reduït entre Vilanova de Sau i Folgueroles, és força intens entre l’Eix Transversal i Vic, de l’ordre dels 10.500 vehicles al dia, de mitjana. Bona part d’aquest trànsit procedeix de l’enllaç de l’Eix amb l’N-141d i travessa el nucli urbà de Calldetenes per tal d’accedir al centre de Vic. Amb l’objectiu d’alliberar d’aquest trànsit l’interior del nucli urbà de Calldetenes, el Departament de Política Territorial i Obres Públiques (DPTOP) ha previst la construcció d’una variant de l’N-141d al seu pas per Calldetenes.
 
Aquest dimarts, el DOGC publica l’anunci de licitació de les obres corresponents, per un valor de 3 MEUR. Es preveu que els treballs s’adjudiquin durant el tercer trimestre d’enguany i comencin a principis de l’any vinent. El termini d’execució de les obres serà de 12 mesos.
 
Descripció de la variant
 
La variant que ara es licita tindrà una longitud de 900 metres i discorrerà  pel nord de la carretera actual. S’inicia sobre l’actual N-141d, a l’oest de Calldetenes i finalitza novament a la carretera actual, just abans de la Torre d’en Marc. La carretera projectada consta de dos carrils de circulació, un per sentit, de 3,5 metres d’amplada i dos vorals de 0,5 metres cadascun.
 
El traçat comença amb una nova rotonda a l’altura de Can Gasparó, al terme de Vic. Poc després, la variant entra al terme de Calldetenes, travessa el torrent de Sant Marc fins que arriba al camí de l’Aragall, on es preveu una altra rotonda. La distància entre aquestes dues rotondes és d’uns 600 metres.
 
A continuació, la variant creua el Serrat de l’Aragall, amb un pendent del 4,3%. Al final del recorregut, es construirà una tercera rotonda a l’encreuament amb la carretera N-141d. Les rotondes tindran un diàmetre exterior de 50 metres en el cas de la rotonda inicial i de 60 metres per a les altres dues. Es preveu la formació d’una anella circular de 8 metres amb dos carrils.
 
Per evitar el creuament de camins a la zona intermèdia de la variant, es pavimenten els camins existents situats al costat nord de la variant i es condueixen fins a la segona rotonda. Aquests camins tindran una amplada de 5 metres i la seva longitud serà d’una 700 metres.
 
Camí i passarel•la per a vianants
 
D’altra banda, cal remarcar la formació d’un camí de vianants de 3 metres d’amplada que inclourà una passarel•la sobre la variant. Aquesta passarel•la, de 20 metres de longitud i 3 d’amplada, se situarà entre la segona i la tercera rotonda previstes.
 
Així mateix, les obres inclouran la construcció d’un calaix de 13 metres de longitud, 3 metres d’alçada i 2 metres d’amplada, per al pas de la variant sobre el torrent de Sant Marc.