L’alcalde ha justificat l’enrenou mediàtic dels darrers dies en una “desinformació” als mitjans, de la que també ha reconegut sentir-se culpable. Fins i tot ha desautoritzat el ministre de Treball i Immigració, Celestino Corbacho, de qui ha dit que no estava “ben informat”. “A ell només li han dit que nosaltres no volíem empadronar els immigrants sense papers, que és el que ha sortit als mitjans. I això no és veritat. Nosaltres només fem complir la llei”, ha insistit el cap del consistori.
L’Ajuntament de Vic es el primer ajuntament de Catalunya en intentar aplicar la nova normativa que es deriva d’aquesta modificació de la llei. Vila d’Abadal ha reconegut que estaria bé que la mesura s’apliqués a tot Catalunya.
Les raons per ser pioners, “perquè a Vic estem preocupats per la immigració”. L’alcalde també ha esmentat que existeix un “buit legal” en el sistema que obliga a prendre decisions ràpides a ajuntaments com el de Vic. “És un error del sistema. Empadronem la gent sense papers, però sense papers no els deixem treballar. Llavors han de viure de la caritat. I això no és integrar. Nosaltres volem persones que puguin tenir drets i deures”, ha reblat l’alcalde.
Vila d’Abadal ha negat que la mesura fos electoralista i pretengués tallar l’auge de PxC. També ha dit que es reunirà amb les entitats locals per explicar la proposta, que ja s’està aplicant.
-----------
NOTA DE PREMSA
AJUNTAMENT DE VIC
L’Ajuntament de Vic s’ampara en la Llei per defensar els nous criteris d’empadronament
- La legislació vigent obliga a empadronar, únicament, les persones que tenen el seu domicili habitual al municipi
- Els tres partits al govern municipal de Vic defensen la mesura que té com a únic objectiu posar ordre en el padró municipal
L’Ajuntament de Vic reitera la voluntat de tirar endavant amb els nous criteris d’empadronament ja que “l’únic que fem és donar compliment al que marca la Llei”, ha manifestat aquest matí l’alcalde de la població, Josep M. Vila d’Abadal. Aquesta mesura té com a únic objectiu “posar ordre en el padró municipal després de l’entrada en vigor de la Llei orgànica 2/2009 d’11 de desembre”. Els partits en el govern municipal, CiU, PSC i ERC defensen aquesta mesura.
La posada en funcionament de les dues noves oficines d’atenció ciutadana, l’Oficina d’Atenció Ciutadana i l’Oficina Municipal d’Acollida i la nova legislació fa que l’Ajuntament de Vic vegi la necessitat d’arbitrar unes mesures que concretin els criteris d’empadronament. Aquetes mesures determinen exactament que:
L’interessat en empadronar-se a Vic ho haurà de sol•licitar mitjançant una instància preparada expressament i en la qual s’hi ha d’indicar les dades del DNI, del NIE, del passaport o de la targeta de residència, les dades del domicili de procedència i les del domicili on declara viure.
Aquesta instància ha d’anar acompanyada de la documentació LEGALMENT EXIGIDA i que és el DNI, el NIE, o bé el passaport vigent de conformitat amb el que disposa l’article 25 de Llei Orgànica 4/2000 d’11 de gener, sobre drets i llibertats dels estrangers, modificada recentment per la Llei Orgànica 2/2009, d’11 de desembre. Aquest article disposa que l’estranger que entri a Espanya haurà d’estar en possessió del passaport o document de viatge que acrediti la seva identitat i, a més, exigeix un visat –de forma imperativa- excepte quan disposi de la targeta d’identitat d’estranger, o, excepcionalment d’una autorització de retorn. També es demana un document que acrediti la disponibilitat de l’habitatge on pretén empadronar-se.
L’Ajuntament de Vic, mitjançant els seus mitjans propis, ha de comprovar, per mandat legislatiu, la veracitat de les dades facilitades.
Si el sol•licitant no compleix aquests requisits, se li comunicarà, mitjançant resolució motivada, les raons de la denegació, la qual es podrà recórrer.
L’Ajuntament de Vic recorda que el percentatge de persones que no compleixen els requisits és baix, al voltant del 2% del total d’empadronaments. D’ençà del mes de setembre de 2009, existeix una comissió de seguiment de l’empadronament presidida per Josep Rafús, tinent d’alcalde delegat dels serveis generals de l’Ajuntament, Joan López Carol, regidor delegat d’Afers Socials i Ciutadania, Jaume Parareda, secretari de la corporació i els dos tècnics responsables de les Oficines d’Atenció Ciutadana.
L’Alcalde manifesta que “la meva obligació i la de qualsevol persona amb responsabilitats públiques és fer complir la Llei” i que aquesta mesura “és limita únicament i exclusiva a això”. També lamenta la desinformació que s’ha fet córrer sobre aquest tema, moltes vegades “sense coneixement de causa” i sovint “des de la distància”. Xavier Solà, Josep Burgaya i Gràcia Ferrer, portaveus de CiU, PSC i ERC a l’Ajuntament de Vic han coincidit en la necessitat d’adoptar aquesta mesura.