La vaga de transport de viatgers a Osona se salda amb tres incidents

Dos autobusos de l’empresa Sagalés amb els vidres trencats i un altre amb les rodes punxades. Aquest divendres continua la vaga.

Redacció osona.com
12 de novembre del 2009

La vaga de transport privat de viatgers per carretera a la demarcació de Barcelona ha tingut un seguiment del 95% i no s'han produït aldarulls significatius, segons han assenyalats els sindicats organitzadors de la jornada reivindicativa. Aquest matí, a l'Estació del Nord, principal punt de sortida i arribada d'autocars a la capital catalana, només han prestat el seu serveis els vehicles que pertanyen a empreses que no tenen la seva seu a Barcelona, i que per tant tenen un conveni diferent, a banda de les companyies que han funcionat en règim de serveis mínims.

A Osona, hi ha hagut tres incidents amb autobusos de l’empresa Sagalés, tal com ha informat la companyia en un comunicat. "Dos autobusos amb els vidres trencats i un altre amb les rodes
punxades és el balanç del matí de vaga a la comarca d'Osona”, diu la nota.

Malgrat les incidències, Sagalés ha realitzar avui els serveis mínims amb total normalitat a la comarca. “Sagalés vol manifestar la disconformitat amb les irregularitats que s'han produït aquest matí mentre prestàvem els serveis mínims decretats pel Departament de Treball de la Generalitat de Catalunya”, afegeix el comunicat.

Vencedors i vençuts

Els convocants de la vaga, que es repetirà demà, han qualificat d'èxit la jornada reivindicativa, “malgrat els intents per part de la patronal per fer-la fracassar”. La majoria de les connexions interurbanes de les rodalies de Barcelona han quedat suspeses. Juan José Pérez, responsable de Carreteres de la UGT de Catalunya, ha dit que la patronal està mantenint una postura “intransigent” ja que la seva actitud “impedeix que s'avanci en l'assoliment del conveni col•lectiu”. A més, s'han queixat que algunes empreses s'han saltat els serveis mínims que s'havien pactat.

José Villares, secretari general de Carreteres de Comissions Obreres a Catalunya, ha dit que fins a les 5 de tarda no circularà cap autobús, ja que a partir d'aquella hora s'inicien els serveis mínims establerts. Els sindicats, però, han tret importància als incidents que s'han produït des del matí per l'acció dels piquets, que han trencat vidres d'alguns autobusos en algunes localitats del Vallès o del Baix Llobregat.

Les empreses, però, contradiuen la versió dels sindicats. Segons la Federació Catalana d'Autotransports de Viatgers (FECAV), un nombre important d'autobusos han patit “atacs” dels piquets i s'han trencat vidres de més de deu autobusos, circumstància que ha obligat a una vintena d'empreses a suspendre els serveis mínims que estaven previstos.

Per la seva part, l'Associació d'Empresaris de Transport Discrecional de Catalunya (Audica), en un comunicat, ha lamentat que en alguns casos “no ha estat possible” complir els serveis mínims. Segons aquesta entitat, el seguiment de la vaga només ha afectat “a un nombre reduït d'empreses”, i ha contradit la versió dels sindicats explicant que alguns treballadores que no s'han sumat a la vaga s'han vist forçats a deixar de prestar el servei per l'acció “violenta” dels piquets.

Segons els sindicats, si les empreses han deixat de prestar el seu servei no ha estat per l'acció dels piquets, sinó per què han estat els mateixos treballadors els que s'han negat a conduir els autobusos, secundant la jornada de vaga que estava prevista per avui i per demà.

La vaga ha motivat que treballadors d'empreses com Seat, Nissan o Televisió Espanyola, que tenen servei de transport en autocar des dels nuclis urbans fins als centres de treball, hagin hagut de desplaçar-se pels seus propis mitjans.

Els sindicats no descarten que, en el cas que la patronal segueixi sense participar en les negociacions pel conveni col•lectiu, es puguin tornar a organitzar més jornades de vaga. Els representants dels treballadors entenen que les empreses de transport de viatgers estan “utilitzant la crisi” per generar “més precarietat laboral”.

La vaga ha afectat també al servei de transport entre l'Estació del Nord de Barcelona i l'Aeroport de Girona. Un gran nombre de viatgers que desconeixien la celebració de la jornada de vaga han hagut de buscar mitjans de transport alternatius per arribar a temps a Girona i no perdre els vols que havien contractat.