El Consell Comarcal proposa ubicar l'aeroport als plans de Mont-rodon de Taradell

Redacció
06 de març del 2009

La decisió d’ubicar l’aeroport a Taradell s’ha pres després de l’informe presentat pel propi Jordi Sala, que ha estudiat 11 possibles orientacions en cinc punts concrets de la comarca que, en principi, complien els requisits que demanava la Generalitat. Entre aquests requisits, destaquen l’obligatorietat d’oferir una pista de més de 2 quilòmetres d’allargada, proximitat amb Barcelona i unes bones comunicacions. Aquests cinc indrets, a més del de Mont-rodon, han estat Balenyà (Can Moianès), Centelles (Pla de la Garga) i Gurb (Sant Julià Sassorba i darrera de la llet Pascual).
 
Els llocs s’han anat descartant en base a paràmetres com el necessari moviment de terres, l’impacte ecològic o el vol per sobre de poblacions (a Mont-rodon, els avions no passaran per sobre de cap lloc població). Pel que fa a la boira, Sala ha explicat que els avions que treballen en aquests tipus d’aeroport estan preparats tècnicament per aterrar amb “una visió nul•la”.
 
 
Foto dels terrenys on es proposa ubicar l'aeroport, des del turó del darrera l'Esclat. A sota, des d'altres perspectives.
 
L'hora dels Ajuntaments

Ara, encara queden alguns passos per acabar de concretar la proposta definitiva per presentar a la Generalitat. La primera, la més important, que l’Ajuntament de Taradell hi doni el seu vist-i-plau. Segons el president del Consell Comarcal, l’alcalde d’aquesta població, Lluís Verdaguer, li hauria manifestat la seva “predisposició” a estudiar el projecte. “Nosaltres ja hem fet la nostra feina. Ara és el torn dels Ajuntaments, que són els qui tenen la potestat per decidir damunt del territori”, ha dit Arisa.
 

 
En cas afirmatiu, l’Ajuntament de Taradell ja entrarà de ple en una segona part del procés, amb un debat en el que podrà fer aportacions al projecte final. Jordi Sala ha posat com exemple la ubicació de la pista, que podria variar una mica la seva posició i quedar més paral•lela a la C-17, de nord a sud. En aquest debat també hi formaran part els altres Ajuntaments afectats, al llindar del terme municipal de Taradell, o sia, Tona, Malla i Seva.
 
De manera simultània, el Consell Comarcal acabarà de definir alguns aspectes del projecte, amb un estudi més a fons d’aspectes mediambientals, del vent i d’altres condicions particulars de l’indret.
Un cop a concurs, la Generalitat serà qui decideixi el lloc on s’ubicarà d’entre les tres candidatures presentades: Osona, Anoia i el Bages. La proposta de l’Anoia sembla que ha perdut pistonades, ja que l’aeròdrom d’Òdena hauria de realitzar obres molt importants per aconseguir l’allargada necessària de la pista d’aterratge requerida. En el cas del Bages, la comarca encara no ha fet públic el lloc on es podria construir l’aeroport.
 
El concurs de la Generalitat és públic, però l’equipament, un cop adjudicat a una empresa, tindrà un caràcter totalment privat. La Generalitat farà de mitjancera i gestionarà alguns tràmits legals, com les expropiacions (els terrenys escollits són agrícoles, però encara hi ha algunes vivendes disperses).
 
80 milions d'euros i 400 llocs de treball
 
Tant Vila com Arisa han insistit en les avantatges que proporcionarà un equipament d’aquestes característiques, sobretot en l’àmbit econòmic, amb una comarca en clara recessió i uns índexs d’atur que ja voregen el 15%. L’aeroport, segons unes primeres estimacions, suposarà una inversió per a la comarca de 80 milions d’euros i podria aportar uns 400 llocs de treball directes i un centenar més d’indirectes. Tot i això, aquestes xifres dependran de l’ús que se’n faci de les instal•lacions, segons Arisa, amb diverses possibilitats (equipaments complementaris, com una escola de vol, càterings o tallers de manteniment).
 
 
Els avions que utilitzaran l’aeroport podran fer vols de tots tipus, inclosos intercontinentals, segons ha assegurat Sala. El nombre de vols i el flux de passatgers dependrà dels usos (horaris, aerotaxis...), però serà “molt menor” en relació a altres aeroports catalans.
 
Sense consens social
 
Un dels problemes que haurà d’encarar el projecte de l’aeroport a Osona és la manca de consens social, amb alguns sectors que ja fa temps que s’hi oposen. El mateix Arisa ha reconegut avui que aquesta era una clara desavantatge amb altres projectes com el de l’Anoia, que comptaven amb un ampli suport.
 
“Tothom té dret a expressar-se i a defensar les seves postures. Però nosaltres tenim l’obligació de fer propostes per millorar la situació dels ciutadans de la comarca”, ha explicat Arisa, en clara referència a alguns membres del Grup de Defensa del Ter (GDT) que han assistit a la roda de premsa. “Però insisteixo, això només és una proposta clara, concreta i rigorosa del que pensem que s’hauria de fer. Ara s’obre un debat en el territori en el que els municipis i la societat hi hauran de tenir un gran protagonisme”, ha afegit.
 
 
En el tram final de la roda de premsa, un dels membres del GDT ha pres la paraula, ha criticat l’actuació dels polítics i han desplegat una pancarta. La protesta dels ecologistes es basa en diversos punts: l’aeroport serà elitista i no respon a les demandes de la població, l’agressió al medi ambient i la necessitat d’impulsar un nou model econòmic a la comarca basat en el territori.
 
Arisa ha respost que l’afectació al territori era mínima, amb l’ocupació només del tram de la pista i que la comarca està perdent poder adquisitiu i necessita d’obres com aquestes que impulsin l’economia local. “A Osona només hi ha un 1% de la població que visqui de l’agricultura. I no en pot viure ningú més”, ha sentenciat el president de l’ens local. També ha negat que l’aeroport fos elitista, ja que el podrien utilitzar molts empresaris o famílies amb un poder adquisitiu mig-alt. També ha dit que es tractava d’un “projecte de país”.
 
---------
NOTA DE PREMSA
CONSELL COMARCAL D’OSONA
 
PRESENTACIÓ DE L’ESTUDI VIABILITAT DE L’AEROPORT CORPORATIU EMPRESARIAL A OSONA

El Consell Comarcal d’Osona ha realitzat un estudi tècnic de viabilitat de la instal•lació d’un aeroport corporatiu a la comarca.

Entenem que l’ens comarcal ha d’aportar eines de reflexió als municipis per a potenciar l’activitat econòmica osonenca i dotar-la de recursos i infraestructures, sempre garantint el benestar dels seus habitants.
 
El Pla d’aeroports, aeròdroms i heliports de Catalunya, aprovat pel Decret 8/2009 de la Generalitat de Catalunya, de 20 de gener, preveu l’establiment d’un aeroport corporatiu empresarial per donar servei a l’aviació general i de negocis de Catalunya, especialment a la regió metropolitana de Barcelona.

Aquest tipus d’instal•lació suposa una inversió aproximada de 90 milions d’euros, la creació de llocs de treballs directes per a la seva gestió i manteniment, i un seguit d’economia indirecta basada en els serveis relacionats: escola de mecànics, heliport associat, serveis de neteja, càtering, allotjaments, etc...

Quant a la seva ubicació, el Pla preveu que estigui situat a l’entorn de l’àrea metropolitana, en una localització que compleixi amb els paràmetres que siguin fixats per garantir la seva idoneïtat, tant en termes d’utilitat i de competitivitat com ambientals.
 
Davant aquest escenari, l’estudi encarregat a l’enginyer aeronàutic, Jordi Sala Matavera, i que avui es presenta, és fruit del treball realitzat en els darrers mesos, previ a l’obertura del termini de presentació de propostes per a l’emplaçament convocat el passat dimecres dia 25 de febrer.

Tot i així, l’estudi, que es va finalitzar aquesta darrera setmana, recull els condicionants tècnics per a l’establiment d’una pista de 2.000 metres, necessària per a que hi pugin operar avions de categoria 4C. Igualment, s’ha estudiat les possibles ubicacions seguint dos criteris bàsics: evitar sobrevolar poblacions i estudiant les servituds d’aproximacions, tant per als obstacles naturals com per als procediments de vol.
 
L’estudi contempla 5 possibles ubicacions, amb la possibilitat de 11 orientacions de pista. Els espais estudiats són:
Gurb: Sant Julià Sassorba  (1 orientació)
Gurb: Terrenys darrera la fàbrica Pascual (1 orientació)
Balenyà: Pla de Moianès paral•lel a la C-17  (3 possibles orientacions)
Centelles: Direcció Pla de la Garga (3 orientacions)
Taradell: Mont-rodon entre C-17 i la via del tren (3 orientacions)
 

 
De les ubicacions estudiades, la que més compleix els requisits tècnics sol•licitats i favorable a les condicions espacials, meteorològiques, garanties sonores i possibilitat de desenvolupament d’activitats econòmiques, és la darrera, en el terme municipal de Taradell.
 
La documentació que s’ha generat en els treballs realitzats es posa a partir d’ahir mateix a disposició dels municipis, doncs al cap i a la fi, són les entitats que poden presentar propostes a la Generalitat de Catalunya.

A partir d’aquest moment, el Consell Comarcal d’Osona es disposa a treballar al costat dels municipis interessats a portar endavant aquesta iniciativa, principalment de Taradell i els municipis veïns, així com d’aquelles entitats que vulguin aportar les seves valoracions.
 
--------
El Consell Comarcal d'Osona proposa uns terrenys al pla de Mont-rodon de Taradell per acollir l'aeroport de jets privats
Marc Riera Morató // ACN
 
Taradell (ACN).- Uns terrenys situats al nucli de Mont-rodon al terme de Taradell són els proposats pel Consell Comarcal d'Osona per acollir l'aeroport per jets privats que ha tret a concurs la Generalitat. L'espai permetria tenir una pista amb 'totes les garanties' que exigeix el Govern segons ha explicat el president de l'ens Miquel Arisa (PSC).

Aquest dimecres es va comunicar oficialment la proposta a l'Ajuntament de Taradell que haurà d''avaluar' si el projecte encaixa dins del seu desenvolupament i si la resposta és positiva presentarà la candidatura. Durant la presentació quatre membres del Grup de Defensa del Ter (GDT) han desplegat una pancarta de disconformitat amb com s'està fent el procés.
 
 
Els terrenys estan situats entre la carretera C-17 i la via del tren. L'opció més factible seria ubicar la pista en sentit paral•lel a la via. L'enginyer Jordi Sala que és qui ha fet els estudis per encàrrec del Consell Comarcal destaca que amb l'opció proposada 'no es sobrevola cap població' fet que ho considera un avantatge per minimitzar l'impacte que la pista pot provocar. Respecte l'impacte ecològic, Sala diu que d'altres opcions s'han descartat per evitar els grans moviments de terres que serien necessari per construir la pista.
 
Inicialment el Consell Comarcal d'Osona havia estudiat cinc possibles emplaçaments. Aquests eren a la zona de Sant Julià Sassorba al municipi de Gurb, darrera la factoria de Leche Pasqual també a Gurb, al Pla del Moianès al terme de Balenyà, al Pla de la Garga entre Sant Martí de Centelles i Centelles i la ubicació definitivament escollida a Mont-rodon.
 
Ara l'Ajuntament de Taradell haurà d'estudiar la proposta. El president del Consell Comarcal d'Osona ha deixat clar que no hi ha per ara cap termini per rebre una resposta. A més de l'Ajuntament de Taradell, on hi hauria d'haver la pista, els estudis també es faran arribar als municipis veïns que també tindrien superfície afectada.
 
Tot i que el Consell Comarcal deixa clar que serà l'Ajuntament de Taradell qui haurà d'acabar decidint si vol optar a acollir l'aeroport, Arisa no s'ha estat de recordar que l'aeroport per jets privats podria ser un pas important per la creació d'ocupació. Arisa diu que Osona va 'perdent PIB i llocs de treball' i que abans de finals d'any la taxa d'atur podria arribar al 25% pel que considera 'obvi' de 'buscar sortides' . Tot i això el president comarcal no s'estima a pronunciar quants llocs de treball es podrien crear perquè actualment no es disposa de cap aeroport per comparar ni es coneix el projecte amb exactitud. En el cas de l'aeròdrom de Sabadell que 'no té res a veure' en depenen uns 400 llocs de treball directes i indirectes, segons Arisa.
 
Entre els avantatges de la proposta osonenca Arisa i Sala han destacat les bones connexions per carretera que l'aeroport de jets tindria respecte de Barcelona, Girona o el circuit de motociclisme de Montmeló (Vallès Oriental). La boira no seria cap desavantatge perquè actualment tots aquests avions porten 'equipaments instrumentals' que fa que no els afecti aquest fenomen meteorològic. Entre els punts en contra hi ha que el projecte no té el consens social que pot tenir en el cas de l'Anoia on Arisa admet que en aquest aspecte 'parteixen amb avantatge'.
 
Pancarta ecologista
 
Quatre membres del GDT han destapat durant la roda de premsa de presentació de l'estudi de possibles terrenys per acollir l'aeroport una pancarta amb el lema 'Toquem de peus a terra'. Els quatre membres de l'entitat ecologista anaven amb una gorra de pilot d'aviació. Pendents d'analitzar el projecte Xavier Crosas, portaveu de l'entitat, considera que la construcció de l'aeroport és una nova mostra del 'menys teniment permanent' que es fa a la comarca dels terreny agrícoles. L'entitat també diu que respecte aquest projecte no ha existit un debat social que ara esperen que s'obri.