Fòrum contra el pensament únic

VIC | Mireia M.- El Fòrum de Debats és una associació creada per persones de la comarca amb l’objectiu «d’entendre millor les transformacions que tenen lloc en la societat i el món actuals, i amb la intenció de fer possible que aquetes transformacions esdevinguin favorables per al conjunt de la humanitat». Perquè així sigui promouen tota una sèrie d’activitats sobre qüestions d’interès social i cultural, en forma de conferències, tertúlies, sortides o exposicions, sobre temes diversos. ­«Ens belluguem en una gran diversitat de temes ja que intentem que el nostre fòrum de debat sigui un àmbit obert i plural ideològicament i temàticament. On es puguin intercanviar idees i informacions», ens expliquen els membres de l’associació.

El Fòrum de Debats, doncs, organitza mensualment una conferència i sempre que pot també una tertúlia. Amb aquestes eines «intentem recuperar l’àmbit de la comunicació en un món tecnificat com el nostre. Volem crear un espai obert de debat, un espai humà de trobada». No és estrany, doncs, que hagin optat per la paraula fòrum per definir-se. I no com a herència del Fòrum de les Cultures, no, ja que ells existeixen des del 1990. «Ara en parla tothom de la paraula fòrum, però nosaltres la vam recuperar quan ningú no l’esmentava, és la idea de la gent que es troba per parlar. Una idea humanista en tots els sentits». Així, conviden periòdicament a persones que poden aportar coneixements, experiències o idees sobre qüestions que es consideren d’interès per debatre-les.

Pel Fòrum de Debats han passat persones dels quatre continents «menys d’Oceania», des de Premis Nobel fins a les persones més avantguardistes en qualsevol camp del pensament. «Persones que vénen a parlar de temes candents o que els toquen d’una manera innovadora, tot i no ser mediàtics». Cap d’ells cobra honoraris, «però la gent queda molt contenta i sorpresos per l’audiència!», expliquen. Així, la mitjana d’assistents a les conferències, que s’acostumen a celebrar al Museu de l’Art de la Pell de Vic, és de 98 persones. I 34 la mitjana d’assistents a les tertúlies, que se celebren al Cafè de l’Orfeó, en un espai a part que permet dialogar i contraposar punts de vista amb tranquil·litat. Així, durant el curs 2005-06 més de 1.000 persones han participat en les diferents activitats del Fòrum de Debats. «Sempre tenim una part del públic fidel, però l’altra part varia segons el tema. La veritat és que hem aconseguit que la marca Fòrum sigui una garantia».

EN CONTRA EL PENSAMENT ÚNIC

Ja hem dit que el Fòrum de Debats neix com un espai de comunicació, on les persones podem anar-hi a parlar, a confrontar opinions i a extreure’n idees i conclusions que ens ajudaran a entendre els canvis accelerats en què es troba immersa la nostra societat i a la vegada nosaltres mateixos. Però des del Fòrum de Debats volen deixar molt clar que són apartidistes i que menys qüestions que exaltin el feixisme i la xenofòbia estan oberts a totes les gammes ideològiques. «Estem en contra del pensament únic, nosaltres defensem el pensament obert, crític i de caràcter humanista. Dels fòrums de debat és important no que es pensi el mateix, sinó que tots els assistents pensin alguna cosa i es manifesti per tal de poder-ho contrastar». Així queda clar que dins la mateixa junta del fòrum no hi ha una única ideologia sinó pluralisme i intercanvi d’idees, ells prediquen amb l’exemple.

VOLUNTARIAT

Per voluntariat és com funciona l’associació Fòrum de Debats. Oberta a tothom i a qualsevol idea, està composta per una junta que hi treballa permanentment i coordina els diversos actes. Formada pel president Joan Brugués, pel tresorer Lluís Minoves, pel vicepresident Pere Crosas i pel secretari David Manzanares. Però a més d’ells, també hi ha una sèrie de vocals que els ajuden a tirar endavant les diverses activitats, és el cas de Ramon Puigdollers. Junts són els encarregats de decidir els conferenciants, els temes, les sortides… amb la intenció de fer una programació equilibrada. Però ells mateixos comenten que estan oberts a qualsevol proposta «el fòrum de debats és obert i participatiu». Així, tothom pot assistir a qualsevol dels seus actes i fer-se soci si ho desitja «només costa 20 euros anuals perquè no volem que l’economia sigui una barrera per a ningú». És precisament gràcies a aquest tipus de finançament que es garanteix la independència de l’associació.

La valoració global dels anys del Fòrum és més que positiva «només caldria una injecció per part de gent jove amb noves idees, creativitat i il·lusió». Però el Fòrum de Debats té vida per anys. Ha funcionat 16 anys ininterrompudament. Han participat 15.000 persones en els seus actes. Ha difós noves idees i alternatives a la realitat que vivim o ens volen fer veure els mitjans de comunicació convencionals. S’hi ha discutit i s’ha vist que la gent de la comarca pensa, opina, contraposiciona punts de vista i argumenta. I els conferenciants queden tan contents que pensen en tornar, fins i tot recomanen amics als organitzadors, perquè els facin venir! Tot un èxit.

L’àmbit d’actuació del Fòrum de Debats és la comarca d’Osona i principalment la ciutat de Vic. I dins la seva autonomia és bo recordar que manté relacions de col·laboració amb altres entitats del país i d’arreu del món que tenen uns objectius semblants.

16 ANYS DEL FÒRUM DE DEBATS

L’associació va sorgir, no per casualitat, el 1990. «Era un moment idoni per crear un espai obert de debat, va coincidir amb la caiguda de l’URSS i el mur de Berlín, que van provocar canvis accelerats en la societat i calia que la ciutadania entengués aquestes transformacions i que poguessin prendre un caire positiu». D’aquí que va començar a organitzar conferències, tertúlies i sortides… En total s’han fet fins ara 190 actes, amb una mitjana d’onze per any.

CONFERÈNCIES I TERTÚLIES

L’últim acte organitzat pel Fòrum de Debats va ser el passat 27 d’octubre. Precisament va ser una tertúlia que sota el títol ‘Televisió, teatre i societat a la Catalunya actual’, va comptar amb la presència del conegut dramaturg i guionista Josep M. Benet i Jornet. Tot i ser dia de debats electorals, una cinquantena de persones no es va voler deixar perdre l’oportunitat de conversar i conèixer de prop a Josep Maria Benet i Jornet, guionista de serials tan coneguts com Nissaga de Poder, Ventdelplà o l’actual Mar de Fons. Deixant clar que ell, per sobre de tot es considera un home de teatre, no va deixar de respondre cap de les preguntes que li formulaven els assistents. La tertúlia, com a excepció ja que normalment es fan al Cafè de l’Orfeó, va tenir lloc al Museu de l’Art de la Pell per la quantitat de públic que s’hi va aplegar.

Demà tindrà lloc un acte organitzat pel Fòrum de Debats, la conferència L’aprenentatge de la masculinitat i de la feminitat en el llenguatge i en la publicitat’, a càrrec de Carlos Lomas, catedràtic de Llengua castellana, i assessor del centre de formació del professorat de Gijón. Serà a les 8 del vespre al Museu de l’Art de la Pell de Vic.

Pel 24 de novembre hi ha una tertúlia introduïda per Ricard de Vargas-Golarons, exmembre del MIL (Movimiento Ibérico de Liberación) que sota el títol Puig Antich, el MIL i els grups autònoms dels anys 70, es podrà establir una conversa sobre el moviment llibertari i l’assassinat de Salvador Puig Antich. Un tema de plena actualitat després de projectar-se la pel·lícula de Manel Huerga Salvador. L’acte serà a les 9 del vespre al Cafè de l’Orfeó.

I pel 15 de desembre Paisatges invisibles, conferència introduïda per Pep Padrós, arquitecte paisatgista. A les 8 del vespre al Museu de l’Art de la Pell.

Per a més informació del Fòrum de Debats es pot escriure a l’apartat de correus 186 de Vic o consultar la web http://www.osona.com/forumdedebats

Osona Comarca (9-XI-2006)