El conflicte de l'autovia Sant Feliu de Codines-Centelles

> El tema és a debat al Fòrum Pobles Centelles d'osona.com

Comunicat de CiU d'Osona

EL PSC NO FA DESAPARÈIXER L'AUTOPISTA SINÓ QUE L'AMAGA PER NO INCOMODAR-LO A LES ELECCIONS AUTONÒMIQUES

El monopartit del Govern (PSC) va aprovar el dimarts el Pla d'Infraestructures de Transport de Catalunya (PITC) que tanta polèmica ha aixecat a Osona sud, sense dibuixar l'autopista Sant Feliu-Centelles però definint clarament les intencions per fer-la més endavant, fins i tot fora del mateix PITC.

Quan el PITC només era un avantprojecte ja es va trobar amb una oposició frontal, fins i tot dins mateix de l'executiu, que va provocar l'aprovació d'una moció al Parlament de Catalunya que li treia la potestat d'aprovar aquest Pla. Ara, i amb les eleccions convocades, el PSC s'afanya a aprovar tot el que pugui amb molta pressa, encara que això representi aprovar-lo sol sense el recolzament de cap altre partit.

Des de CiU a Centelles no estem d'acord amb aquest Pla perquè només serveix de cortina de fum per amagar una autopista que els molestaria electoralment, ja que malgrat que no la dibuixen explícitament en tots els plànols del PITC (en algun plànol encara hi apareix), sí que determinen la necessitat d'aquesta infraestructura. El fet que la deixin per més endavant (la subordinen a altres Plans Metropolitans, que estan més lluny de les mirades que els poden incomodar a Osona) només és una maniobra electoralista i enganyosa.

Literalment, el PITC diu: les propostes del PITC a l'àmbit metropolità de Barcelona se subordinen a les correccions que es realitzin en el Pla Territorial Metropolità i el Pla de Mobilitat de la Regió Metropolitana i la revisió del PDI i recomana que es contempli una Nova via d'accés a l'Osona: la C-17 presenta problemes ambientals i de seguretat viària al seu pas per determinats municipis, cosa que fa necessari fixar un nou itinerari d’alta capacitat. En conseqüència el PITC manté la proposta d'una nova via d'accés a Osona que serà alternativa a l'actual C-17. Això no obstant, l'itinerari i el traçat concret es determinaran després d'una anàlisi exhaustiva de corredors. Tot i aquesta "incertesa aparent", el cost d'aquest itinerari ja el coneixen i està pressupostat amb 240 M€

Podeu descarregar-vos el PITC que s'ha aprovat (només la part que creiem que afecta més directament a Centelles) a:
http://www.convergencia.cat/media/9391.pdf (4 MB)

26-VII-2006


3786 signatures donen suport als suggeriments d'ARA O MAI contra el Pla Territorial

L'associació ARA O MAI: PER LA DEFENSA DEL TERRITORI ha superat el seu propi objectiu, situat en 3.000 signatures, com a mínim adient per recolzar els suggeriments contra el Pla Territorial parcial de les Comarques Centrals - PTPCC-

El 12 de juliol s'acabava el termini per presentar els suggeriments a la Secretaria de Mobilitat del Departament de Política Territorial. Els representants d'ARA O MAI varen registrar els diversos plecs amb els suggeriments, acompanyats, finalment, per un total de 3.786 signatures.

Les firmes van ser recollides aprofitant els diumenges, al Mercat de
Centelles, en fulls repartits per les botigues del poble osonenc i en altres
fulls per signar que individualment, companys i col·laboradors de
l'associació feien córrer pels seus ambients. La campanya de signatures va ser presentada en l'assemblea celebrada el dia 20 de juny.

La presentació dels suggeriments suposa més una victòria moral, que real
cara l'Administració, que ara disposa de mesos per respondre. Segurament tindran arguments per respondre als nostres suggeriments, des de la seva perspectiva de plans estratègics, però serà més difícil que passin per alt la quantitat de signatures recollides, que representa un nombre gens menyspreable de ciutadans.

Feliçment superat aquest episodi, ara un dels objectius de l'associació serà el d'aconseguir associats de la plataforma. Des de l'última assemblea, del dia 20 de juny, poden haver-hi socis de l'associació, que tant poden ser-ho només nominalment, com a més, pagar la cuota de 12 Euros l'any, per tal d'ajudar al finançament de les activitats i iniciatives que comportin alguna despesa econòmica.

ARA O MAI - premsa

13-VII-2006


Plataformes de defensa del territori es reuniran dissabte a Centelles, per crear una xarxa interlocal

L’Associació ARA O MAI, ha convocat a través de la seva Comissió de Relacions Externes, entitats de defensa del territori de la comarca i del Vallès, per unir esforços i poder originar una veu crítica amb les decisions que els polítics prenen, sense tenir en compte, a la població afectada. Han anunciat la participació a l’acte, companys de les plataformes No a la Mat, el GDT, l'Avenc, Plataforma contra el 4 cinturó, No a l'autopista de Sant Feliu de Codines.

La trobada es celebrarà al pati cobert del CEIP Idelfons Cerdà —Avda. Pere Barnils, s/n—, a partir de les 6 de la tarda.

Durant la vetllada, cada plataforma podrà presentar-se al públic i s’acordaran els passos necessaris per operar conjuntament. La iniciativa respon a la convicció de que si s’uneixen diverses plataformes es podrà fer més pressió a l’estament polític, que moltes vegades resta insensible a les queixes dels ciutadans, als que representen.

En quan a l’associació ARA O MAI, aquesta segueix el procés per legalitzar-se jurídicament i poder presentar els suggeriments a la Secretaria de Mobilitat, abans del 12 de juliol. Per altra banda, diumenge passat, es va iniciar la recollida de firmes i actualment, a nombroses botigues i establiments del poble, es poden trobar les fulles per signar. S’espera aconseguir un nombre important de firmes. Es desitja arribar a les 3.000.

Aquest dissabte també es reuniran col•laboradors i simpatitzants de l’associació ARA O MAI, per fabricar la nova fornada de pancartes, per proveir l’estoc que es posarà a la venda, diumenge al mercat de Centelles, i més endavant, als mercats de Vic i Tona.

30-VI-2006


ARA O MAI: PER LA DEFENSA DEL TERRITORI

Comunicat:

L'associació ARA O MAI: PER LA DEFENSA DEL TERRITORI (AOM) es proposa aconseguir 3.000 signatures de suport als suggeriments que s'han de presentar abans del 12 de juliol, a la Secretaria de Mobilitat. L'administració ha d'aprovar el Pla Parcial de les Comarques Centrals, i els suggeriments que la població pot adreçar al projecte són l'últim tràmit burocràtic, abans de l'aprovació definitiva. Tal i com van explicar ahir, diferents representants dels grups de treball d'AOM, els suggeriments, com a tals no tindran un pes afectiu important, però si s'acompanyen d'un bon plec de firmes, almenys serviran per demostrar als polítics que per terres d'Osona i el Vallès Oriental, hi ha un nombre important de ciutadans que s'oposa al projecte de construcció d'una autopista, entre Sant Feliu de Codines i Centelles.

Aquestes consideracions es van fer ahir, dimarts 20 de juny, en el transcurs d'una nova assemblea de la plataforma, celebrada a Centelles, al Centre Parroquial, que va reunir un nombre notable de veïns de la vila i rodalies, que van poder escoltar les últimes novetats i prendre part de les primeres decisions assemblearies de l'entitat ciutadana que segueix el procés legal per constituir-se jurídicament.

Des del grup Jurídic-tècnic d'AOM es va insistir un cop més, de la inutilitat de les últimes declaracions sorgides en medis d'informació, en la que s'informava que la Generalitat anul·lava el projecte de l'autopista. Aquestes informacions només han estat expressades verbalment pels responsables polítics, i en qualsevol cas, cal que surtin publicades en els canals oficials. Quan l'autopista salti dels plans territorials publicats, només aleshores podrem estar segurs de que les declaracions dels responsables dels departaments territorials, són certes. Tot i això, des de l'AOM es va observar que els plans territorials per les comarques centrals, preveuen dos corredors d'accés a la comarca d'Osona, i que per tant, si s'anul·lés el projecte de l'autopista de Sant Feliu-Centelles i el de la nova variant de la C-17, caldria veure quin altres plans es posen com a alternatives. Però per ara, tot són declaracions verbals i les intencions reals semblen ser les de com! ençar a construir la variant de Sant Feliu de Codines, com a una carretera de tres carrils, però reservant l'espai suficient per ser ampliada a autopista, en el futur.

Altres qüestions destacades de l'assemblea van ser les de les activitats i les relacions externes de l'associació. De les 370 pancartes que s'han posat a la venda els dos últims diumenges, només en queden 16. El proper 1 de juliol es posarà en marxa una segona campanya de "pancarting" que comportarà la fabricació de centenars de noves pancartes. En l'assemblea va sortir la proposta d'instal·lar més taules informatives i de distribució de samarretes i pancartes, a altres mercats de la comarca, com Vic i Tona. En les taules també hi hauran els fulls per recollir signatures.

Des del grup de Relacions Externes, es va explicar que pel mateix 1 de juliol, es prepara una trobada a Centelles, entre membres de diferents associacions i plataformes ciutadanes, que comparteixen la preocupació per la defensa mediambiental i cultural del territori, a nivell comarcal i català. Entre altres, hi haurà membres del Grup de Defensa del Ter, de l'Adenc, El Fanal. La trobada vol servir per presentar les diferents plataformes i establir un marc comú de col·laboració, expressat en manifests comuns i amb el suport mutu a les activitats.

Per altra banda, ja es poden començar a inscriure soci a l'associació. L'entitat segueix els passos per dotar-se d'uns estatuts, junta directiva, associats i cuota. El Mas Banyeres de Centelles, serà la seu social de l'entitat. Actualment casa de colònies, es troba en la zona afectada pel traçat de l'autopista i és un lloc emblemàtic del poble. L'assemblea va establir, per votació, la cuota optativa d'1 Euro al mes (12 Euros l'any). Es podrà ser soci individual o persona jurídica, tant si es paga cuota, com no, tot i que es va remarcar la necessitat de solucionar el finançament de la plataforma.

L'entitat segueix els passos per constituir-se com a associació legalitzada i ja s'han establert mitjans de col·laboració econòmica a través dels socis.

21-VI-2006


OPERACIÓ PANCARTING:
VENUDES 240 PANCARTES I CENTENARS DE SAMARRETES

Ahir, dissabte, dia 10, a la tarda, la plaça Mossèn Xandri, de Centelles, es
va convertir en un improvisat taller de fabricació de pancartes. Organitzats
en cadena, entre vint i trenta col·laboradors de l'associació ARA O MAI, es
van ocupar de retallar les lones i els vinils, per fabricar tres-centes
pancartes. Les pancartes de 80x50 cm porten tres lemes diferents: el
logo "ARA O MAI", "NO A L'AUTOVIA" i "NO A LA DESTRUCCIÓ DEL TERRITORI".

D'aquestes pancartes, avui, diumenge, 11 de juny, se'n han venut 240, en el
mercat de Centelles. Balcons particulars de tot el poble comencen ja a lluir
les pancartes i molts ciutadans s'han vestit ja amb la samarreta verd
pistatxo, amb el logo "ARA O MAI" estampat, que també s'ha venut a
centenars, a la parada que l'associació havia instal·lat al Passeig de
Centelles.

Diumenge que ve, es repetirà venda de pancartes i samarretes.

ARA O MAI

11-VI-2006


ARA O MAI: PER LA DEFENSA DEL TERRITORI

Operació «Pancarting»

Aquest diumenge, 11 de juny, entre les 10 i les 14 h., l'associació "ARA O MAI: Per la defensa del territori" posarà a la venda unes 300 pancartes, en el Mercat de Centelles. Tots els ciutadans que comparteixen les nostres preocupacions, podran fer visible el rebuig a l'autopista, penjant als balcons i espais visibles, les pancartes de lona i vinil, que es posaran a la venda, per 6
euros.

Ara o Mai


Veïns de Sant Feliu de Codines, Bigues i Centelles subscriuen un manifest contra l’autopista

A més de les dues caminades pel paisatge afectat i de la botifarrada popular, l’acte va tenir un dels moments clau, en la lectura d’un manifest, amb la veu del músic Marc Parrot

L’acte de caràcter festiu que la plataforma no a l’autopista de Sant Feliu de Codines, va organitzar aquest passat dissabte, dia 3, a la tarda, va reunir unes 200 persones, aproximadament, a la caminada i mig miler més a la plaça de la vila. L’espai urbà de Sant Feliu acollia panels informatius i va ser on el músic Marc Parrot va llegir un manifest signat per representants de les plataformes sorgides en els nuclis afectats pel projecte viari: Sant Feliu, Centelles i voltants i Bigues.

L’acte consistia en una caminada llarga, i una altra de més curta, pel paisatge per on passaria la variant de Sant Feliu, primer tram de l’autopista projectada per la Generalitat.

El manifest denunciava que es presentés un projecte de variant per a Sant Feliu, integrat per trams amb 3 i 2 carrils i trams amb 3 i 3 carrils, quan el municipi només demanava una variant de dos carrils amb un tercer per a vehicles lents. Segons això s’estimava desproporcionat la construcció d’una autopista per donar accés a una zona on la població, sumant varis pobles, no supera els 10.000 habitants. Evidentment es tracta d’un projecte que no està només destinat a donar accés a aquestes poblacions del Vallès i el Moianès, sinó que és una via d’enllaç des de l’àrea metropolitana fins a Tosses de la Cerdanya. El manifest denúncia l’impacte ambiental del projecte, que afectaria zones d’interès natural i agrícola, i sobre tot, paisatgístic. Hi ha dos Espais d’Interès Nacional, susceptibles: els Cingles de Bertí i Gallifa. Un altre punt destacable és el de l’alteració demogràfica que aquest tipus d’infraestructura provocaria en la vida de poble tranquil i proximitat entre els veïns, que hi ha a Sant Feliu.

Les qüestions que esgrimeixen els ciutadans de Sant Feliu són també compartides pels altres pobles, per on passaria o es faria notar el pas de l’autopista. La plataforma ARA o MAI de Centelles i voltants, i la plataforma de Bigues, van també subscriure el manifest. L’acte de Sant Feliu és la primera celebració pública —a banda de les assemblees— que uneix ciutadans i plataformes de diverses poblacions, que s’oposen a la construcció de l’autopista.

Gabinet de premsa d’ARA o MAI
3-VI-2006


Dissabte 3 de juny, a Sant Feliu de Codines. Caminada i Botifarrada Reivindicativa, amb la participació de Marc Parrot

La Comissió No a l’Autopista de la Plataforma de Plataforma Sant Feliu, amb la col·laboració del Centre Excursionista Sant Feliu i de l’Ajuntament de Sant Feliu, proposa una caminada popular pels indrets on està projectat el pas de l’Autopista. Per fer més assequible la caminada a tots els públics, es proposen dos recorreguts, un de llarg i un de curt.

El recorregut llarg sortirà de la plaça a les 16:30 h. Anirà cap a la Creu del Terme, les vinyes del Masclans fins arribar a sota el Serrat de les Moles, punt més alt de recorregut i des d’on hi haurà una bona panoràmica de la zona que serà convertida en carretera de sis carrils. Es baixarà cap els camps de Can Deu, la cruïlla cap el Fonoll i Solanes, i se seguirà pel camí que baixa cap el Cementiri on està previst trobar-se amb la caminada curta.

La caminada curta sortirà a les 18:00 h. de la plaça. Anirà cap el Cementiri on es trobarà a la caminada llarga. Després tots plegats baixaran cap el camí del Molí i aniran cap al Cosonell. Des del Cosonell s’anirà als camps del Prat de Dalt, punt més baix del recorregut, on es veurà la zona on estan projectats grans enllaços d’accès i es tornarà cap a la plaça del poble.

Sobre les vuit del vespre, s’arribarà a la plaça on en Marc Parrot llegirà el manifest contra l’Autopista. Les Plataformes dels pobles veïns també intervindran amb la lectura dels seus manifestos. A la plaça tota la tarda es farà una exposició de foto muntatges i plànols del traçat de l’Autopista, així com de les diferents i contradictòries notícies que han aparegut als
mitjans de comunicació. Hi hauran taules de recollida de signatures de suport i de recollida de dades de persones que es vulguin adherir a la Plataforma. Les Plataformes dels pobles veïns també formaran taules i exposició.

Es prepararan botifarres per qui en vulgui i també begudes i refrescs, prèvia adquisició dels tiquets a preus populars, que serviran per ajudar a finançar l’acte i la campanya contra l’Autopista. La caminada serà lliure i gratuïta i s’hi podrà apuntar tothom que vulgui. Diversos membres de la comissió hi aniran per explicar in-situ les destrosses irreparables que faria l’autopista a l’entorn natural així com els efectes a la sonoritat i contaminació de la zona.

31-V-2006
COMISSIÓ NO A L’AUTOPISTA
PLATAFORMA SANT FELIU DE CODINES

1-VI-2006


La Comissió No a l'Autopista posa en dubte la retirada del projecte i creu que la Generalitat ha volgut calmar els ànims

Davant les notícies aparegudes en diferents mitjans de comunicació la setmana passada (dia 19 de maig) referents a la retirada del projecte d’autopista Sant Feliu de Codines-Centelles del Pla d’Infrastructures del Transport de Catalunya (PITC) i la realització de la variant de Sant Feliu de Codines amb un total de 3 carrils en un principi en comptes dels 5-6 projectats, la Comissió No a l’Autopista de la Plataforma
Sant Feliu manifesta:

1 – Valorem positivament que la Generalitat de Catalunya es replantegi el PITC, retirant la proposta d’autopista entre Sant Feliu de Codines i Centelles.
2 – Mostrem la nostra preocupació pel fet que s’indica que aquesta retirada és sols temporal.
3 – Recordem que actualment continua actiu i per tant el seu curs l’aprovació del Projecte informatiu del tram d’autopista que va des de l’entrada de Sant Feliu de Codines fins a la cruïlla de la C-59 amb la carretera de Centelles (C-1413) . I que per aquest tram, el secretari general de la Direcció General de Carreteres (Sr. Manel Nadal) en cap cas ha manifestat la intenció de retirar el projecte presentat i tan sols indica que en una primera fase es faran només 3 carrils (2+1) però amb la reserva de sòl per a una futura ampliació a 5-6 carrils. Per tant entenem que la Generalitat continua pensant en un traçat d’autopista per aquesta zona i que per tant en un futur haurà de donar-li sortida o bé cap a l’Eix Transversal o bé cap a Centelles.
4- Aquesta presumpta retirada de la infrastructura viària no ha vingut acompanyada d’una altra proposta alternativa a la mobilitat que es planteja en el PITC, per la qual cosa el problema de mobilitat que diuen que soluciona la infrastructura no queda resolt.
5- Pel que s’ha exposat en els apartats 2, 3 i 4 creiem que la Generalitat, a fi de calmar els ànims de la població del territori afectat, que s’ha manifestat clarament en contra de l’autopista, ha retirat temporalment el projecte però amb la intenció d’aplicar-lo en un futur proper, sinó no s’entén que en la variant de Sant Feliu de Codines es mantingui el traçat d’una via amb característiques d’autopista (grans viaductes, grans enllaços i radis de corbes corresponents a una via ràpida) i amb la reserva de sòl preparada per
ampliar la via a 5-6 carrils quan els interessi. A més a més, si hi afegim el fet que el Pla Territorial de les Comarques Centrals preveu un gran creixement de població en aquests propers anys, el que comportarà, a part d’un canvi insostenible en l’estructura social, territorial i paisatgística d’aquesta àrea, una nova pressió sobre la mobilitat (insuficiència de la xarxa viària actual), que els servirà per justificar la necessitat de la nova autopista de Sant Feliu a Centelles o de Sant Feliu a l’Estany.
6 – Per tot el que s’ha exposat anteriorment manifestem la nostra preocupació per la difusió d’una notícia que considerem falsa i que sols pretén calmar els ànims de la població afectada i per tant anunciem que la Comissió No a l’Autopista de la Plataforma Sant Feliu de Codines continuarà lluitant, i tirarà endavant totes les actuacions que
tenia projectades fins aconseguir que es presenti un nou projecte de variant per a la C-59 en el seu pas per Sant Feliu de Codines que sigui d’una autèntica variant i es garanteixi el manteniment de l’estructura social, natural i paisatgística de tot el territori afectat (Osona, Moianès i Alt Vallès).

24-V-2006


Aturen el projecte

El projecte de l'autopista entre Sant Feliu de Codines i Centelles ha estat aturat pel departament de Política Territorial de la Generalitat, arran de les reaccions negatives que estava despertant a la zona. La notícia ha estat difosa per l'alcale de Centelles, Miquel Arisa, com a resultat dels seus contactes amb el govern de la Generalitat.

29-V-2006


La Plataforma contra l'autopista de Centelles farà tallades de protesta de la carretera C-17

Els opositors a l'anomenada autopista Sant Feliu-Centelles van organitzar ahir dimarts al vespre, 16 de maig, una nova assemblea que va reunir unes 500 persones al Casal Francesc Macià de Centelles.

>> Veure reportatge 22 fotos i vídeos

Comissions Els assistents van formar diverses comissions de treball i van ser informats d'una reunió celebrada també ahir mateix de l'Ajuntament de Centelles amb el secretari general de Mobilitat de la Generalitat, Manel Nadal, que va ser descrita com a "dura" per uns dels presents.

Contundència Una de les propostes d'acció que va ser més aplaudida en diverses ocasions és la de tallar la circulació de la carretera C-17, que comunica la comarca amb el Vallès i Barcelona.

L'alcalde de Centelles, Miquel Arisa, ahir no va assistir a l'assemblea. Els veïns del barri de Sant Pau també van protestar pel nou traçat de la C-17. En general, les intervencions més aplaudides van ser les més dures.

17-V-2006


.

COMUNICAT D’ERC DE CENTELLES


ERC de Centelles per mitjà de la web de la Generalitat es va assabentar que hi havia aquest projecte de l’autopista i que el 20 d’abril s’acabava el termini.

El grup d’ERC i La Plataforma Cívica de Centelles es varen posar d’acord i es varen recollir al•legacions, més de 150 que es varen portar al Departament Territorial de La Generalitat a Barcelona amb dues tongades.

L’Equip de Govern al veure que ERC es posava en moviment, el dia 1 d’abril va fer una reunió amb el seu grup i els va informar, el grup va dir que no volia l’autopista i el dia 3 en una Junta de Govern va fer una al•legació.

Els grups de la oposició conjuntament, varen presentar una moció perquè es fés un Ple per poder fer un acord de Ple, el dia 27 d’abril, en contra de l’autopista, a aquesta moció els socialistes varen demanar de ser-hi, i tots tres grups vàrem fer un acord de Ple en contra de l’autopista, però ja estava fora de termini.

Val a dir que aquesta qüestió va sortir el 13 de desembre en el DOC, pel febrer la Federació Catalana de Municipis ho va comunicar a l’alcalde, i com se sap no va fer res.

En el Ple del dia 27 la representant d’ERC, li va demanar explicacions d’aquest secretisme.

A partir d’aquí algunes persones es varen interessar per, ens vàrem reunir i vam fer una convocatòria a tot el poble, i la resta és que vàrem reunir més de 800 persones.

A la macro reunió es va quedar que no ho deixaríem utilitzar per cap polític, però l’alcalde Arisa i Joan Soler varen arribar amb caire de vencedors i va obrir l’acte l’alcalde, cosa que ha provocat la indignació de molts centellencs.

ERC Centelles
13-V-2006


Neix la plataforma en contra cinquè cinturó en un acte amb una àmplia resposta ciutadana

COMUNICAT DE LA "PLATAFORMA EN CONTRA DEL 5è CINTURÓ"

Més de 800 persones de diferents poblacions d’Osona i del Valles Oriental es van trobar ahir a la nit al Casal Francesc Macià de Centelles per constituir una plataforma cívica en contra de la construcció del cinquè cinturó que haurà d’unir Sant Feliu de Codines amb Centelles, segons consta en el Pla d’Infraestructures del Transport de Catalunya. La important resposta a la convocatòria ciutadana és una mostra de l’alta sensibilitació que hi ha a aquesta comarca davant de la proposta de construcció d’una autopista que travessaria espais d’alt interès natural com els Cingles de Bertí o el Puigsagordi.

En el decurs de l’acte, l’alcalde de Centelles Miquel Arisa, del PSC, es va pronunciar clarament en contra del projecte i va fer referència a l’acord de tots els grups representats al consistori de manifestar-se en contra, per criteris de caràcter mediambiental i per preservar la personalitat de la comarca. En aquesta línia ha presentat les corresponents al.legacions a la Generalitat. Tant l’Ajuntament, com moltes entitats i particulars assistents a l’assemblea d’anit, consideren suficient la millora de l’actual carretera i la potenciació del transport públic.

Entre les entitats assistents hi havia associacions de veïns, entitats, el Grup de Defensa del Ter, grups polítics i altres agents cívics que van acordar continuar les mobilitzacions. Aquesta nit, a Sant Feliu de Codines, hi haurà una nova sessió informativa sobre aquesta polèmica proposta.

11-V-2006


Convocatòria de l'assemblea

Un grup de veïns i membres d'entitats i agrupacions polítiques ha convocat l'assemblea constitutiva de la plataforma "Autopista No", per fer l'oposició a l'autovia Sant Feliu de Codines-Centelles. L'acte se celebrarà aquest dimecres, dia 10, a les 22:00 h, al Casal Francesc Macià. La convocatòria afirma que es tracta d'"una autopista de sis carrils que farà transitar pel nostre municipi una mitjana de 55.000 vehicles diaris i amb un traçat previst que afecta l’espai d’interès natural amb el que comptem tots els centellencs /es, la serralada de la Guàrdia amb el turó del Puigsagordi".

8-V-2006


Aquest és un muntatge fotogràfic de l'aspecte que tindria l'autovia vista des de l'oest. En primer terme, Centelles; al fons, la C-17 que, a la dreta, baixa cap al Congost. La imatge forma part de la convocatòria de l'assemblea de la futura Plataforma pel dia 9 de maig.
El mapa inferior assenyala aquest traçat i el de la possible nova C.17, que afectaria el barri de Sant Pau, entre Centelles i Aiguafreda.


 

Constituïda la Plataforma Sant Feliu-Comissió No a l'Autopista aSant Feliu de Codines

La Plataforma Sant Feliu neix de la voluntat d'un grup de veïns del poble conscienciats i preocupats per l'estat actual del municipi i que vol lluitar per a millorar les condicions de vida dels ciutadans de Sant Feliu des d’una perspectiva apolítica, apartidista i de diàleg. La plataforma té previst actuar a nivell de comissions segons els temes de major sensibilitat
social. En aquest sentit es crea la Comissió No a l'Autopista.

Des d'aquesta Comissió hem engegat diferents actuacions:
1 - Es van presentar més d'un centenar d'al·legacions en contra del projecte informatiu de la Variant de Sant Feliu, ja que entenem que el projecte tal i com està presentat (5-6 carrils i grans enllaços) es correspon més a una autopista que a una variant. Cosa que després es va corroborar consultant el Pla d'Infraestructures del Transports de Catalunya (PITC) que defineix
un nou eix viari principal per connectar el Barcelonès amb la Cerdanya (Eix Barcelonès -Cerdanya per Tosses) el qual té el següent traçat: Badalona - Mollet - Caldes - Sant Feliu -Centelles - Vic - Ripoll - Puigcerdà. El PITC defineix en el tram que ens afecta la construcció d'una NOVA AUTOPISTA que anirà de Sant Feliu de Codines a Centelles.

2 - S'ha elaborat un manifest que es pretén que signin totes les entitats del poble. El passat dilluns 24 d'abril es va convocar a totes les entitats del municipi a una reunió on van assistir unes 60 persones en representació d'una trentena d'entitats. De moment un vintena d'entitats han manifestat la seva voluntat de donar suport al manifest i esperem que en total seran un
trentena les que l'acabin signant.

3 - S'ha convocat una reunió informativa per el proper dijous 11 de maig a les 8 del vespre al Centre Cívic de Sant Feliu de Codines en que esperem que hi assisteixin més de 300 persones on informarem realment del que és la variant que fa tant temps que demanava el municipi. Aquesta xerrada s'ha fet extensiva a tots els municipis que es puguin veure afectats per aquesta Autopista (Vallès Oriental, Moianès i Osona).

4 - Un grup d'unes 40 persones va assistir al Ple Extraordinari de l'Ajuntament de Sant Feliu de Codines el passat 19/04/2006, en que aquest es va pronunciar en contra de l'autopista, amb pancartes en contra de l'Autopista.

5 - S'estan recollint signatures en contra de l'autopista i a favor d'una variant menys impactant. Actualment tenim recollides un miler de signatures. Però l'objectiu es recollir-ne més de 5.000 i juntament amb el manifest demanar audiència a la Generalitat de Catalunya (Departament de Política Territorial i Departament de Medi Ambient i Habitatge) per mostrar el nostre rebuig a aquesta autopista.

6 - El 3 de juny es farà una festa lúdica reivindicativa que consistirà en una caminada popular seguint el traçat de l'autopista i acabarà amb una butifarrada en els camps que queden ocupats per l'enllaç d'entrada de l'autopista al poble de Sant Feliu. També hem creat una pàgina web on publiquem tota la informació que tenim disponible sobre
aquest tema: www.telefonica.net/web2/virtualuigi/c59/index.htm

Comissió No Autopista - Plataforma Sant Feliu

5-V-2006


ICV d’Osona, contra l’autovia entre Sant Feliu de Codines i Centelles

ICV d’Osona s’oposa al projecte d’autovia entre el Vallès i Osona que preveu el Pla d’Infraestructures de Transport de Catalunya (PITC). En les al.legacions al PITC presentades per ICV d’Osona el passat 31 de març ja es sol.licitava la desprogramació del projecte. Les al.legacions d’ICV d’Osona al PITC van ser presentades en roda de premsa el passat dia 3 d’abril a Vic, en un acte que va comptar amb la presència, entre altres, del diputat i portaveu d’ICV al Parlament Joan Boada.

A l’al.legació concreta referida a la nova autovia entre el Vallès i Osona –en el que a la pràctica representaria un cinquè cinturó de circumvalació a Barcelona-, ICV d’Osona ja advertia que el projecte “afectaria greument els espais naturals que fan de connectors entre els espais del PEIN de la zona del Moianès, els Cingles de Bertí i Gallifa, i també les zones naturals que connecten els Parcs Naturals de Sant Llorenç del Munt i el Montseny”. La nova autovia, s’afegeix a les al.legacions, “representaria una barrera infranquejable i, per tant, no hi hauria cap connexió possible entre el Parc de Sant Llorenç i el del Montseny”.

ICV d’Osona planteja en les seves al.legacions, entre altres motivacions, que la planificació de les infraestructures no ha de respondre prioritàriament a la demanda existent, sinó al model territorial i de mobilitat que es vol assolir. S’hi demana que totes les actuacions segueixin els principis de sostenibilitat.

Així mateix, s’hi sol.licita que, en la mesura del que sigui possible, les infraestructures que s’hagin de construir per a vehicles privats han de ser compatibles amb el transport públic, i que s’han de prioritzar les inversions en mesures que afavoreixin el transport públic, bé sigui tren, autobús, etc. En aquest sentit, es demana prioritzar les inversions ferroviàries abans que les carreteres, i abans que qualsevol altre projecte, primar la inversió en la línia Barcelona-Puigcerdà-La Tor de Querol.

Pel que fa a les carreteres, a part de sol.licitar la desprogramació del projecte d’autovia entre el Vallès i Osona per Sant Feliu de Codines, Sant Quirze Safaja i Centelles, es demana condicionar el traçat de qualsevol obra nova al menor impacte ambiental possible, i prioritzar la protecció dels ecosistemes naturals, els espais d’interès agrari i l’entorn agroforestal. Es pensa especialment en el futur desdoblament de l’Eix Transversal i en la proposada variant Sud de Vic, que podria afectar a la roureda del Llopart i altres espais d’interès.

ICV d’Osona demana que es dissenyi un pla comarcal de millora del transport públic per carretera, on es contempli la mobilitat intercomarcal i intracomarcal, vetllant especialment per l’accés als polígons industrials i perquè cap població quedi desatesa pel transport públic. ICV d’Osona planteja la potenciació del transport públic com a alternativa a la construcció de noves infraestructures que uneixin Osona amb les comarques veïnes.

Adjunt us enviem text íntegre de les al.legacions presentades per ICV d’Osona al Pla d’Infraestructures de Transport de Catalunya (PITC).

26-IV-2006

>> Veure al·legacions d'ICV al Pla d'Infraestructures de Transports


COMUNICAT de l'Ajuntament de Centelles

L’Ajuntament de Centelles, informa que ha presentat una al•legació al Departament de Política Territorial i Obres Públiques de la Generalitat de Catalunya, en data 10 d’abril, desprès que la Junta de Govern Local de l’Ajuntament de Centelles, en sessió ordinària del dia 3 d’abril de 2006, on es manifesta el rebuig radical a la proposta de 5è cinturó del Pla d’Infraestructures de transport de Catalunya de la Generalitat de Catalunya.

La proposta de 5è cinturó, que aniria des de caldes de Montbui fins a Malla o fins a Centelles i que de moment està dibuixat que passaria per Sant Quirze de Safaja, el Taló, mas Blanc, Sant Martí de Centelles i saltaria cap a la Rovira de Baix, Banyeres i fins a l’Ajuda passant entre la carretera 1413 i la costa. Per aquest motiu, des de l’equip de govern de l’Ajuntament de Centelles, rebutgem radicalment el possible traçat del 5è cinturó, ja que és inacceptable per Centelles perquè trencaria el que és l’essència del nostre entorn, es perdria l’equilibri harmònic entre la població i el seu gran patrimoni paisatgístic, cultural i històric amb els emblemàtics entorns de la costa com són el turó del Puigsagordi i el de les Onze Hores, Morro de Porc, el Quicarell i molts d’altres. Finalment, es trencaria l’equilibri de les masies que estan a peu de costa amb la resta del municipi. Tots aquests motius fan impensable que nosaltres puguem assumir aquesta proposta d’autovia.

Per tot el que s’ha manifestat, la Junta de Govern Local, per unanimitat va adoptar els acords de Presentar unes al•legacions al Projecte d’Infraestructures de transport de Catalunya elaborat pel Departament de Política Territorial i Obres Públiques i requerir la modificació del traçat o refer la 1413 per on passa i eixamplar-la fins la mida necessària i un cop arribi al pla de la Garga buscar una possible connexió fins el Forn de Glaç i el restaurant del Pinós per mitjà d’un viaducte o una altra solució respectuosa amb el medi.

Aquestes al•legacions s’han presentat perquè creiem que la carretera 1413 limita clarament el que és urbà amb el que és rústic i això fa que es mantingui l’equilibri de creixement del municipi, però també fa que es mantingui l’equilibri hidrològic, ja que hem de tenir en compte que tenim la costa a sobre mateix del municipi i a més amb una alçada considerable de 400 metres que fa que sigui molt difícil amb tan poc espai sedimentar les aigües a la terra i no crear pujades brusques de cabals que anirien cap el nucli urbà i que serien totalment impossibles de poder absorbir. De la mateixa manera que des de l’equip de govern, creiem que la 1413 històricament és i ha sigut una carretera que uneix els pobles veïns de Centelles i que una millora d’aquesta ha de contribuir a millorar la relació amb els pobles de l’entorn, com Sant Quirze de Safaja, Castellterçol, etc. i que actualment s’ha perdut molt i seria bo millorar la 1413 per millorar aquesta relació entre pobles. Però el que no té sentit es fer una via ràpida que no tingui en compte els motius exposats.

Finalment, l’equip de govern vol expressar la seva sorpresa, perquè des de que es va aprovar l’al•legació a la Junta de govern Local, l’oposició ha intentat confondre a la població, acusant a l’equip de govern de no fer res per evitar aquesta autovia. Des de l’equip de govern, tenim la sensació que l’oposició no sabia que fer en un tema tan complex com aquest i que un cop han vist que l’equip de govern actual havia reaccionat d’una manera coherent i eficaç, han volgut confondre a la població, tal i com ja estem acostumats per altres notícies recentment publicades. Des de l’equip de govern actual, ens vàrem presentar a les eleccions municipals perquè tenim un projecte per Centelles, un projecte per fer del municipi un espai per viure i conviure que el desenvolupem dia rera dia tal i com les accions ho demostren i per aquest motiu em cregut oportú matisar la nostra actuació en aquest tema, que demostra una vegada més la capacitat de reacció de l’equip de govern i la voluntat de l’oposició de manipular la informació i tersgiversar la realitat en benefici propi sense tenir en compte els interessos del municipi i per tant sense tenir en compte els interessos dels centellencs i centellenques.

16-IV-2006


COMUNICAT

EL GRUP MUNICIPAL DE CIU REBUTJA L’AUTOPISTA SABADELL-CENTELLES, I DENUNCIA LA MANCA D’INFORMACIÓ DE L’ALCALDE

El Grup Municipal de CiU a Centelles rebutja radicalment el projecte de Pla d’infraestructures de transport de Catalunya (PITC), ja que preveu una autopista entre Centelles i Sabadell, passant per Sant Feliu de Codines i Sant Martí de Centelles, que tindria un enorme impacte sobre el territori, i estriparia tot l’entorn del municipi de Centelles.
Aquesta infraestructura no la veiem necessària ni justificada, i més que beneficiar a la centellenia, àdhuc la comarca, aquest cinquè cinturó només serviria per facilitar que l’àrea metropolitana de Barcelona estableixi la seva residència-dormitori a la nostra comarca.
Denunciem que l’alcalde no ens hagi informat dels detalls d’aquesta infraestructura, ni consultés l’opinió dels diferents grups municipals per tal d’establir un front comú contra una carretera que trencaria un entorn tan emblemàtic com és la Costa del Puigsagordi. De fet, que l’equip de govern s’oposi a aquesta autopista és només una suposició, ja que en cap moment s’ha posat en contacte amb els grups de l’oposició, i de fet no ha estat fins a principis d’abril que ho ha explicat als regidors i regidores del seu propi equip de govern.
Des de CiU demanarem la convocatòria d’un ple extraordinari per debatre aquest tema, i presentarem una moció per rebutjar la futura C-59 al seu pas per Centelles i presentar-ne al•legacions abans que s’acabi el termini

12-IV-2006





<--- tornar a portada