Apunts de geopolítica catalana (III)

«Catalunya ha d'aspirar a convertir-se en el principal node logístic i industrial d'Àsia a la riba nord de la Mediterrània»

| 14/09/2013 a les 00:01h
Aquesta notícia es va publicar originalment el 14/09/2013 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.

Article anterior: Apunts de geopolítica catalana (I)

Article anterior: Apunts de geopolítica catalana (II)
 


Definir els interessos, les orientacions, les estratègies i les palanques de la geopolítica catalana serà essencial per garantir la viabilitat de la Catalunya sobirana i el seu encaix al concert internacional. A continuació s’apunta un assaig de decàleg que busca contribuir al debat sobre la qüestió:


5) Mediterrània i capitalitat: La capitalitat de la Mediterrània Occidental és la principal oportunitat oberta a la política exterior de Catalunya. El Secretariat de la Unió per la Mediterrània amb seu al Palau de Pedralbes marca el camí. Barcelona, Marsella i Milà es mouen per liderar la regió però l'estat català pot donar una empenta definitiva al rol protagonista del Cap i Casal. Barcelona seria l'única d'aquestes ciutats amb estatus de capital d'estat. Al centre del cercle que formen París, Roma, Tunis, Alger, Casablanca i Madrid i sense els condicionants d'un passat colonial. Atractiva i neutral, Barcelona compta amb el poder tou necessari per aconseguir-ho. Una capitalitat que es pot blindar cultivant la sintonia amb Istambul per fer tàndem exercint un lideratge compartit de tota l'àrea Mediterrània.


6) Amèrica Llatina, la Hispanitat: Barcelona és una ciutat molt atractiva vista des de Caracas, Buenos Aires o Bogotà. La pista d'aterratge a Europa de bona part dels llatinoamericans que treuen el cap al continent per estudiar, emprendre o treballar. A través de l'Estat espanyol els catalans han tingut una presència activa a l'Amèrica Llatina que cal mantenir. Espanya té una enorme influència a Llatinoamèrica però també hi genera antipaties i recels. Un cert rebuig conseqüència de l'actitud ufanosa de l'antiga metròpoli que obre oportunitats a l'acció exterior catalana. Donant continuïtat als lligams econòmics i culturals ja existents per mantenir una relació intensa i creixent. Una part del patrimoni exterior de la Hispanitat ha de continuar en mans de Catalunya. Barcelona ha de seguir sent una ciutat propera i acollidora per a les elits llatinoamericanes.

7) L'Orient més llunyà: El món es reequilibra, el seu centre es desplaça a l'Oceà Pacífic i el continent asiàtic recupera un rol protagonista que va perdre fa tot just dos-cents anys. Mentre l'Àrtic no sigui navegable Catalunya té una enorme oportunitat en la profunditat de la seva costa i ha d'aspirar a convertir-se en el principal node logístic i industrial d'Àsia a la riba nord de la Mediterrània. Les inversions xineses i índies han de seguir el camí que ja van fer japonesos i coreans a la Catalunya de finals de segle XX. El sistema portuari català, el tàndem Barcelona/Tarragona, ha de ser la porta d'entrada de les mercaderies asiàtiques a l'Europa Occidental i cal posar-s'hi bé. Acollir les inversions i vendre participacions en actius estratègics com el port mateix sense els recels dels països europeus més establerts.


Continua –i acaba- el proper 21/09/13: Apunts de geopolítica catalana (IV)

 

(Mostra el teu compromís amb el model de periodisme independent, honest i de país de NacióDigital, i fes-te subscriptor per una petita aportació mensual. Fes clic aquí per conèixer tots els avantatges i beneficis. Apunta’t a la comunitat de NacióDigital, perquè la informació de qualitat té un valor.)

També us pot interessar

 

COMENTARIS

Vergonya de generació
Jordi M, 14/09/2013 a les 01:07
+2
-1
Relacions amb Hispanoamèrica en tindrem però menys que ara. D'entrada perquè com que el català s'anirà normalitzant ja no tindran aquella tirada de venir aquí perquè amb el castellà i només el castellà s'hi pot viure sense cap problema. Els que vénen per l'idioma ja no vindran o en vindran menys. Malament rai i no només per la salut de la nostra llengua, si el dia de demà no ens sembla la monstruositat que de fet sempre ho ha estat però per vergonya de la nostra generació no s'ha vist així, de fer que la nostra gent gran visqui els darrers anys de la seva vida en el castellà de la seva persona de companyia. La companyia que li posen els fills tan bon punt ja no la necessiten de cangur i la troben una nosa. Vergonya de generació en mil i un sentits, per cert, la generació progre.
¿Quan serà rendable la travesia àrtica ?
indeptista-no-nacionalista, 14/09/2013 a les 17:48
+0
-0
Quan ? Sempre m'he preguntat perque França ha ofegat Marsella. Nomes s'explica pel jacobinisme ?
?
Anònim, 15/09/2013 a les 12:16
+2
-2
La realidad dice que el puerto de VALENCIA, es el primero del MEDITERRANEO con un transito anual de 4400000 contenedores,en segundo lugar esta el de ALGECIRAS con un transito anual de 4000000 de contenedores,el de BARCELONA tiene un transito de 1700000 contenedores y es el quinto del mediterraneo,por cierto que del 2011 al 2012 perdio el transito de 300000 contenedores,el de TARRAGONA entre 2011 y 2012 perdio un 30% de transito de contenedores que gano el de CASTELLON
Por logica geografica, CATALUNYA nunca sera el centro logistico de ASIA EN EL MEDITERRAO,por la sencilla razon que el transito comercial, entra por el CANAL DE SUEZ, antes de llegar a CATALUNYA ,los barcos tienen que pasar por las costas de toda la rivera mediterranea, por las costas de TURQUIA, GRECIA,ITALIA,FRANCIA y no nombro otros paises pensar que un contenedor con destino ALEMANIA antes tenga que pasar por BARCELONA ES RIDICULO
CATALUNYA deberia ser por logica geografica, la plataforma logistica de ASIA para ESPAÑA Y PORTUGAL

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Autor
Marc Arza

Nascut a Reus l'any 1976. És consultor en internacionalització d'empreses i docent ocasional. Actualment fa de regidor d'Innovació, Empresa i Ocupació a l'Ajuntament de Reus. Apassionat de l'economia, la política i el país. Sobiranista pragmàtic, d'orientació liberal i progressista de tarannà. A Twitter: @marcarza

A Catalunya cada any s'utilitzen 892 milions de tovalloletes | Adrià Costa
Guillem Genovès | 12 comentaris
01/01/1970
Les depuradores pateixen avaries per culpa de les tovalloletes llençades al vàter, que embussen les instal·lacions | Aigües de Barcelona impulsa una campanya per conscienciar d'aquest mal hàbit
Oriol Junqueras i Carles Puigdemont a la manifestació per reclamar l'alliberament de Jordi Sànchez i Jordi Cuixart | Adrià Costa
01/01/1970
Les candidatures de Puigdemont i Junqueras acorden uns compromisos compartits en els programes del 21-D que ara han de negociar amb la CUP | Les llistes també reclamarien la llibertat dels presos, la fi del 155, la retirada dels "piolins" i un compromís de Rajoy davant la comunitat internacional de respectar els resultats
01/01/1970
La presidenta de la cambra baixa cita el dirigent d'ERC al seu despatx durant mitja hora i l'emplaça a reconduir el tarannà durant les sessions de control
01/01/1970
Civio, organització en defensa de la transparència, alerta que la decisió suposa una greu reculada del dret a la informació pública i recorrerà al Tribunal Suprem
José Manuel Maza, fiscal general de l'Estat mort a l'Argentina. | Europa Press
Pep Martí | 4 comentaris
01/01/1970
Cinc claus sobre l'escenari obert després de la mort sobtada de José Manuel Maza, el tercer fiscal general de l'Estat en sis anys designat pel govern del PP
Els herois de la «Liga de la Justicia», darrer gran film de la factoria DC Comics
Esteve Plantada
01/01/1970
Set claus per saber quin és el "supergrup" més prodigiós del cinema
Una escena de la magnífica «Viaje al fin de la noche» | Alba Muñoz
Teresa Ferré
01/01/1970
La companyia Proyecto 43-2 acaba d’estrenar a Barcelona "Viaje al fin de la noche", la darrera peça de la trilogia sobre el conflicte basc i la memòria col·lectiva
Mural a favor dels presos polítics | Adrià Costa
01/01/1970
L'entitat demana anar més enllà dels grans actes de carrer i proposa reivindicar l'alliberament dels líders sobiranistes en el dia a dia