opinió

Autopistes a l'infern

«El futur sostenible ha de passar per una doble xarxa de ferrocarril que connecti el país amb els ports, dotant-los d'una fortalesa i competitivitat que ara no tenen»

per Montserrat Nebrera, 15 de juny de 2022 a les 20:00 |
Com ja ha passat en tantes ocasions, l’efecte provocat per certes decisions polítiques no ha estat a l'altura de les intencions. Alliberar els peatges de les autopistes ha generat més problemes que avantatges: embussos considerables en els dies feiners i caos quilomètrics durant els caps de setmana conformen la imatge. La mala praxi d’alguns camioners s’ha ajuntat amb el fet obvi que molta gent que, quan era de pagament, no utilitzava l’autopista, ara que és de franc si ho fa, de manera que l’infern està servit i té conseqüències de molts tipus. Si abans, sobretot en certes dates, teníem caos, ara serà doble, i intentar pal·liar-ho amb la utilització de mesures de moments caòtics anteriors sols demostra la constant improvisació de tots els governs, cadascú en les seves competències.

Alliberar peatges no va ser una mesura convenient. Per començar, l’autopista deixa de tenir el seu sentit originari per a zones d’alta densitat poblacional i molta mobilitat: servir qui de manera excepcional o per la seva activitat quotidiana requereix d’una via ràpida per al desplaçament per carretera. Ara l’opció ha desaparegut, perdent-se aquest tipus de necessitats en el marasme dels embussos, i provocant tot plegat enormes costos en hores de feina perduda, que afegeixen més greuge a una ja minvada productivitat.


En segon lloc, el trànsit de vehicles pesats per les autopistes hi provoca enormes deformacions en l’asfalt, que per raons de seguretat han de ser contínuament reparades, provocant més embussos i incrementant la despesa pública en un cercle viciós que relaciona aquests amb el deteriorament de les vies i de nou tornar a començar amb més embussos.

Paradoxalment, en temps de preocupacions mediambientals aquestes lentes caravanes de vehicles que si no es posa remei han vingut per quedar-se, amb aturades i reinicis de la marxa, provoquen un augment de la contaminació, amb clars efectes sobre la salut de tothom i en particular sobre la dels conductors, una salut no sols física, sinó també mental en haver de patir de manera habitual la situació. No es estrany, doncs, que a la vegada hagi augmentat la sinistralitat viària, en un ambient vial de crispació i angoixa. No cal dir que aquestes afectacions de la salut i de la sinistralitat viària tenen també un acusat impacte sobre l’economia.


És evident que el futur sostenible ha de passar per una doble xarxa de ferrocarril que connecti el país (el gran i el petit) amb els ports, dotant aquests d’una fortalesa i competitivitat que ara no tenen. Però mentre això no arriba, i ja fa tard, cal recuperar el sentit comú: les autopistes s’han de pagar, si han de seguir existint. Deia un col·lega que la gent més pobra fa les autopistes, les paga en part amb els seus impostos i després no les pot utilitzar, i probablement és cert, però també ho és que quan les utilitza tothom en qualsevol moment esdevenen inútils, o en els termes d’ACDC, "highway to hell".

 

Mostra el teu compromís amb NacióDigital.
Fes-te subscriptor per només 59,90€ a l'any, perquè és el moment de fer pinya.

Fes-te subscriptor

 

Montserrat Nebrera
Advocada, jutge, diputada i sempre "profe" a la universitat (des de fa 13 anys a la UIC), va fer tres carreres per una barreja de curiositat i avorriment. Candidata a mestre de res, aprenent de tot (menys de bruixa!), ha fundat Alternativa de Govern. Creu en la unió però sols des de la llibertat.
21/09/2022

Fans de la reina

07/09/2022

Una estona amb el president

25/08/2022

Qui vol fer fora Laura Borràs?

10/08/2022

600 metres

30/07/2022

Somnis posposats

13/07/2022

Trias?

29/06/2022

Sí a l'OTAN

15/06/2022

Autopistes a l'infern

01/06/2022

Ni de bon tros s'ha acabat el conflicte

18/05/2022

Cortines de corrupció

Participació