opinió

​L'eix Reus-Terol, vital pel sud de Catalunya i l'Aragó

«Desdoblar la carretera N-420 entre Terol i Reus-Tarragona significaria posar al món amb vies de comunicació ràpides comarques oblidades per Espanya i per Catalunya»

per Anton Monner, Gandesa | 27 d'octubre de 2021 a les 10:32 |
Amb la distribució territorial de Javier de Burgos de l’any 1832, Tarragona es va convertir en capital política del sud de Catalunya, mentre Reus mantenia l’hegemonia comercial, econòmica i cultural. I Tortosa, la capitalitat dels seu extens bisbat interterritorial de Catalunya, València i Aragó, restava com a centre de comunicació per l’Ebre entre la Mediterrània i la península.

Hagué de passar gairebé un segle per disposar de carreteres, com a vies de comunicació fiables, que substituïen els llaguts que pujaven i baixaven mercaderies, amb la duana a Xerta i passatgers que arribaven a Amposta.

 
Des de la Cambra de Comerç de Reus, amb la seua idea descentralitzadora del territori, es pretén escometre una gran obra essencial pel futur, per reestructurar tot el sud de Catalunya, Tortosa, i l’àrea metropolitana de Tarragona i Reus. Es tracta de desdoblar la carretera N-420 entre Terol i Reus-Tarragona, creant la A-40. La seva concreció significaria posar al món amb vies de comunicació ràpides comarques oblidades per Espanya i per Catalunya, com son les interiors de les Terres de l’Ebre, el Baix Aragó i el tàndem Ports, Maestrat i Matarranya.


Oblidades perquè dins de Catalunya són les darreres en el seu desenvolupament i les primeres en el despoblament rural, com també ho son les del sud de l’Aragó i les nord de València. Esta via de comunicació entre Terol, Alcanyís, Gandesa, Reus comunicaria estes comarques directament amb la futura àrea metropolitana de Reus-Tarragona, que ja disposen d’accés ràpid per arribar a Barcelona. Tanmateix uniria transversalment Gandesa i Móra amb Tortosa, amb l’autopista de la de la Mediterrània i Casp, Alcanyís, Morella i Vinaròs, millorant les actuals carreteres. 

Teruel Existe, partit polític desvinculat del PSOE i del PP, hegemònics a l’Aragó i Espanya, amb els vots que necessita Pedro Sánchez per governar, ho pot fer possible. Vet aquí que la Cambra de Reus, intel·ligentment han compartit propostes i interessos comuns respecte a les infraestructures que afecten als nostres territoris, com son les línies de rodalies R-16 i 15, entre Riba-roja i Tarragona i Ulldecona, l’Aldea i Reus, la futura estació intermodal de l’aeroport de Reus i el seu aeroport.


Encertadament la Cambra de Comerç de Reus amb l’empenta descentralitzadora del seu president, Jordi Just, ho pot fer possible. Tres obres d’un gran impacte social i econòmic que poden fer canviar el futur del nord de València i els sud d’Aragó i de Catalunya, i potenciar a la vegada la futura àrea metropolitana de Reus-Tarragona, amb plena expansió turística i industrial.

La riquesa que es pot crear a les comarques menys desenvolupades amb comunicacions ràpides i adequades, millorarà sense cap dubte, el triangle Tortosa, Reus, Tarragona. Sense estes comunicacions resulta molt difícil millorar les estructures econòmiques i el despoblament rural que sofreixen actualment les comarques de l’interior.

Però comunicant-se, a més d’aconseguir millores importants pels seus habitants i la seva economia, també es potenciarà l’aeroport de Reus i el port de Tarragona. L’efecte d’homogeneïtzador de creixement territorial és beneficiós i, a la vegada, necessari per aquells que tenen perspectives de menys creixement.

Cal, per tant, felicitar iniciatives d’esta mena de propostes que creen consciència per un futur esperançador, sense la tristesa que avui regna als territoris que impotents veuen com dels seus pobles se’n va la gent i dia rere dia perden poder econòmic. Resulta admirable que Teruel Existe i la Cambra de Comerç de Reus, emprenguin acords que han d’afavorir, no solament als seus territoris sinó també els limítrofs.

Avinences que, a la vegada, imposen la necessitats d’emprendre relacions efectives entre les dues grans ciutats de la província, Reus i Tarragona, que es necessiten de forma imprescindible per aconseguir els objectius marcats. I l’exemple el tenim amb l’estació intermodal que haurà de servir pel Corredor del Mediterrani, per l’aeroport situat al mig de les capitals, i per potenciar el Port de Tarragona.

 

Mostra el teu compromís amb NacióDigital.
Fes-te subscriptor per només 59,90€ a l'any, perquè és el moment de fer pinya.

Fes-te subscriptor

 

Participació